بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بهاره آروین» مشکل از تعداد ثبت‌نام‌کنندگان اولیه نیست و در دیگر ممالک هم اوضاع کم‌وبیش به همین منوال است. مشکل در ساختاری است که قرار است کاهش این تعداد اولیه به تعدادی محدود و قابل قبول برای برگزاری انتخابات را امکان‌پذیر کند
نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

شهیندخت مولاوردی» نامزدها باید پاسخ بدهند مساله اصلی برای آنها حجاب و گشت ارشاد است یا اینکه معیشت، زنانه شدن فقر، زنانه شدن اعتیاد، زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی، زنانه شدن ایذر، زنانه شدن سالمندی و... هم برای آنها دارای اهمیت است.
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 17
کد خبر: ۴۸۱۸۹
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۳

نابرابری درآمدی میان پزشکان زن و مرد

بسیاری از کودکان در پاسخ به انشایی با موضوع «در آینده می خواهید چه کاره شوید» می نوشتند: « وقتی بزرگ شدم می خواهم پزشک شوم». این جمله را شاید خیلی از آدم بزرگ ها به خاطر داشته باشند.
  تدبیر24: «دکتر شدن» آرزوی شمار زیادی از دانش آموزان نسل دیروز و حتی امروز بوده و هست. پزشکان همواره جزء پردرآمد‌ترین مشاغل دنیا و سایر حوزه‌های سلامت طبقه بندی شده و میزان درآمد آن‌ها نسبت به تخصص و نوع کاری که انجام می‌دهند مانند برنامه ریزی، نوع بیماران و حتی مکان جغرافیایی مطب آن‌ها متفاوت است. 

 البته برای هر تخصص براساس اطلاعات جمع آوری شده از سوی مؤسسات و سازمان‌های حرفه‌ای معیار و حد متوسطی وجود دارد. در سال جاری، درآمد پزشکان در تمامی تخصص‌ها افزایش یافته و باعث جبران کاهش درآمد سال‌های اخیر شده است. 

 به نقل از ایندپندنت، سال گذشته ۸ تخصص پزشکی در امریکا به طور متوسط درآمدی بالغ بر ۳۰۰ هزار دلار دریافت کردند. علاوه بر این، پزشکان مراقبت‌های اولیه نیز از این مزایا بهره‌مند شدند. 

از سوی دیگر، ناامیدی از شغل پزشکی طی سال‌های گذشته در امریکا باعث شده تا پزشکان تغییراتی را در کار خود ایجاد کرده و به عرصه‌های مختلفی مانند ارائه برخی خدمات جانبی به بیماران گرایش پیدا کنند. یکی از دلایل اصلی افزایش درآمد پزشکان امریکایی از دست دادن انگیزه آن‌ها به طبابت و ترک خدمت در بخش‌های خصوصی بوده است. 

در حال حاضر، بیمارستان‌ها و گروه‌های پزشکی به منظور رقابت با سایر مراکز درمانی و جذب بهترین پزشکان، درآمدهای بالایی را به آن‌ها پیشنهاد می‌دهند. 

طبقه بندی پزشکان

براساس طبقه بندی و تخصص‌های مختلف پزشکی، درآمد پزشکان نیز متفاوت است. جراحان اورتوپد امریکایی با ۴۰۵ هزار دلار بالا‌ترین درآمد را به خود اختصاص داده‌اند و به دنبال آن، متخصصان قلب و عروق با ۳۵۷ هزار و رادیولوژیست‌ها با ۳۴۹ هزار دلار قرار دارند. 

کم درآمد‌ترین پزشکان امریکایی نیز به ترتیب: متخصصان داخلی ۱۸۵ هزار دلار، پزشکان متخصص دیابت/ غدد دورن ریز ۱۷۸ هزار دلار، پزشکان خانواده ۱۷۵ هزار دلار و متخصصان اطفال ۱۷۳ هزار دلار دریافت می‌کنند. متخصصان بیماری‌های عفونی با ۱۷۰ هزار دلار جزء کم درآمد‌ترین پزشکان امریکایی محسوب می‌شوند. 

به نقل از ایندپندنت، طبق گزارش و آمارهای رسیده اکثر پزشکان با افزایش نسبی حقوق مواجه بوده‌اند به طوری که جراحان با ۲۷ درصد، متخصصان داخلی با ۹ درصد، پزشکان خانواده نیز با ۵ درصد افزایش حقوق روبرو شده‌اند. از میان ۲۵ تخصصی که در امریکا مورد بررسی قرار گرفته تنها متخصصان غدد دورن ریز و آنکولوژی (سرطان‌شناسی) با ۳ و ۴ درصد کاهش درآمد مواجه بوده‌اند. 

در سال جاری برای سومین سال متوالی در امریکا بحث منطقه جغرافیایی نیز در میزان درآمد پزشکان تأثیر گذار بوده و پزشکان مناطق شمالی و مرکزی با ۲۵۹ هزار دلار بیش از پزشکان مناطق شمال غربی و با ۲۲۸ هزار دلار درآمد در صدر دریافتی‌ها بوده‌اند. 

کمبود ۵۱ درصدی حقوق سال گذشته کمتر از نصف تمام پزشکان امریکایی (۴۸ درصد) در سال جاری جبران شد. اگرچه همچنان ۵۱ درصد از پزشکان، طبابت را به عنوان یک حرفه انتخاب می‌کنند ولی به طور کلی کاهش رضایت بیشتر پزشکان در این حوزه قابل توجه است. 

در سال ۲۰۱۲ میلادی، حدود ۵۴ درصد از پزشکان بار دیگر تمایل خود را نسبت به ادامه طبابت اعلام کرده و این در حالی است که این آمار در سال ۲۰۱۱ به حدود ۶۹ درصد رسیده بود. تنها ۴۲ درصد از پزشکان در تخصص قبلی خود مشغول به کار شدند که درصد آن نسبت به سال قبل کاهش یافته بود. 

انگلیس

پزشکان انگلیسی که دوره‌های آموزشی خود را سپری می‌کنند، حقوق پایه دریافت کرده و چنانچه بیش از ۴۰ ساعت در هفته یا از دوشنبه تا جمعه بین ۷ صبح تا ۷ شب کار کنند نیز مشمول دریافت حقوق مکمل می‌شوند. مشاوران هر ساله حقوق پایه ماهیانه‌ای بالغ بر ۷۵ هزار و ۲۴۹ پوند و ۱۰۱ هزار و ۴۵۱ پوند دریافت می‌کنند. 

 بسیاری از پزشکان عمومی که در گروه مشاغل آزاد و بخشی از گروه هیئت پزشکان بالینی قرار می‌گیرند بین ۵۴ هزار و ۳۱۹ پوند تا ۸۱ هزار و ۹۶۹ پوند حقوق دریافت می‌کنند که به مدت خدمت و تجربه آن‌ها در طبابت بستگی دارد. 

کانادا

 مقامات کانادایی با توجه به بالا رفتن سن جمعیت این کشور و افزایش هزینه‌های دارویی به دنبال راه حل‌هایی برای این معضل هستند. گزارش‌های رسیده از مقامات کانادایی حاکی از آن است که حقوق پزشکان این کشور طی یک دهه گذشته حدودا ۳۰ درصد رشد داشته است. 

از سال ۲۰۰۰ میلادی، یک پزشک کانادایی حدود ۳/۵ تا ۴/۵ برابر یک کارگر معمولی حقوق دریافت می‌کند. اصلیترین دلیل افزایش حقوق پزشکان توسط مقامات کانادایی طی سال‌های اخیر را می‌توان در ترس از معضل کمبود پزشک در این کشور دانست. 

آن‌ها سعی می‌کنند تا این کمبود را با ایجاد انعطاف پذیری بیشتر در حوزه قوانین بهبود بخشند و از این طریق امکان ارائه خدمات بیشتر را به پرستاران و داروسازان ارائه می‌کنند. 

تأثیر تفاوت جنسیتی بر درآمد پزشکان

فاصله جنسیتی و تأثیر آن بر میزان حقوق دریافتی پزشکان زن و مرد در امریکا رو به کاهش است و به طور کلی پزشکان مرد ۳۰ درصد بیشتر از همکاران زن درآمد دارند. شواهد حاکی از آن است که این تفاوت درآمد در سال‌های پیش حدود ۴۰ درصد بوده است. در مراقبت‌های اولیه تفاوت درآمد بین زنان و مردان از ۲۳ به ۱۷ درصد کاهش داشته است. 

بررسی‌ها نشان می‌دهد که پزشکان زن امریکایی سالیانه ۵۶ هزار دلار کمتر از پزشکان مرد حقوق دریافت می‌کنند. برخلاف تحقیقات قبلی، برخی مطالعات نیز حاکی از آن است که این فاصله جنسیتی در میزان حقوق پزشکان زن و مرد از دهه ۱۹۸۰ تاکنون تغییری نکرده است. 

طی تحقیقاتی که بین سال‌های ۱۹۸۷ تا ۲۰۱۰ انجام شد، برخی کار‌شناسان اعلام کرده بودند که تفاوت‌های درآمدی موجود به مرور کاهش می‌یابد ولی برخی معتقدند که بهبودی در این زمینه ایجاد نشده است. کار‌شناسان دریافتند با احتساب ساعات کاری و سال‌ها تجربه پزشکان زن و مرد، پزشکان مرد بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ حدود ۲۲۱ هزار دلار و پزشکان زن به طور متوسط ۱۶۵ هزار دلار درآمد داشته‌اند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: