ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

مینو خالقی - «صلح پایدار تنها زمانی ممکن است که طرفین به هزینه‌های تنش‌آفرینی بیشتر از منافع آن بیندیشند»، شاید بیش از هر زمان دیگری درباره رابطه ایران و آمریکا، خصوصا در شرایط فعلی، مصداق داشته باشد.
روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

محمدمهدی محمدی - اقتصاد دیجیتال با تعریف سازوکارهای اقتصادی مبتنی بر داده و فناوری، به یکی از مهم‌ترین عناصر ساختار اقتصادی جهانی تبدیل شده است. این مفهوم نه تنها شامل تجارت الکترونیک می‌شود، بلکه به تمامی ابعاد استفاده از فناوری‌های دیجیتال در زندگی روزمره، از مبادلات مالی تا ارتباطات، پرداخته و تأثیر قابل توجهی بر رفتارهای اجتماعی، فرآیندهای مدیریتی و ساختارهای زیرساختی جوامع دارد. با پیشرفت‌های مداوم و ظهور فناوری‌های نوآورانه، به‌ویژه در حوزه‌های هوش مصنوعی، بیگ دیتا، اینترنت اشیاء و بلاک‌چین، تحولات عمیق‌تری در بازارهای جهانی و شکل‌گیری مدل‌های کسب‌وکار جدید مشاهده می‌شود.
سه‌شنبه ۳۱ تير ۱۴۰۴ - 2025 July 22
کد خبر: ۷۰۲۳۲
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۶

تفاوت مجلس دهم با مجلس نهم

اگر وزرا بتوانند به ۶۰ تا ۷۰ درصد برنامه‌هاي اعلامي خود جامه عمل بپوشانند، مي‌توان گفت كه موفق بوده‌اند.
 تدبیر24:  محمد صادق جوادي حصار- با نگاهي به عملكرد نمایندگان در آزمون راي اعتماد به وزرا مي‌توان تفاوت ماهيت مجلس دهم با مجلس نهم را مشاهده نمود. در اين جلسه هم بحث‌هايي از جنس همان مباحث مجلس نهم براي وزرای پیشنهادی مطرح می‌شد. البته در آن مجلس وزراي پيشنهادي با هجمه مخالفان اعتدال راي نياوردند. در مجلس دهم فراکسیون اميد و اعتدالیون با دولتمردان براي تحقق اهداف و برنامه‌هاي روحاني به تفاهم رسيدند. اين موضوع حكايت از آن داشت كه اين مجلس بايد با دولت به تعاملي مثبت رسيده و به وزراي پيشنهادي راي اعتماد دهد. اگر خلاف اين مساله اتفاق مي‌افتاد، بعيد بود. حقيقتا راي مجلس به عنوان يك نهاد مستقل اجتماعي و حاكميتي نبايد از پيش مشخص شده باشد، زيرا اين موضوع با استقلال مجلس منافات دارد. مجلس ضمن حفظ استقلال نظر و راي خود به تعامل منطقي و مثبتي برسر مطالبات ملي با دولت رسيده است. همسويي به معناي متابعت و پيروي مجلس از دولت نيست، بلكه اين دولت‌ها هستند كه برنامه‌هاي خود را به مجلس ارائه می‌دهند و هماهنگي را ايجاد می‌كنند. اين دو موضوع با هم تفاوت دارند، زيرا هماهنگي و همراهي با برنامه‌هاي اعلامي دولت برسر منافع ملي است. مباحثي كه منافع ملي را در مجلس گذشته به خطر مي‌انداخت، از بين رفته است. البته موفقيت در هر دولتی نسبي است و نمي‌توان براي وزرا موفقيت مطلقي در نظر گرفت. اگر وزرا بتوانند به ۶۰ تا ۷۰ درصد برنامه‌هاي اعلامي خود جامه عمل بپوشانند، مي‌توان گفت كه موفق بوده‌اند. نکته دیگر اینکه آقاي روحاني در شرايط كنوني از شانس بالايي براي دور بعد رياست‌جمهوري برخوردار است. اين گمانه در تصميم‌سازي و تصميم‌گيري مجلس نيز تاثير داشت. در جلسه رای اعتماد دیروز مجلس بودند نمایندگانی که متاسفانه در ايفاي وظيفه خطير نمايندگي از جاده انصاف و اعتدال خارج شدند؛ چراکه آنها تصور می‌کنند وظيفه دارند به هر وسيله از وقوع امری مثل راي‌آوري وزرای پیشنهادی جلوگيري كنند. اين مساله با روح مورد انتظار و مطلوب در مجلس و رسالت نمايندگي مغايرت دارد. اگر هرنماینده‌ای بدون سند ومدرک محکمه‌پسند بتواند به‌راحتی و در روز روشن از تريبون رسمي مجلس به فرد ديگري بهتان بزند، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. ازطرف دیگر وقتی وزارتخانه‌هاي اطلاعات و دادگستري رسما اعلام كرده‌اند كه اين افراد مشکلی ندارند، برخی به بهانه‌هاي غير واقعي بخواهند آنها را از خدمت به ملت بازدارند. این عین بي‌انصافي و بي‌عدالتي است. اين قبيل رفتارها از نمایندگان مجلس که به‌تعبير امام خميني(ره) عصاره فضائل ملت هستند، بعيد‌، نامعقول‌ و ناپسند‌است.
* فعال سياسي اصلاح‌طلب
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: