ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

مینو خالقی - «صلح پایدار تنها زمانی ممکن است که طرفین به هزینه‌های تنش‌آفرینی بیشتر از منافع آن بیندیشند»، شاید بیش از هر زمان دیگری درباره رابطه ایران و آمریکا، خصوصا در شرایط فعلی، مصداق داشته باشد.
روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

محمدمهدی محمدی - اقتصاد دیجیتال با تعریف سازوکارهای اقتصادی مبتنی بر داده و فناوری، به یکی از مهم‌ترین عناصر ساختار اقتصادی جهانی تبدیل شده است. این مفهوم نه تنها شامل تجارت الکترونیک می‌شود، بلکه به تمامی ابعاد استفاده از فناوری‌های دیجیتال در زندگی روزمره، از مبادلات مالی تا ارتباطات، پرداخته و تأثیر قابل توجهی بر رفتارهای اجتماعی، فرآیندهای مدیریتی و ساختارهای زیرساختی جوامع دارد. با پیشرفت‌های مداوم و ظهور فناوری‌های نوآورانه، به‌ویژه در حوزه‌های هوش مصنوعی، بیگ دیتا، اینترنت اشیاء و بلاک‌چین، تحولات عمیق‌تری در بازارهای جهانی و شکل‌گیری مدل‌های کسب‌وکار جدید مشاهده می‌شود.
چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۴ - 2025 August 06
کد خبر: ۱۵۵۶۱
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۰

لطفا از بفرمایید شام و آکادمی گوگوش تقلید نکنید

اساتید و دانشجویان رشته های علوم اجتماعی و روانشناسی بهترین گزینه برای نظریه پردازی و تولید محتوای فاخر هستند اما جای خالی آنها به شدت احساس میشود.
تدبیر24: مشاهده برنامه های کپی برداری شده تلویزیون به یادم آورد که در روستای ما شبکه های ماهواره ای را خیلی بهتر از شبکه های داخلی میتوان مشاهده نمود و جوانان آنجا با زیرکی که خاصیت اهالی شهرستان است ، تقریباً تمام برنامه های تلویزیون را (به جز برنامه های مخصوص پخش اذان) کپی برداری از برنامه های شبکه های مختلف ماهواره ای و بومی شده آنها میدانند. البته از این تحقیق نیمه کاره خود لیستی هم داده اند که اینجا بحث اصلی ما بیان مصادیق نیست.


در این مجال کوتاه میخواهم جوابی برای این سئوال خود بیابم که چرا ما نمیتوانیم برنامه ای بسازیم که دیگران از آن تقلید کنند ؟
در فرآیند ساخت یک برنامه و یا مجموعه تلویزیونی مولفه های زیادی درگیر هستند که بنا به سلیقه سازندگان ، شاید بتوان بعضی را حذف و برخی دیگر را پر رنگ تر نمود اما همه این برنامه ها ناگزیر دارای یک مغز متفکر و طراح است. در اینجاست که هسته اولیه کار شکل میگیرد و نقطه استراتژیک کار نیز اینجاست.

از ماحصل پیداست که یا طراحان برنامه های رسانه ملی انگیزه و دغدغه مسائل اجتماعی را ندارند و یا صلاح و آسایش را در این دیده اند که سراغ تجربه های جدید نروند و تنها به باز تکرار و بومی نمودن برنامه های پر طرفدار شبکه های ماهواره ای بپردازند. خوب تا اینجا معلوم شد که بجای اینکه اصول و مبانی مد نظر قرار گیرد ، ذائقه بیننده اصالت می یابد و رسانه ملی از ابزار فرهنگی تبدیل به بازار تجارت میشود و در تجارت هم برنده کسی است که کالای خود را بهتر بتواند بفروشد. در این بازار مورد معامله «فرهنگ» است و ثمن آن بخس.
اکنون با صدای رسا میپرسم «فأین تذهبون ؟» دوستان جوان و دانشگاهی عزیز با این رویکرد به کدام سو در حرکتیم ؟ آینده این مملکت از آن ماست و از ما ، کمتر کسی است که آثار این تهاجم را با قلم یا قدم خود دفع کند. کم کم در حال مسخ شدن هستیم و دائم انگشت اتهام را به سمت یکدیگر نشانه میرویم و بی مسئولیتی خود را نادیده میگریم.

اساتید و دانشجویان رشته های علوم اجتماعی و روانشناسی بهترین گزینه برای نظریه پردازی و تولید محتوای فاخر هستند اما جای خالی آنها به شدت احساس میشود. با حضور این افراد در صحنه میتوان به سئوالهای زیادی پاسخ داد منجمله اینکه : چگونه باید برنامه سازی کرد تا مخاطب تیزهوش امروزی احساس نکند رسانه در حال تحمیل طرز تفکری خاص به اوست؟ ساختار یک کلیپ ، نماهنگ و یا مسابقه تلویزیونی خوب که بر اساس آئین و آموزه های ایرانی - اسلامی خودمان باشد چیست ؟

و سئوال آخر که انشاالله میروم تا خود نیز دنبال پاسخ آن بگردم این است : آیا جوانان ما مجبور میشوند به تقلید پوشش غربی و یا خوآگاهانه آن را انتخاب میکنند ؟ چرا ؟
و العاقبه للمتقین
محمدامین حسامی -کارشناسی ارشد فلسفه و کلام

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: