خاتمی؛ اندیشه‌ای که لبخند می‌زد

خاتمی؛ اندیشه‌ای که لبخند می‌زد

مینو خالقی» خاتمی را دوست دارم چون در ایام ریاست‌جمهوری‌اش، دانشگاه رنگ دانشگاه بود و کتاب و سینما و میتینگ و تحزب و هزار مولفه دیگر جامعه پویای سیاسی، جانی تازه یافته بود
کشور ملک مطلق رادیکال‌ها نیست

کشور ملک مطلق رادیکال‌ها نیست

فاطمه راکعی» یک طیف تندرو از جناح راست، تصور می‌کنند که کشور فقط ملک طلق رادیکال‌ها است و مردم سهم و نقشی در آن ندارند. اما واقع آن است که کشور متعلق به همه مردم با تفکرات مختلف است.
شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 01
کد خبر: ۳۰۱۹۳
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۷

شاهرگ تالاب بین‌المللی هامون

عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: رود هیرمند شاهرگ حیاتی تالاب بین‌المللی هامون است.
تدبیر24: نوری با بیان این مطلب افزود: تالاب‌ها و اکوسیستم‌های آبی کشور به منزله سرمایه‌های با ارزشمند است که تنظیم آب‌های زیرزمینی در محیط پیرامون، تعدیل میکروکلیما، شکار، صید پرندگان آبزی و ماهیان، تامین منابع تعلیف دام و همچنین حصیربافی و غیره در گرو حفاظت منطقی از آنهاست.

عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان اظهار کرد: حفظ این سیستم‌های پیچیده اکولوژیک و سود جستن از منابع بی‌شمار اقتصادی، تفرجگاهی، ژنیتیکی و غیره تنها منوط به مطالعه و شناخت دقیق هر تالاب است.

به گفته نوری تالاب‌ها که در شمال، مرکز و جنوب استان سیستان و بلوچستان گسترده شده‌اند علاوه بر ذخیره میلیاردها مترمکعب از آب‌های سیلابی در زمان بارندگی‌های ناگهانی بخصوص فصل زمستان و بهار، سالانه میزبان هزاران پرنده مهاجر از کشورهای دور و نزدیک هستند که برای زمستان گذرانی به آب‌های استان مراجعه می‌کنند.

وی تصریح کرد: هامون هیرمند، هامون صابری، تالاب لوکلدان، تالاب هامون جازموریان و تالاب هامون ماشکیل تعدادی از تالاب‌های استان هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان اظهار کرد: رودخانه هیرمند فعلی از دیرباز شاهرگ حیاتی منطقه بوده و همراه تالاب هامون موجب رونق زندگی مردم این منطقه شده است.

نوری تاکید کرد: اکوسیستم تالاب هامون از شاهکارهای بی‌نظیر طبیعت است.

وی اضافه کرد: تالاب‌ها نه‌تنها از نظر تنوع زیستی بسیار با ارزش هستند، بلکه به عنوان یک میراث منحصر به فرد فرهنگی نیز تلقی می‌شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان در پایان افزود: تالاب‌ها از جمله پرتولیدترین محیط های جهان هستند و ارزش اقتصادی آنها سالانه 4.9 تریلیون دلار است و از بین 20 هزار گونه مختلف ماهی در سطح جهان بیش از 40 درصد آنها در تالاب‌ها زندگی می‌کنند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: