نیمی از جامعه میل به مشارکت در حوزه سیاسی ایران را ندارند

نیمی از جامعه میل به مشارکت در حوزه سیاسی ایران را ندارند

تقی آزاد ارمکی - انتخاباتی که در پیش داشتیم در سایه یک مجموعه از محدودیت‌ها بود. محدودیت اول این بود که قرار نیست دوره آقای رییسی نقد شود و از یک طرف باید آن را دوره طلایی قلمداد کنید.
چرا پیروز شدیم و خوشحال نیستیم؟

چرا پیروز شدیم و خوشحال نیستیم؟

محمد حیدری» نگاهی گذرا به رسانه‌های اصول‌گرا، عمق ناکارآمدی و معیوب بودن این گفتمان را نشان می‌دهد. در واقع اصلا نمی‌توان آنها را «رسانه» خواند، آنها نه رسانه! بلکه تعدادی بنگاه خبرسازی و تبلیغاتی هستند
شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 July 27
کد خبر: ۵۵۸۷۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۹
ترسی که به جان اوپک افتاده است

کار "ظریف" دیگری پیش روی وزارت نفت!

کشورهایی که تا زمان آغاز تحریم های همه جانبه علیه ایران فرصتی چنین ناب نیافته بودند، جنگی تمام عیار را برای تصاحب سهم بیشتر از بازار آغاز کردند
 تدبیر24: با حصول توافق تاریخی میان ایران و شش قدرت جهانی و خاتمه یافتن یک بحران 12 ساله بین‌المللی بر سر مساله هسته‌ای ایران، بحث‌ها در مورد بازگشت نفت ایران که یکی از بخش هایی بود که بیشترین تاثیر را از تحریم پذیرفته بود، به بازار جهانی بالا گرفت و کشورهایی که تا زمان آغاز تحریم های همه جانبه علیه ایران فرصتی چنین ناب نیافته بودند، جنگی تمام عیار را برای تصاحب سهم بیشتر از بازار آغاز کردند و با افزایش بی‌سابقه سقف تولید خود کاهش 50 دلاری قیمت این محصول را موجب شدند.

از اواخر ماه ژوئن سال 2013 تاکنون تحولات بسیاری در عرصه بازار جهانی نفت اتفاق افتاده است. روند فزاینده افزایش تولید نفت کشورهای عضو اوپک و نیز افزایش تولید آمریکا از ذخایر غیرمتعارف (نفت شیل) موجب شد تا به یک باره قیمت طلای سیاه در سرازیری با شیب بی‌سابقه قرار بگیرد و از مرز 100 دلار به محدوده 50 دلار در هر بشکه برسد.

بنا به گفته بسیاری از کارشناسان، تغییر سیاست "دفاع از قیمت" اوپک موجب شد تا کشورهای عضو این سازمان هیچ گونه مانعی برای افزایش تولید خود نبینند تا جایی که سقف تولید این سازمان از مرز 30 میلیون بشکه در روز نیز گذشت.

البته این سقف تولید بالغ بر 30 میلیونی در حالی اتفاق افتاد که ایران به دلیل تشدید تحریم های بین المللی از سال 2010 تولید خود حدودا نصف کرده بود.

در این بین افزایش تولید نفت شیل آمریکا نیز درپوشی را روی قیمت نفت قرار داد و مانع از افزایش دوباره آن شد.

با توافقی که میان ایران و 5+1 حاصل شد، ترس از بازگشت نفت ایران به بازار وجود تولیدکنندگان اوپک را فرا گرفته است، چرا که بیم آن داشتند که سهمی را که در غیاب ایران به دست آورده بودند، از کف بدهند.

وزیر انرژی الجزایر، یکی از کشورهایی که بیم بازگشت ایران را دارد و اخیرا نیز تولید نفت خود را 32 هزار بشکه در روز افزایش داده است، با تشدید احتمال افزایش تولید نفت ایران درخواست تشکیل جلسه اضطراری داد.

از سوی دیگر مسوولان نفت عراق نیز که در جنگ سهم بازار تولید خود را به 7.2 میلیون بشکه در روز رسانده اند و خطر وجود رقیب نفتی جدی به نام اقلیم کردستان را در خاک خود احساس می کنند، در اظهارنظرهای خود آشاکارا اعلام کردند که تاب بازگشت نفت ایران به بازار را ندارند.

اما بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت کشورمان، در آخرین اظهارنظر خود گفته است که ایران برای استیفای حق خود از هیچ کشور و نهادی اجازه نخواهد گرفت و طی چند روز تولید روزانه خود را 500 هزار بشکه افزایش خواهد داد.

دبیر کل اوپک در سفر اخیر خود به روسیه و دیدارش با وزیر انرژی این کشور اعلام کرده است که این سازمان مشکلی برای بازگشت نفت ایران نخواهد داشت و سقف تولید خود را پایین نخواهد آورد.

زنگنه همچنین در واکنش به اظهارنظرهای اعضای تولیدکنندگان اصلی اوپک گفته است که در صورتی که این کشورها نخواهند تولید خود را کاهش دهند با آمدن نفت ایران به بازار، خودشان از کاهش قیمت ها متضرر می شوند چرا تولید آن ها بالاتر از ایران است.

در این میان البته برخی کارشناسان بین المللی معتقدند که ترس از افزایش تولید نفت ایران چندان بجا نیست چرا که افزایش یک میلیون بشکه ای در مقابل حدود 90 میلیون بشکه نفتی که هر روز وارد بازار می شود، رقمی ناچیز است و نمی تواند تاثیری در قیمت ها داشته باشد.

به گزارش ایسنا، قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال در پایان معاملات روز سه شنبه بازار آی سی یی اروپا با ٤٧ سنت یا یک درصد رشد، ٤٩ دلار و ٩٩ سنت برای هر بشکه معامله شد. قیمت نفت خام شاخص دابلیو تی آی آمریکا در پایان معاملات آتی بازار بورس نیویورک (نایمکس) با ٥٧ سنت یا ١,٣ درصد افزایش، ٤٥ دلار و ٧٤ سنت برای هر بشکه داد و ستد شد. این درحالی است که قیمت جهانی این محصول روز دوشنبه به پایین ترین سطح خود در شش ماه گذشته رسیده بود.

هرچند رفت و آمدهای هیات های اقتصادی کشورهای قدرتمند و نیز غول های نفتی به ایران تلاش تولیدکنندگان بزرگ را برای مقابله با ایران دوچندان خواهد کرد و به نظر می رسد باید شاهد جنگی تمام عیار باشیم که بوی نفت می دهد، چرا که همانطور که وزیر نفت کشورمان گفته بود جدا کردن نفت از سیاست امکان پذیر نیست.

به نظر می‌رسد هرچند کار ظریف دستگاه دیپلماسی در وین پایان یافت، اما این بار کار ظریف دیگری پیش روی وزارت نفت قرار دارد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۸
0
0
ایشون همون کرسنت رو درست کنه بسه
نظر شما: