سفارش سیاه" بعد از مدت‌ها دوری از تئاتر از وضعیت نامساعدی که این روزها در رادیو به وجود آمده و باعث خروج تعداد زیادی از افراد کاربلد از این حوزه شده است، گلایه کرد."> سفارش سیاه" بعد از مدت‌ها دوری از تئاتر از وضعیت نامساعدی که این روزها در رادیو به وجود آمده و باعث خروج تعداد زیادی از افراد کاربلد از این حوزه شده است، گلایه کرد."> سفارش سیاه" بعد از مدت‌ها دوری از تئاتر از وضعیت نامساعدی که این روزها در رادیو به وجود آمده و باعث خروج تعداد زیادی از افراد کاربلد از این حوزه شده است، گلایه کرد."> سفارش سیاه" بعد از مدت‌ها دوری از تئاتر از وضعیت نامساعدی که این روزها در رادیو به وجود آمده و باعث خروج تعداد زیادی از افراد کاربلد از این حوزه شده است، گلایه کرد."> سفارش سیاه" بعد از مدت‌ها دوری از تئاتر از وضعیت نامساعدی که این روزها در رادیو به وجود آمده و باعث خروج تعداد زیادی از افراد کاربلد از این حوزه شده است، گلایه کرد."> سفارش سیاه" بعد از مدت‌ها دوری از تئاتر از وضعیت نامساعدی که این روزها در رادیو به وجود آمده و باعث خروج تعداد زیادی از افراد کاربلد از این حوزه شده است، گلایه کرد."> سفارش سیاه" بعد از مدت‌ها دوری از تئاتر از وضعیت نامساعدی که این روزها در رادیو به وجود آمده و باعث خروج تعداد زیادی از افراد کاربلد از این حوزه شده است، گلایه کرد."> مناقشات سینمایی اینبار در تئاتر
واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۱۰۰۱۵
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۴

مناقشات سینمایی اینبار در تئاتر

رضا عمرانی پیشکسوت رادیو و تئاتر با اشاره به حضورش در نمایش محیطی "سیاهه سفارش>سفارش سیاه" بعد از مدت‌ها دوری از تئاتر از وضعیت نامساعدی که این روزها در رادیو به وجود آمده و باعث خروج تعداد زیادی از افراد کاربلد از این حوزه شده است، گلایه کرد.

به گزارش تدبیر24 به نقل از مهر، رضا عمرانی بازیگر، نویسنده و کارگردان نمایش‌های رادیویی و بازیگر تئاتر درباره حضورش در یک اثر نمایشی بعد از مدت‌ها دوری از تئاتر گفت: قرار است بعد از سال‌ها دوری از عرصه تئاتر در نمایش "سیاهه سفارش>سفارش سیاه" نوشته نسیم خراشادی‌زاده و کارگردانی بیتا خارستانی به عنوان بازیگر روی صحنه بروم. من سابقه همکاری طولانی مدتی با نسیم خراشادی زاده در برنامه "صبح چهار فصل" را که به مدت یک سال از شبکه نمایش رادیو پخش می شد، داشتم.

وی ادامه داد: نسیم خراشادی‌زاده در این برنامه به عنوان نویسنده و سردبیر حضور داشت اما متاسفانه به خاطر وضعیت نامناسبی که این روزها رادیو با آن دست به گریبان است تولید این برنامه ادامه پیدا نکرد اما وی همزمان برای اجرای صحنه ای نمایشنامه ای را به نگارش درآورده بود که بیتا خارستانی به عنوان کارگردان نمایش از من دعوت به همکاری کرد که با کمال میل پذیرفتم.

عمرانی درباره مضمون این اثر نمایشی عنوان کرد: مضمون این نمایش که قرار است به زودی اجرای آن در کافه تالار چهارسو آغاز شود درباره این است که ما چه سفارش هایی به زندگی می دهیم و زندگی چطور همان سفارش ها را برای ما سرو می کند. در واقع اگر زندگی را یک رستوران تصور کنیم که منوهای مختلفی را در اختیار ما قرار می دهد ما باید منوهایی انتخاب کنیم که متناسب با انتخاب های زندگی مان هستند.

این پیشکسوت رادیو متذکر شد: در این اثر نمایشی دیدگاه دو آدم از دو موضع مختلف نسبت به هنر سینما بررسی می شود؛ 2 آدم که هر کدام دیدگاه ها و انتخاب های مختلفی نسبت به هنر دارند و تماشاگران باید انتخاب کنند که کدام دیدگاه را برمی‌گزینند. یکی از این افراد دیدگاه روشنفکرانه و امروزی تر و دیگری دیدگاه سنتی تری نسبت به مقوله سینما دارد. طرح چالش های این دو نفر لحظات جذابی را برای مخاطب می آفریند. در واقع هنر سینما بهانه ای است برای طرح مسائل عمیق‌تر.

وی درباره نقشی که در این اثر نمایشی بر عهده دارد توضیح داد: در این اثر نمایشی من نقش حمید داوری را که یک تهیه‌کننده قدیمی سینما است و بعد از سالها دوری می خواهد دوباره به سینما بازگردد بازی می کنم که این فرد در مقابل یک نویسنده جوان تر که دیدگاه متفاوت تری دارد قرار می گیرد و می خواهد نظرات خودش را تحمیل کند.

عمرانی درباره حضور مجددش در تئاتر گفت: در سالهای گذشته بیشتر تمرکزم روی رادیو بوده است و بیشتر به عنوان نویسنده، کارگردان و بازیگر در رادیو فعال بودم. در واقع چون در رادیو هم نمایش رادیویی کار می کردم به لحاظ روحی ارضا می شدم و همین مسئله باعث می شد کمتر تمایل به حضور در تئاتر داشته باشم اما متاسفانه در طول چند وقت گذشته وضعیت نمایش رادیویی بسیار اسف‌بار شده است.

کارگردان نمایش رادیویی "یک ثروت کوچولو" ادامه داد: متاسفانه آنقدر آزار و اذیت هنرمندان پیشکسوت در رادیو زیاد شده و آنقدر کارهای ضعیف و پیش پاافتاده تولید می شود که فعلا تمایلی برای کار در رادیو ندارم. بی حرمتی به پیشکسوتان و افراد کار بلد در رادیو زیاد شده است.

وی با اشاره به اینکه مانند برادرش علی عمرانی از رادیو استعفا نداده است، گفت: من از رادیو استعفا ندادم اما به این دلیل که عملا کاری به من سپرده نمی‌شد و معمولا متن‌های ضعیف و بی‌کیفیت را به من می سپردند که من نیز آنها را برمی‌گرداندم ترجیح می دهم فعلا فعالیتی در رادیو نداشته باشم. برخی از این متن ها به قدری ضعیف بود که انگار یک کودک کلاس اولی آنها را نوشته است. در وهله اول خود من نباید شرمنده کاری که می کنم باشم و بعد آن را برای پخش آماده کنم.

عمرانی ادامه داد: نمایش رادیویی به حس نوستالوژی مردم ایران ارتباط دارد اما برخی بدون آگاهی و تخصص و با تولید آثار عوامانه و سطح پایین دارند تیشه به ریشه رادیو می زنند. به نظر می رسد این افراد دوست ندارند آدم های کار بلد فعالیت کنند. گلایه من فقط در مورد خودم نیست بلکه بسیاری دیگر از پیشکسوتان رادیو به این وضعیت معترض هستند. هیچکدام از ما درخواست اختصاص امکانات یا افزایش دستمزد ویژه ای از رادیو نداشتیم اما به نظر می رسد دست هایی دوست ندارند ما به کارمان ادامه دهیم.

این بازیگر در پایان با اشاره به گرایش مخاطبان به برنامه های ماهواره تصریح کرد: زمانی که کالای فرهنگی نامناسبی در اختیار مخاطبان قرار می گیرد مخاطب هم قهر می کند و به دنبال کالایی که خودش دوست دارد می رود. متاسفانه بیشتر تصمیم‌گیرندگان بدون تخصص هستند و بسیاری از آنها در عمرشان حتی یک نمایشنامه هم نخوانده اند و به صرف روابط در این سمت قرار گرفته اند. من بعد از 28 سال که موهایم را در رادیو سفید کرده ام فرق کار با کیفیت و بی کیفیت را می فهمم بنابراین حاضر نیستم به هر ترتیبی در رادیو فعال باشم.

نمایش محیطی "سیاهه سفارش>سفارش سیاه" به کارگردانی بیتا خارستانی و با بازی آناهیتا اقبال نژاد، مرضیه صدرایی، رضا عمرانی، محمد رضا مالکی و مهسا مهجور از نیمه آذر اجرای خود را در کافه چهارسو مجموعه تئاتر شهر آغاز می کند.

در خلاصه این اثر آمده است: این نمایش روایتی است دوگانه از دو دیدگاه که یکدیگر را نفی می کنند و انتخاب های همدیگر را به چالش می کشند. انسانهایی به تصویر کشیده می شوند که زندگیشان را رو به امکان های مختلف گشوده می بینند و بسته به نیاز و اشتهایشان به زندگی سفارش خوراک می دهند. انتخاب ها مسیر آینده را تغییر می دهند و متعاقبا صاحبانشان را نیز تغییر می دهند. کمدی "سیاهه سفارش>سفارش سیاه" این تقابل را روی انسانهایی که زنده نیستند اما به زندگی فراخوانده شدند آزمایش می کند!


بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: