معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه بنزین پتروشیمی 2 تا 10 درصد بنزن داشته است، گفت: همواره تاکید این سازمان تولید، واردات و عرضه سوخت منطبق با استانداردهای ملی است از این رو توزیع سوخت یورو 4 را به طور جدی دنبال می کند.
تدبیر24:سعید متصدی با بیان اینکه توزیع سوخت یورو 4 به طور جدی در دستور کار دولت قرار گرفته است، اظهار داشت: نقش بهبود کیفیت سوخت در بهتر شدن شرایط کیفی هوا و در نتیجه سلامتی مردم همواره مورد توجه سازمان حفاظت محیط زیست است.
به گفته وی حذف بنزین پتروشیمی موجب بهبود شرایط کیفی هوا شده است.
وی با بیان اینکه در مصوبه هیات وزیران به پارامترهای اصلی در بهبود کیفیت سوخت در کلان شهرها توجه شده است و اقدامات لازم از طرف سازمان های ذیربط در حال انجام است، تاکید کرد: آنچه که همواره مورد توجه سازمان حفاظت محیط زیست است، نقش بهبود کیفیت سوخت در بهتر شدن شرایط کیفی هوا و در نتیجه سلامتی مردم است.
وی با اشاره به اینکه پارامترهای اصلی در سوخت استاندارد یورو 4 مشخص است و بنزن و آروماتیک دو پارامتر اصلی در این سوخت با تاثیری فوق العاده بر سلامت انسان ها است، گفت: تامین و توزیع سوخت استاندارد یورو 4 به طور جدی در دستور کار دولت قرار گرفته است.
متصدی با تاکید بر اینکه در ترکیب بنزین استاندارد یورو 4 که همواره طبق استاندارد مورد نظر سازمان حفاظت محیط زیست است، افزود: در بنزین یورو 4 میزان بنزن 1 درصد و میزان ترکیبات آروماتیک 35 درصد است در حالی که در بنزین پتروشیمی بنزن و آروماتیک ها بخش اصلی ترکیب بنزین را تشکیل می دهند و قطعا میزان آن فراتر از استاندارد مورد نظر است.
به گفته معاون سازمان حفاظت محیط زیست، همواره تاکید سازمان حفاظت محیط زیست تولید، واردات و عرضه سوخت منطبق با استاندارد های ملی است.
*** بهبود شرایط کیفی هوا نسبت به سال های گذشته
متصدی به داده های ثبت شده در ایستگاه های سنجش آلودگی هوای تهران اشاره کرد و گفت: بر این اساس تعداد روزهای ناسالم تا 30/9/93، 77 روز و در مدت مشابه آن در سال 1392، 100 روز و در سال 1391، 111 روز گزارش شده است.
متصدی افزود: تعداد روزهای ناسالم در سال 93 نسبت به دو سال گذشته تقریبا حدود 30 درصد کاهش یافته است و آمارهای ارایه شده حاکی از بهبود شرایط کیفی هوا نسبت به سال های گذشته است.
وی در شرایط کنونی که آلودگی هوا سلامت شهروندان را به مخاطره انداخته، بخش گسترده ای از آنرا مربوط به کیفیت سوخت دانست و افزود: لازم است بجای موضع گیری و دفاع غیر منطقی از وضعیت نادرست گذشته و بیان موضوعات غیرکارشناسی با همت مضاعف در جهت ایجاد محیط زیست سالم تلاش کرده تا برای ایجاد محیط زیست سالم گام های اساسی برداشته شود.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: در ابتدای طرح تولید بنزین ازطریق واحدهای پتروشیمی، بنزین پتروشیمی از نوع پیرولیز بوده که بر اساس اسناد ایمنی صنایع پتروشیمی این بنزین حاوی بیش از 50 درصد بنزن است.
وی ادامه داد: به گفته مدیر عامل وقت شرکت پتروشیمی ایران با اشاره به روش تولید بنزین پیرولیز، اعلام کرده بود روزانه 10 تا 15 میلیون لیتر بنزین تولیدی پتروشیمی توزیع می شد، بعدها در سال های بعد از اجرای این طرح، بنزین پیرولیز پتروشیمی جای خود را به بنزین ریفرمیت پتروشیمی می دهد که این بنزین نیز بین 2 تا 10 درصد بنزن داشته است.
*** واحدهای صنعتی با آلودگی بالا ملزم به استفاده از تجهیزات کنترل آلاینده هستند
معاون سازمان حفاظت محیط زیست به مصوبه هیات وزیران که به ارایه برنامه بازسازی، نوسازی و ارتقای فناوری در صنایع آلوده کلان شهرها تاکید شده است؛ اشاره کرد و گفت: وظیفه انجام این مصوبه به وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حفاظت محیط زیست محول شده است.
متصدی افزود: بر اساس این مصوبه واحدهای صنعتی با آلودگی بالا ملزم به استفاده از تجهیزات کنترل آلاینده در مدت 12 ماه شده اند و در حال حاضر این مصوبه به صورت جدی از طرف سازمان حفاظت محیط زیست و از طریق کارگروه ساماندهی صنایع آلاینده در حال اقدام و پیگیری است.
وی تصریح کرد: تمام اقدامات انجام شده برای نوسازی و ارتقای صنایع آلاینده از سوی دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور مورد نظارت و بازرسی ادواری قرار می گیرند.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست خاطر نشان کرد: در دنیا، وزارت محیط زیست یا سازمان محیط زیست تحت نظر دولت فعالیت می کند و نظر به اینکه وظیفه محیط زیست سیاستگذاری و یا تدوین ضوابط و استانداردهای زیست محیطی است، کاملا با فعالیت ها و وظایف قوه قضاییه متفاوت است.