نیمی از جامعه میل به مشارکت در حوزه سیاسی ایران را ندارند

نیمی از جامعه میل به مشارکت در حوزه سیاسی ایران را ندارند

تقی آزاد ارمکی - انتخاباتی که در پیش داشتیم در سایه یک مجموعه از محدودیت‌ها بود. محدودیت اول این بود که قرار نیست دوره آقای رییسی نقد شود و از یک طرف باید آن را دوره طلایی قلمداد کنید.
چرا پیروز شدیم و خوشحال نیستیم؟

چرا پیروز شدیم و خوشحال نیستیم؟

محمد حیدری» نگاهی گذرا به رسانه‌های اصول‌گرا، عمق ناکارآمدی و معیوب بودن این گفتمان را نشان می‌دهد. در واقع اصلا نمی‌توان آنها را «رسانه» خواند، آنها نه رسانه! بلکه تعدادی بنگاه خبرسازی و تبلیغاتی هستند
شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 July 27
کد خبر: ۵۶۲۳۷
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۹

می‌گویند شما برایمان کاری کنید

  تدبیر24تحصیل در رشته‌هایی که در استان بازار کار ندارد، یکی از مشکلات دانشجویان فارغ‌التحصیل استان سیستان و بلوچستان است. دکتر «زهرا اربابی»، معاون استاندار سیستان و بلوچستان با گلایه از خلاق نبودن جوانان و وابستگی به نهادهای دولتی می گوید: ما در تلاش هستیم فرهنگی را در استان پیاده کنیم که در آن جوانان خلاق و پویا شوند. او پیش از آنکه معاون استاندار سیستان و بلوچستان شود عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد زاهدان بوده و مدیریت تدریس می‌کرده‌است.

* استان شما یکی از استان‌هایی است که بیشترین فارغ التحصیلان بیکار را در حوزه زنان دارد آیا برنامه‌ای برای این زنان فارغ‌التحصیل بیکار دارید؟

متاسفانه فارغ‌التحصیلان ما در رشته‌ای تدریس کرده‌اند که خیلی با بازار کار استان همخوانی ندارد. در نتیجه ما با تعداد زیادی فارغ التحصیل رشته شیمی در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس و حتی دکترا مواجه هستیم که بیکار هستند. کاری که در این راستا صورت گرفته‌است، یک نهضت به کمک بنیاد نخبگان و پارک علم و فناوری و همچنین مراکز رشد ایجاد کرده‌ایم تا جریانی در خصوص فرهنگ کارآفرینی ایجاد کنیم. به این معنی که باید ایده، نگاه و دیدگاه به فارغ‌التحصیلان بدهیم تا خود نیاز استان را شناسایی و در پی راهی برای درآمدزایی باشند. با ایجاد بستر مناسب برای دوره‌های خلاقیت و کارآفرینی تلاش کرده‌ایم که فارغ‌التحصیلان به ایده رسیده و بعد از آن با کمک به او و پرورش ایده‌اش، بتواند کسب و کاری را آغاز کند. ایجاد صندوق کارآفرینی یکی از دیگر راهکارهایی است که می‌توان برای آنها در نظر گرفت. چرا که این صندوق می‌تواند پشتیبان کارآفرینان شود. با کمک این صندوق‌ها فارغ‌التحصیلان می‌توانند در بحث صنایع و گردشگری فعالیت‌هایی داشته باشند که با توجه به نیاز استان تعریف می‌شود.

*فکر می‌کنید سریع‌ترین راه برای ایجاد اشتغال برای دختران جوان در استان سیستان و بلوچستان چه‌ می‌تواند باشد؟

تا زمانی که آن نگاه و فرهنگ وجود نداشته باشد ما هیچ کاری نمی‌توانیم بکنیم. افراد زیادی به من مراجعه می‌کنند که فارغ‌التحصیل در سطح کارشناسی ارشد و حتی دکترا هستند و می‌گویند ما دنبال شغل هستیم و وقتی من آنها را هدایت می‌کنم به اینکه بروید فکر کنید با توجه به کمبودها و نیازهایی که است شما در استان چه کار می‌توانید بکنید، می‌گویند ما هیچ کاری نمی‌توانیم بکنیم شما باید برای ما کاری کنید. من معتقد هستم ما اولین کار و مهمترین کاری که باید انجام دهیم این است که باید نگاه مبتنی بر کارآفرینی برای جوانان ایجاد کنیم. کمک کنیم این نگاه را پیدا کنند. اما این اتفاق در کوتاه مدت رخ نمی‌دهد. نیاز به زمان دارد. دراستان ما تقویت صنایع‌دستی در اولویت است. البته باید جوانان ما در کنار تحصیلات دانشگاهی مهارت‌های فنی خودشان را مجهز کنند که بتوانند بر مبنای آن در کنار تحصیلات دانشگاهی برای خودشان فرصت شغلی ایجاد کنند.

*سیستان و بلوچستان یکی از استان هایی است که کمترین برخورداری از اینترنت را دارد در حالی که شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها که می توانند سریع کسب و کار راه اندازی کنند و کارآفرینی داشته باشند براین پایه‌پیش می‌روند. آیا برای توسعه زیرساخت ها و افزایش دسترسی به اینترنت کاری انجام دادید که جوانان بتوانند برای گسترش علم و دانش خودشان و به روز کردن آن بهرمند شوند؟

پارک علم و فناوری چندین کارگاه آموزشی خلاقیت برای فارغ التحصیلان IT ایجاد کرده‌است. حتی این پیشنهاد داده شده که خدماتی که ما از تهران می‌گیریم را شما فرابگیرید ما حاضر هستیم گرچه شما نوپا هستید ولی برای حمایت از شما آن خدمات را از شما بگیریم. در بحث زیرساخت‌ها همانطور که خودتان می‌دانید استان ما زیر ساخت‌های لازم را ندارد. البته با آمدن وزیر ارتباطات قول‌هایی در خصوص توسعه پهنای باند و تقویت سیستم‌های مخابراتی و اینترنتی داده‌شده‌است که اگر آنها عملی شود، اتفاقات خوبی رخ خواهد داد.

*صحبت من در رابطه با اینترنت و سرعت اینترنت در آنجا است نه تنها بچه‌های آی.تی و کلا یک فارغ‌التحصیلان و حتی یک فرد جوان که شاید تحصیلات دانشگاهی نداشته باشد، اگه دسترسی به اینترنت داشته باشد می‌تواند به دانش خود بیافزاید یا با حضور در شرکت‌های دانش بنیان ایده خود را به مرحله اجرا برساند.

یکی از قول‌هایی که آقای وزیر به ما دادند همین توسعه شبکه‌های اینترنتی است که دسترسی راحترتر و آسان‌تر را به ما خواهد داد. قرار است با یکی دو تا از شرکت‌های بزرگ که در هلدینگ‌های فناوری هستند قراردادهایی را منعقد کنیم که بیایند و یک سری فعالیت‌ها را انجام دهند که خود آن فعالیت شرکت‌ها فضای کسب و کار را تسهیل می‌کند. امیدواریم قول‌ها عملی شود تا ما هم بتوانیم خدماتی را که حق جوانان استانمان است را در اختیارشان قرار دهیم تا بتوانند از استعدادهایشان به نحوه احسنت استفاده کنند.

منبع : کلیدملی
برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: