تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 12
کد خبر: ۳۶۳۲۷
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۱
موضع گیری دو عضو کمیسیون امنیت ملی درباره سفر رئیس جمهوری به نیورک

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی: از مواضع روحانی در نیویورک راضی هستیم

اوضاع دولتی ها آنقدرها هم که تندروها قصد نشان دادن آن را دارند. نظر و ارزیابی چند تن از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس از سفر رئیس جمهور و دولتی ها به نیویورک مثبت است.
تدبیر24: اوضاع دولتی ها آنقدرها هم که تندروها قصد نشان دادن آن را دارند، به نظر می رسد بد نیست. حتی خیلی پیشتر از آنکه پای محمدجواد ظریف به ایران برسد چند تن از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس در تکذیب و رد سخنان اسماعیل کوثری سخن گفته و تاکید کرده اند که ارزیابی عمومی این کمیسیون از سفر رئیس جمهور و دولتی ها به نیویورک مثبت و در راستای منافع ملی است.

هفته پیش بود که اسماعیل کوثری از در انتقاد نسبت به سفر رئیس جمهور به نیویورک وارد شد و دیدارهای دیپلماتیک هیات ایرانی را در حاشیه نشست سازمان ملل متحد «بدون سود» خواند و گفت که وزیر امور خارجه باید بلافاصله بعد از بازگشت پاسخگوی برنامه های هیات ایرانی در نیویورک باشد. این اظهار نظر در شرایطی مطرح شد که سخنان نخست وزیر انگلستان در سازمان ملل متحد، بعد از دیدار با حسن روحانی واکنش های تندی را در اردوگاه محافظه کاران ایرانی بر انگیخت. واکنش هایی که به نظر می رسید برای دولت یازدهم دامن گیر هم بشوند.

با این وجود اما دو نفر اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت و گو با پیام نو تصویری متفاوت از موضع مجلس نسبت به سفر نیویورک امسال روایت می کنند. از جمله سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی که می گوید: «حضور آقای ظریف در کمیسیون هیچ ربطی به اعتراض و یا انتقاد از ایشان و دولت ندارد و این یک روند عادی است که بعد از هر تحول مهم و یا سفر پر اهمیتی مثل سفر نیویورک، وزیر امور خارجه گزارشی را به نمایندگان ارائه می کند.» نقوی حسینی که در زمان انتخابات ۲۴ خرداد ریاست ستاد سعید جلیلی را بر عهده داشته و از منتقدان سیاست خارجی دولت محسوب می شود درباره ارزیابی اش از اقدامات رئیس جمهور و هیات ایرانی در این سفر هم می گوید: «به نظر ما آقای روحانی مقتدرانه موضع ایران را در سازمان ملل مطرح کرد و بسیار دقیق به نقد مواضع قدرت های بزرگ پرداخت و این برای ما جای خوشحالی است. اکثر نمایندگان مجلس از موضوع گیری ها و سخنان رئیس جمهور در این سفر راضی هستند و از آن حمایت می کنند.»

اما عوض حیدرپور، دیگر عضو کمیسون امنیت ملی مجلس با موضعی تندتر از سخنان اسماعیل کوثری یاد می کند. حیدرپور می گوید: «سخنان آقای کوثری به خودش مربوط می شود و ایشان بیان کننده مواضع کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیست. اتفاقا اکثر اعضا از برنامه ها و اقدامات دولت در این سفر راضی هستند و آن را سازنده و در راستای منافع نظام و کشور می دانند.»

حیدر پور همچنین درباره انتقادات به روحانی درباره دیدار وی با کامرون، نخست وزیر انگلستان هم تاکید می کند: «ما با انگلستان اختلاف نظر داریم، اما روابط سیاسی هم داریم. اصلا فرض می گیریم که انگلستان دشمن قسم خورده ایران باشد. به نظر من نه تنها هیچ اشکالی ندارد که رئیس جمهور ما با اقتدار در مقابل نخست وزیر این کشور بنشیند و با او دیدار کند، بلکه بسیار هم مفید است.»

وی ادامه می دهد: «دیدار آقای روحانی با کامرون نشانگر این بود که ما از هیچ گفت و گو و بحث منطقی نمی ترسیم و گریزان نیستیم. سخنان کامرون برای انگلستان بی آبرویی بود نه برای ایران. برخی ها در داخل طوری موضع گیری می کنند که انگار دولت دشمن اصلی کشور است. دولت بهترین مواضع را در این سفر گرفته و بسیار مقتدرانه و البته با منطق مواضع ایران را مطرح کرده است.»

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس می افزاید: «دولت قبل سعی می کرد با پرخاشگری نشان دهد که مقتدر است. بنابراین منطق را کنار می گذاشت و این بود که کشورها یکی یکی از اطراف ایران دور شدند. الان آقای روحانی یک قدم هم از مواضع ما کنار نرفت، اما موضوعات را طوری با منطق مطرح کرد که حداقل رسانه ها و افکار عمومی و خیلی از کشورها مجبور شوند که اعتراف کنند حق با ایران است. چنین موضع گیری بر خلاف آنچه آقای کوثری گفته جای بازخواست ندارد، بلکه جای تشکر دارد.»
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: