ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

مینو خالقی - «صلح پایدار تنها زمانی ممکن است که طرفین به هزینه‌های تنش‌آفرینی بیشتر از منافع آن بیندیشند»، شاید بیش از هر زمان دیگری درباره رابطه ایران و آمریکا، خصوصا در شرایط فعلی، مصداق داشته باشد.
روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

محمدمهدی محمدی - اقتصاد دیجیتال با تعریف سازوکارهای اقتصادی مبتنی بر داده و فناوری، به یکی از مهم‌ترین عناصر ساختار اقتصادی جهانی تبدیل شده است. این مفهوم نه تنها شامل تجارت الکترونیک می‌شود، بلکه به تمامی ابعاد استفاده از فناوری‌های دیجیتال در زندگی روزمره، از مبادلات مالی تا ارتباطات، پرداخته و تأثیر قابل توجهی بر رفتارهای اجتماعی، فرآیندهای مدیریتی و ساختارهای زیرساختی جوامع دارد. با پیشرفت‌های مداوم و ظهور فناوری‌های نوآورانه، به‌ویژه در حوزه‌های هوش مصنوعی، بیگ دیتا، اینترنت اشیاء و بلاک‌چین، تحولات عمیق‌تری در بازارهای جهانی و شکل‌گیری مدل‌های کسب‌وکار جدید مشاهده می‌شود.
دوشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۴ - 2025 May 19
کد خبر: ۹۳۸۶۵
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۹

تصمیم سرنوشت‌ساز پارلمان

شرایط کشور و وزارت علوم به گونه‌ای است که باید برای مدیریت آموزش عالی در این مرحله، نگاه و افق دید از مطالبات جناحی و گروهی خارج شود.
تدبیر24»امروز نمایندگان مردم در مجلس سرنوشت پیش روی وزارت علوم را تعیین خواهند کرد. در روزهای منتهی به جلسه رای اعتماد حاشیه‌های زیادی برای گزینه وزارت دکتر منصور غلامی ایجاد شد و اکنون نوبت تصمیم‌گیری مجلس است. اصل نارضایتی و گلایه‌مندی دانشجویان از انتخاب آقای غلامی برای وزارت علوم کاملا بجا و بحق است. اینکه دانشجویان انتظار داشته باشند رئیس جمهور که با کمک و حمایت‌های بی‌مانند آنان رای مردم را کسب کرده، در همان راستا که مورد انتظار است به وعده‌های خود عمل کند کاملا منطقی و عقلانی است. شکی نیست که باید دانشجویان را در تقاضاهای خود محق دانست، اما آنچه مورد انتظار است و جریان دانشجویی هم احتمالا باور می‌کند این است که آقای روحانی و دولت در شرایط امروز کشور نمی‌توانند یک‌جانبه تصمیم بگیرند. از سویی آموزش عالی هم جایگاهی است که باید با نهادها و مراکز مختلفی برای پیشبرد سیاست‌ها همکاری کند. این جایگاه اقتضائات خاصی دارد و با این ملاحظات دانشجویان هم می‌توانند بپذیرند که می‌شود، مقداری از آن آرمان‌های ایده‌آل فاصله گرفت و در مسیری محتمل برای عملی شدن مطالبات با دکتر غلامی همراهی کرد. وی می‌تواند با واقع‌گرایی مطالبات را تا حد ممکن اجرایی کند و امید است نمایندگان در جلسه رای اعتماد با اجماعی نسبی به او برای تصدی پست وزارت علوم رای دهند. آقای روحانی و دولت که بر اساس حمایت جدی جریان اصلاح‌طلبی با پیشتازی جریان دانشجویی به‌این جایگاه رسیده‌اند باید در ادامه مسیر به‌ این مطالبات توجه جدی داشته باشند چراکه بی‌توجهی به آن می‌تواند موجب زیان‌های جبران ناپذیری شود. آموزش عالی کشور رسالتی ملی به عهده دارد و نباید وارد منازعات جناحی فشل‌ کننده شود. بنا به‌این ملاحظات دکتر غلامی فردی است که می‌تواند از تمام ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های ملی برای پیشبرد آموزش عالی که دچار عقب‌ماندگی‌های مضاعف است، استفاده کند. جدای از رای اعتماد یا عدم اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی این نکته ضروری است که وزیر علوم بر جایگاه مدیریتی ملی برای پیشبرد آموزش عالی تکیه خواهد زد و آموزش عالی هم حوزه‌ای است که باید ارزش‌هایی که اصلاح‌طلبانه شناخته می‌شود اما در ذات دانشگاهی است در آن مورد توجه جدی باشد. اعتقاد به آزادی اندیشه، تلاش برای نقادی سیاست‌های مختلف، ارائه راهکارهای بدیع و... اصولی است که در این مورد باید مد نظر باشد. وزیر آینده علوم باید اهمیت ویژه به چنین ارزش‌هایی را اولویت بداند چراکه پیشرفت کشور همواره متکی بر پیشرفت دانشگاه بوده است.



محمدعلی حاضری،فعال سیاسی اصلاح‌طلب
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: