در این بخشنامه علت این ممنوعیت اینگونه توضیح داده شد: «هنرمندان به
عنوان الگوهای جامعه نباید مروج فرهنگ مصرفگرایی باشند و آنها باید با
حضور خود ارزشهایی مانند فتوت را ترویج دهند...».
٣- با گذشت سالها و درک این نکته از سوی مسئولان که یکی از روشها و
شیوههای رایج در بازاریابی و تبلیغ کالا و خدمات، استفاده از هنرمندان
مشهور و محبوب است - که از آن به «سلبریتیبرندینگ» یاد میکنند- بار دیگر
حضور چهرههای هنری و ورزشی در عرصه تبلیغات مجاز اعلام شد و روابط عمومی
معاونت مطبوعاتی این بار یادآور شد: «استفاده از حضور چهرههای هنری- ورزشی
در تبلیغ محصولات و تولیدات داخلی، در راستای تأکید بر تحقق شعار سال ١٣٩٣
با عنوان «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی»، روح حاکم بر
سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، توجه، باور و حمایت از صنایع و تولیدات
داخلی صورت گرفته است».
٤- به دنبال مجاز اعلامشدن حضور چهرههای هنری در عرصه تبلیغات، هنرمندان و
زوجهای هنری زیادی وارد عرصه تبلیغات شدند. از رضا کیانیان که مدل
تبلیغاتی یک دمنوش گیاهی شد تا زوج هنری امین زندگانی و الیکا عبدالرزاقی
که یک برند لوازم خانگی را تبلیغ میکردند. در ادامه نیز نیکی کریمی در
قراردادی با یک اپراتور جدید تلفن همراه، در قسمتهای پایانی سریال
«عاشقانه» با میزانسنی متفاوت در یک تیزر خوشآبورنگ ظاهر شد. حضور نیکی
کریمی که ابتدا در شبکه نمایش خانگی بود، به فضای مجازی نیز کشیده شد و
واکنشهای مختلفی را برانگیخت. حتی ماجرا به تلویزیون و بخش خبری «٢٠:٣٠»
نیز کشید تا دوباره عدهای زبان به طعنه باز کنند و در واکنشهایی
سختگیرانه با عنوان استفاده ابزاری، نشان دهند که آنها هنوز هم رغبتی برای
نمایش زنان در تبلیغات ندارند.
٥- اساس اقتصاد آزاد بر اصل عرضه و تقاضاست و قاعده بازی در این میان
رقابت. یکی از مهمترین راههای رقابت در این بازی نفسگیر، تبلیغات است.
حضور هنرمندان در آگهیهای تجاری یکی از روشهای معمول در دنیای تبلیغات
محسوب میشود. شأن اجتماعی این گروه از هنرمندان باعث میشود که اهمیت کالا
برای مصرفکنندگان بالا برود. بالارفتن حجم تبلیغات مربوط به یک کالا در
یک بازار نشان از رقابت بیشتر تولیدکنندگان آن کالا و در نتیجه رونق آن
کالاست. همه این شرایط و اتفاقات هنگامی حاصل میشود که اقتصاد آزاد با
چارچوبهای اقتصاد کلان هر کشور منطبق باشد. انتقاد از نیکی کریمی و دیگر
هنرمندان برای حضور در آگهیهای تجاری بیش از هر چیزی اثبات دوباره این
مدعاست که برخلاف برنامههای کلان اقتصادی کشور مبنی بر حرکت به سمت اقتصاد
آزاد و مبتنی بر خصوصیسازی و کوچکسازی دولت، اهتمام جدی برخی بر این است
که دولت همچنان در همه زمینهها نقش اول را در اقتصاد کشور بازی میکند.
٦- به نظر میرسد انتقادات سختگیرانه و پافشاری بر جلوگیری از عدم گسترش
فرهنگ مصرفگرایی باید بررسی و نقد شود. اگر هنرمندان باید به گونهای در
جامعه حضور داشته باشند که این حضور فقط مروج هنجارهای فرهنگی باشد، نباید
از این موضوع مهمتر غفلت کرد که چگونه باید آتیه و زندگی هنرمندان را
تأمین کرد. همه میدانیم که عمر ستارگی کوتاه است و به محض آمدن رقیب
جوانتر و موفقتر، او فراموش خواهد شد. پس کار عجیبی نباید باشد که هر
ستارهای در دوران کوتاه اقبال عمومی به دنبال استفاده از امکانات موجود
پیرامون خودش برای کسب درآمد باشد. در این میان سرزنش و انتقاد از هنرمند و
گرفتن یک امکان بالقوه برای کسب درآمد از او باید همزمان با پیشنهاد
راههای بهتر جایگزین باشد. ترویج الگوهای ایرانی - اسلامی نیازمند صرف
هزینه است. با بخشنامه خشک و خالی و انتقادات بیمنطق و ایجاد ممنوعیت که
نمیشود الگوهای رفتاری را ترویج کرد.
٧- درحالیکه همه درباره حضور نیکی کریمی در آگهی مناقشهبرانگیز بحث
میکنند، عدهای یادشان رفته خبری را که سه سال پیش ایسنا منتشر کرد و از
زندگی بازیگر زنی (ثریا حکمت) نوشت که بعد از ٣٨ سال کار و ٦٤ سال سن مجبور
شد بهدلیل عقبافتادن اجارهخانهاش چندروزی را در چادر زندگی کند تا بعد
از کمک پنجمیلیونی ارشاد بتواند جایی را اجاره کند. همه پایان تلخ و
غمانگیز روحانگیز سامینژاد (اولین هنرپیشه زن ایرانی) را فراموش
کردهاند که در ٨١سالگی در شرایطی که بسیاری از مورخان سینمایی تصور
میکردند سالهاست درگذشته است، چشم از جهان فروبست. همه روزگار بسیاری از
هنرمندان را که در نهایت تنگدستی زندگی میگذرانند، یادشان رفته است. آنها
زمانی مروج هنجارهای جامعهای بودند که امروز آنها را فراموش کرده است. کسی
بابت آن همه فتوت، خود را بدهکار هیچ هنرمند و ورزشکاری نمیداند.