تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 12
کد خبر: ۷۴۹۳۳
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۰

ثبت‌نام احمدی‌نژاد برای تضعیف پایگاه اصولگرایی است

ناصر ایمانی

تدبیر24 » نیمه سال گذشته بود که مقام معظم رهبری در درس خارج فقه خود از دیدار با  محمود احمدی‌نژاد و نهی وی از ورود به انتخابات ریاست‌جمهوری سخن گفتند. این سخن مقام معظم رهبری بازتاب گسترده‌ای داشت و طولی نکشید که احمدی‌نژاد نیز نامه‌ای در تایید فرمایشات مقام معظم رهبری نوشت و در آن نامه بر عدم فعالیت سیاسی خود در انتخابات سال ۹۶ تاکیدکرد. وعده احمدی‌نژاد چندان جدی و قابل تحقق ارزیابی نشد، چرا که رفتار او خلاف تعهدش بود و بسیاری معتقد بودند احمدی‌نژاد روحیه دوری از سیاست و قدرت را ندارد. این پیش‌بینی دیری نپایید که تحقق یافت و چند ماه بعد بود که احمدی‌نژاد به حمایت از حمید بقایی پرداخت و او را فردی اصلح برای انتخابات پیش رو خواند. حتی سفرهای استانی او هم برای حمایت از حمید بقایی بود و در پیام نوروزی‌اش نیز تلویحا از بقایی حمایت کرد. اینکه بقایی کاندیدا شود امری مشخص بود، اما اینکه به‌رغم نهی مقام معظم رهبری احمدی‌نژاد در انتخابات ثبت نام کرد، بهت جامعه را برانگیخت. برخی معتقدند وی با این کار سند پایان سیاست‌ورزی خود را امضا کرده است و دیگر نه در میان مقامات کشوری ارج و قربی دارد و نه آبرویی در پیشگاه ملت. احمدی‌نژاد با این کار ثابت کرد تمام وعده‌های او نادرست بوده است. برای بررسی ابعاد ثبت‌نام احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری، علل و پیامدهای آن ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا با «آرمان» گفت‌وگو کرده است که می‌خوانید.

تحلیل شما از ثبت نام آقای احمدی‌نژاد در انتخابات پیش‌رو به‌رغم نهی مقام معظم رهبری چیست؟

ثبت نام آقاي احمدي‌نژاد در انتخابات رياست جمهوري دقيقا خلاف نظر مقام معظم رهبري است. برخلاف آنچه آقاي احمدي‌نژاد تبليغ مي‌کنند، فرمایش رهبر انقلاب توصيه نبوده؛ ايشان نهي کردند. براي کساني که خودشان را مصمم‌ترین طرفداران مقام معظم رهبری مي‌دانستند، مثل آقاي احمدي‌نژاد و طرفداران ايشان، توصيه رهبري هم نهي است. کساني که طرفدار آقاي احمدي‌نژاد بودند و فکر مي‌کردند آقاي احمدي‌نژاد يکي از طرفداران مقام معظم رهبری هستند، بدانند که اين‌طور نبوده و نيست، چرا که آقاي احمدي‌نژاد نباید برخلاف نظر مقام معظم رهبری عمل و در انتخابات ثبت نام مي‌کرد. فکر مي‌کنم آقاي احمدي‌نژاد همان‌طور هم که در صحبت‌هايشان اشاره کردند، به خاطر حمايت از آقاي بقايي در انتخابات ثبت نام کردند. در کنفرانس مطبوعاتي هم از طرحي صحبت کردند مبنی بر اینکه «ما براي تاييد صلاحيت آقاي بقايي هر کاري مي‌کنيم»؛ آقاي احمدي‌نژاد با ثبت نام در انتخابات خواستند هزينه‌ها را بالا ببرند؛ به اين معنا که شوراي نگهبان نتواند هر دو آنها را رد صلاحيت کند. البته خود آقاي احمدي‌نژاد هم گفتند که براي حمايت از بقايي در انتخابات ثبت نام کردند.

تصور می‌کنید برنامه احمدی‌نژاد برای انتخابات ریاست‌جمهوری چیست و آیا سبب حذف او از گردونه نمی‌شود؟

هيچ امکاني وجود ندارد که آقايان احمدي‌نژاد و بقايي تاييد صلاحيت شوند. قطعا هر ۲ رد صلاحيت خواهند شد. به اعتقاد بنده اگر نهي مقام معظم رهبری هم نبود، شوراي نگهبان رد صلاحيتشان مي‌کرد؛ چه برسد به اينکه با نهي رهبري هم همراه بوده است. اگر به فرض محال آقاي احمدي‌نژاد و آقاي بقايي تاييد صلاحيت شوند، آقاي احمدي‌نژاد به نفع آقاي بقايي کنار نخواهد کشيد. تنها برنامه آقاي احمدي‌نژاد اين است که فضا را براي کانديداهاي اصولگرا سخت کند. آقاي احمدي‌نژاد با اينکه مي‌دانند بقايي رد صلاحيت مي‌شود، برنامه و حرکتي که مي‌کنند به نفع آقاي روحاني است تا آقاي روحاني راي بياورند و ۴ سال ديگر رئيس جمهور باشند و آقاي احمدي‌نژاد در ۴ سال آينده برنامه خود را براي بازگشتن به عرصه پياده کنند، چراکه مي‌داند امسال امکان حضورشان وجود ندارد و اگر کانديداي اصولگرايان راي بياورد، ممکن است ۸ سال ديگر در جايگاه رياست جمهوري باقي بماند. تمام کارهاي امروز آقاي احمدي‌نژاد و بقايي و ثبت نام آنها در راستاي متزلزل کردن پايگاه راي اصولگرايان است.

هدف اصلی احمدی‌نژاد از حضور در انتخابات چیست؟

مهرماه سال گذشته مقام معظم رهبری در درس خارج از فقه گفتند: «یک آقایی آمده پیش من، من هم به ملاحظه صلاح حال خود آن شخص و صلاح کشور گفتم که صلاح نمی‌دانیم شما در فلان قضیه شرکت کنید... اگر توی این مقوله وارد شدید، در کشور دوقطبی ایجاد می‌شود. ما این توصیه را به یکی از آقایان کردیم. خب، حالا این مایه اختلاف بشود بین برادران مومن، یکی بگوید فلانی گفته، یکی بگوید نگفته، یکی بگوید چرا پشت بلندگو نگفته؟ خب، حالا این هم پشت بلندگو!» احمدی‌نژاد پس از توصیه مقام معظم رهبری در رابطه با عدم حضورش در انتخابات ریاست‌جمهوری اطلاعیه‌ای صادر و در آن تاکید کرد که در انتخابات اردیبهشت‌ماه حضور پیدا نخواهد کرد، اما در دومین روز از ثبت‌نام کاندیداهای انتخاباتی به همراه مشایی و حمید بقایی به وزارت کشوررفت و با شعار «زنده بهار، زنده باد ایران» برای انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت نام کرد. البته انتظار حضور احمدی‌نژاد در وزارت کشور می‌رفت، زیرا شبکه‌های اجتماعی نزدیک به او پیش از این مطرح کرده بودند که حمید بقایی به احمدی‌نژاد و مشایی برای ثبت‌نام وکالت داده است تا در صورت بازداشت بقایی کار ثبت‌نام او با مشکل مواجه نشود، اما خود او هم به همراه بقایی دست به ثبت‌نام زد. هدف اصلی احمدی‌نژاد این است که هزینه ردصلاحیت حمید بقایی را بالا ببرد. احمدی‌نژاد با نادیده گرفتن سخن مقام معظم رهبری مرتکب خلاف شده است و ثبت‌نام اشخاصی مانند آقای زریبافان نیز ربطی به احمدی‌نژاد ندارد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: