تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 12
کد خبر: ۹۱۸۴۷
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۲

مدارس سیاسی موتلفه

«عضو شورای مرکزی حزب موتلفه خبر تاسیس مدارسی را رسانه‌ای کرد که حزب متبوعش برای تعلیم و تربیت نیروهای آینده راه اندازی کرده اند. هرچند این اقدام نخستین بار نیست که انجام می‌شود اما جدا از اینکه یک گام مفید و مثبت در راستای کادرسازی است اما می تواند ابعاد دیگری هم داشته باشد.»
تدبیر24»فرارو در ادامه نوشت: یکی از مقوله‌های که طی سال‌های اخیر تبدیل به دغدغه برای فعالان سیاسی شده است کادرسازی یا به عبارت ساده‌تر تربیت و استفاده از نیروهای جوان در احزاب و عرصه سیاست است. در همین راستا روز گذشته حمیدرضا ترقی عضو حزب موتلفه اعلام کرد که موتلفه اسلامی در زمینه کادرسازی گام‌هایی برداشته و مدارسی در این زمینه برای تربیت این نوع نیروها در سطوح متوسطه و دبیرستان دایر کرده است، اما  باید در سطوح بالاتر هم بتوان اقداماتی داشته باشیم که یقیناً این کمبود با تامین منابع مالی برطرف می‌شود.

اما یکی از نکاتی که شاید در زمان طرح این قبیل موارد در اذهان عمومی تداعی می‌شود مدرسه حقانی است که بعضا به واسطه آموزه‌های خاص، نیروهایی را تربیت کرد که این روزها در بخش‌های مختلف دارای سمت و جایگاه خاص هستند.

در همین خصوص غلامرضا ظریفیان فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با فرارو عنوان کرد: «برخی از جناح‌ها هم در گذشته بخشی از نیروهایشان را از همین مدارس خاص جذب می‌کردند. در واقع مدارسی را داشتند که در آنجا نیروهای آینده را تربیت می‌کردند اما این مدارس صرفا برای تربیت نیرو نبود. بلکه نوعی برنامه تربیتی فرهنگی داشتند که برخی از نیروهای مستعد را از آنجا جذب می‌کردند. نمونه این مدارس هم مدارس علوی، نیکان، مفید و... بود که برای کادرسازی و جذب نیروهایی که مورد شناسایی قرار می‌گرفتند، تاسیس می‌شد.»

وی افزود: «در مجموع اقدام حزب موتلفه یک اتفاق خوب و مفید است. هرچند در ایران به دلیل اینکه در ایران ما احزاب قوی نداریم، در برخی موارد افرادی که در این مدارس تربیت می‌شوند به کشورهای دیگر سفر می‌کنند و جذب سازمان‌ها و نهادهای خارجی می‌شوند. مثل دانشگاه امام صادق که بعضا نمی‌تواند نیروهایی که تربیت کرده را جذب کنند و فارغ التحصیلان این دانشگاه به کشورهای خارجی می‌روند.»

او تصریح کرد: «ما چون در ایران حزب قوی نداریم و احزاب از یک استاندادهای لازم بهره‌مند نیستند و دیسیپلین لازم را نداریم احزاب همچنان در سایه افراد اداره می‌شوند و ساختارها نقش چندانی ندارند، نمی‌توانیم از دست پروده‌های این گونه مدارس خوب بهره بگیریم.  اما با این حال همانطور که عرض کردم این کار حزب موتلفه بسیار ارزشمند است و باید از هر اقدامی که احزاب ایران را به سمت حرفه‌ای شدن می‌برد، استقبال کرد و یکی از روش‌های حرفه‌ای شدن و استاندارد شدن احزاب تاسیس همین مدارس است.»

این استاد دانشگاه تاکید کرد: «اما باید در نظر داشت که این را باید در یک فرایند چند مرحله‌ای دید. به این معنی که باید بعد از تربیت و جذب این نیروها برایشان این فضا ایجاد شود که مورد آزمایش و آزمون و خطا قرار بگیرند. زیرا به هرحال باید با بخش عملی سیاست هم آشنا شوند و نمی‌توان به صرف آموزش‌های تئوری که بعد از آن به کار بسته نمی‌شوند انتظار داشت نیروهای کارآمد تربیت کرده باشیم.»

او ادامه داد: «متاسفانه احزاب ما در زمینه عضویت و استفاده از نیروهای جوان هم ضعف‌های جدی دارند و یکی از موانعی که بر سر راه جوانان در حوزه سیاست وجود دارد همین مسئله است که باید در راستای رفع آن هم اقداماتی انجام شود. لذا بهتر است در گام‌های بعدی این موانع برطرف شود تا بتوانند از این نیروها به نحو احسن استفاده کنند و بتوانیم در آینده شاهد فعالیت حرفه‌ای و ساختارمند احزاب باشیم.»

ظریفیان افزود: «البته باید به نکاتی هم در این زمینه توجه داشته باشیم. همانطور که در ابتدا گفتم ما مدارس مختلفی در این زمینه داشتیم و مدرسه حقانی هم از این دست مدارس بود و در این مدرسه هرچند نیروهای خوبی تربیت شد اما در نقطه مقابل ما شاهد این بودیم که این افراد دیدگاه‌های متفاوتی داشتند و موسسان این مدرسه دچار اختلافات دیدگاهی عمیقی شدند که نتیجه آن تربیت برخی نیروهای رادیکالی بود که ما طی این سال‌ها شاهد فعالیتشان بودیم. مدرسه حقانی هرچند از یک انضباط و دیسپلین خاصی تبعیت می‌کرد و توانست نیروهای مفیدی تربیت کند اما به دلیل اینکه برخی در این مدارس دیدگاه‌های خاصی را آموزش می‌دادند باعث شدند برخی از فارغ‌التحصیلان آنجا افراد تندرو و رادیکالی باشند.»

اما محمد کیانوش راد دیگر فعال اصلاحطلب با وجود مفید خواندن این اقدام حزب موتلفه در گفت‌وگو با فرارو اظهار کرد: «حزب موتلفه و یا جریانات همسو با ان تقریبا همه مساجد را به عنوان پایگاه‌های حزبی خودشان مورد استفاده قرار می‌دهند. این در حالی است که تقریبا هیچ مسجدی یا تعداد اندکی مسجد وجود دارد که به شیوه دیگری غیر از شیوه گروه‌هایی غیر از موتلفه یا به طور کلی اصولگرایان اداره می‌شود. در نتیجه مشکل موتلفه وجود پایگاه تربیت نیرو نیست. اتفاقا این مشکل برای جریان اصلاح‌طلب و دموکراسی‌خواه در کشور وجود دارد.»

وی تصریح کرد: «اما با تمام این تفاسیر تاسیس این قبیل مدارس با تربیت خاصی که مغایر با قوانین آموزش و پرورش نباشد و از سوی دیگر این فرصت برابر برای تمامی جریان‌های سیاسی وجود داشته باشد، یک اقدام مناسب و مفید است و می توان از آن حمایت کرد. زیرا واقعیت آن است که تربیت نیروی سیاسی  که بتوان مدیریت کشور را به آنها سپرد بسیار ضروری و لازم است که باید به صورت مداوم و پیوسته از سوی جریان‌های سیاسی صورت بگیرد.»

کیانوش راد نیز به ابعاد و احتمالات دیگر اشاره کرد و گفت: «البته باید این نکته را در نظر داشت که هر گروهی با توجه به تفکرات و دیدگاه‌های خود نیرو تربیت می‌کند و قطعا خروجی جریان‌های تندرو، نیروهای رادیکال است و خروجی مدارس جریان‌های دموکراسی خواه هم افراد دموکرات است. بنابراین باید توجه داشت که چه مواردی در این مدارس آموزش داده می‌شود تا نه تنها مغایر با قوانین آموزشی کشور نباشد بلکه به تربیت نیروهای رادیکالی ختم نشود.»

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: