ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

مینو خالقی - «صلح پایدار تنها زمانی ممکن است که طرفین به هزینه‌های تنش‌آفرینی بیشتر از منافع آن بیندیشند»، شاید بیش از هر زمان دیگری درباره رابطه ایران و آمریکا، خصوصا در شرایط فعلی، مصداق داشته باشد.
روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

محمدمهدی محمدی - اقتصاد دیجیتال با تعریف سازوکارهای اقتصادی مبتنی بر داده و فناوری، به یکی از مهم‌ترین عناصر ساختار اقتصادی جهانی تبدیل شده است. این مفهوم نه تنها شامل تجارت الکترونیک می‌شود، بلکه به تمامی ابعاد استفاده از فناوری‌های دیجیتال در زندگی روزمره، از مبادلات مالی تا ارتباطات، پرداخته و تأثیر قابل توجهی بر رفتارهای اجتماعی، فرآیندهای مدیریتی و ساختارهای زیرساختی جوامع دارد. با پیشرفت‌های مداوم و ظهور فناوری‌های نوآورانه، به‌ویژه در حوزه‌های هوش مصنوعی، بیگ دیتا، اینترنت اشیاء و بلاک‌چین، تحولات عمیق‌تری در بازارهای جهانی و شکل‌گیری مدل‌های کسب‌وکار جدید مشاهده می‌شود.
دوشنبه ۳۰ تير ۱۴۰۴ - 2025 July 21
کد خبر: ۱۸۴۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۲

بی سوادی دانش آموزان ایرانی

سواد پایین خواندن مانع اصلی کسب علوم مختلف توسط بچه‌های ایرانی و عامل اصلی افت تحصیلی و ضعف کودکان و نوجوانان در همه رشته‌های علمی است
سواد پایین خواندن مانع اصلی کسب علوم مختلف توسط بچه‌های ایرانی و عامل اصلی افت تحصیلی و ضعف کودکان و نوجوانان در همه رشته‌های علمی است.

جمعی از نویسندگان برگزیده کتاب‌های کودک و نوجوان برخی و داوران فهرست لاک‌پشت پرنده شب گذشته در فروشگاه مرکزی شهر کتاب گردهم آمده و با مخاطبان خود که اکثراً کودکان بودند، دیدار کردند.

 در ابتدای این مراسم «احمد پوری» مترجم کتاب «گور خر در قفس» به قرائت بخش‌هایی از اشعار کتاب خود برای کودکان و نوجوانان پرداخت و سپس «نوید سیدعلی اکبر» داستان «بابای من با سس خوشمزه است» و «نیره تقوی» داستان «گرگ در قفسه لباس» را برای مدعوین قرائت کرد.

 در ادامه این مراسم «علی‌اصغر سیدآبادی» یکی از داوران لاک‌پشت پرنده، بیان داشت: ایده شکل‌گیری لاک‌پشت پرنده در سال 85 و در جمع کوچکی از دوستان شکل گرفت که در آن زمان هم بلند پروازانه و هم خام بود.

 سیدآبادی ادامه داد: چند سال گذشته وقتی قرار شد که «پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان» مجدداً منتشر شود، به این نتیجه رسیدیم که این ایده را نیز اجرایی کنیم اما در نهایت تصمیم گرفتیم تا زمانی که این کار به طور مستقیم با مخاطبان گره نخورد، به جایی نخواهد رسید و شرط مؤفقیت این کار همراهی کتابفروشی‌ها و مهمتر از شهر کتاب بود.

وی معتقد است؛ برخی‌ها در جلسات گوناگون معتقد بودند که چرا طرح لاک‌پشت پرنده را به نهادهای عمومی ارائه نمی‌کنید؟ و ما در پاسخ گفتیم که نمی‌خواهیم لاک‌پشت پرنده به یک پروژه و قرارداد تبدیل شود، ما منتظر حمایت نیستیم و بدون هیچ حمایتی هم این کار را شروع می‌کنیم چراکه نمی‌خواهیم داوری و ارزیابی کتاب‌ها تحت تأثیر عوامل دیگر قرار گرفته و در آن دخالتی صورت گیرد.

 سیدآبادی ادامه داد: اهمیت لاک‌پشت پرنده تنها در این مهم نیست که آثار مناسب و ارزشمند را به مخاطبان و خانواده‌ها معرفی می‌کنیم بلکه این کارکرد فرعی لاک‌پشت پرنده است و پیش از این نیز برخی از نهادها و سازمان‌ها نظیر شورای کتاب کودک این کار را انجام داده‌اند.

به گفته وی، ارزش و اهمیت لاک‌پشت پرنده فارغ از این است که چه کتاب‌هایی در فهرست‌های فصلی‌اش حضور دارند بلکه آیینی شدن آن و جلب مخاطبان جدید برای کتاب‌های کودک و نوجوان و گسترش فضا و ویترین برای این جایزه حائز اهمیت است.

سیدآبادی معتقد است، ارزش لاک‌پشت پرنده وقتی روشن‌تر می‌شود که بدانیم معضل اصلی آموزش و پرورش ابتدایی در ایران «سواد خواندن» است.

مهمترین عامل افزایش سواد خواندن، خواندن کتاب‌های غیردرسی است

 وی بیان کرد: سواد پایین خواندن مانع اصلی کسب علوم مختلف توسط بچه‌های ایرانی و عامل اصلی افت تحصیلی و ضعف کودکان و نوجوانان در همه رشته‌های علمی است چراکه تحقیقات علمی جهانی نشان داده است که مهمترین عامل افزایش سواد خواندن، خواندن کتاب‌های غیردرسی است.

سیدآبادی ادامه داد: آموزش و پرورش در ایران به موضوع سواد خواندن بی‌اعتنا است و همیشه در خواندن چیزهایی مهمتر از جذابیت ارزش بیشتری دارد اما طبق آزمون‌های جهانی «پرلز»، دانش‌آموزان ایرانی جزو کم‌سواد‌ترین بچه‌های جهان در خواندن به شمار می‌روند.

 به گفته وی، برای از بین بردن ضعف علمی نیاز به عزم ملی چرکه هر تحولی در آموزش و پرورش ایران از از قفسه‌های کتاب، جشن‌ها و گردهمایی‌های کودک آغاز می‌شود.

بر اساس این گزارش، «لاک‌پشت پرنده» فهرستی از کتاب‌های مناسب برای کودکان و نوجوانان است که با بررسی کتاب‌های هر فصل توسط گروهی از منتقدان، نویسندگان و کارشناسان ادبیات کودک و نوجوان تدوین و به ضمیمه فصلنامه پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان منتشر می‌شود.

 این فهرست با پشتیبانی فصلنامه پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان و مؤسسه شهر کتاب تهیه و کتاب‌های آن در فروشگاه مرکزی شهرکتاب و برخی دیگر از کتابفروشی‌های تهران عرضه می‌شود.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
کاظم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
0
0
جناب سیدآبادی ضمن آرزوی توفیق برای شماچون نمیدانم چندسالتان هست عرض میکنم دانش آموزان قدیم بامدرک ششم ابتدایی یاسیکل وقدیمی ترها بامدرک اکابر که اطلاعات عمومی شان ازدانشگاه رفته های امروز بیشتربودآیا دلیلش رامیفرمایید.آیایکی ازدلایلش سیستمی نیست که آقای نجفی ازامریکابرای ملت سوغات آوردند.سیستمی که 50سال قبلش درآمریکامنسوخ شده بودوهیچکس هم حتی مدعیان دروغین«دانستن حق مردم است »تابحال به این سوال جواب نداده.
نظر شما: