واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۱۰۱۲۱
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۰

ورزش تایچی در مقابله با آلودگی هوا

یک استاد تای‌چی چوان به بیان فواید انجام ورزش تایچی چوان در مقابله با آلودگی هوا پرداخت.

به گزارش تدبیر24 مصطفی داوودی پناه در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به افزایش آلودگی هوای کلان شهرهای کشور در نیمه دوم هرسال و بروز بیماری ها و مشکلات تنفسی، اظهار داشت: بدون شک با ارزش ترین دارایی هر انسانی سلامتی است که در آن تنفس نقش ویژه ایی دارد، چون شاید بتوان چند روز بدون خوراک و آب زندگی کرد اما به یقین، بدون تنفس درچند دقیقه، حیات پایان خواهد یافت.

وی با بیان اینکه زندگی شهری و ماشینی در کلان شهرهایی مانند تهران می تواند شهروندان را به انواع ناراحتی های جسمی و روحی دچار کند ، ادامه داد: درچنین وضعیت حادی، این پرسش مطرح است که برای حفظ سلامتی، چه باید کرد و راه کارها چیست؟ درپاسخ باید گفت یکی از اقدامات جوامع مدرن و پیشرو در زمینه های پزشکی، سود جستن از طبی مکمل و رشته ای کهن، همه گیر و کارآمد به نام" چی کونگ و تای چی " است که با داشتن سابقه ایی چند هزار ساله و تأثیرات مثبتش بر جسم ، ذهن و تنفس، به داروخانه سیار معروف است.

این استاد چی کونگ و تای چی کشور با اشاره به سابقه نزدیک به 3 دهه ای ورزش نامبرده در ایران خاطر نشان کرد: برخلاف دیگر رشته های ورزشی که منجر به افزایش ضربان قلب و تنفس سریع می شوند، ورزش "تای چی و چی کونگ" با تکیه برحرکات هوازی و تاکید بر آرامش، حرکات آهسته و متناوب ،علیرغم افزایش بنیه جسمانی و استحکام مفاصل، سبب می شود حجم ریه ها گنجایش بیشتری یافته و تنفس، کیفیت بهتری داشته باشد.

داوودی پناه درپاسخ به این سئوال که آیا با افزایش حجم تنفس، آلودگی بیشتری وارد بدن می شود، توضیح داد: خیر. چرا که با انجام تنفسی درست، نه تنها اکسیژن بیشتری وارد بدن می شود، بلکه در قسمت مهم تنفس یعنی بازدم، عمده سموم خارج شده و به سوخت و ساز صحیح بدن کمک می کند. بنابراین با رعایت یک سری اصول ساده و مهم می توان تنفس های با کیفیت و پاک تری داشت. چنین تنفسی بسیار کاربرد دارد و می تواند به آرامش و سلامتی مردم و جلوگیری از انواع بیماری ها ، کمک شایانی کند.

استاد تایچی‌چوان برای آشنایی عموم مردم با روش و اصول تنفس صحیح، به مراحل 5 گانه اشاره کرد: 1- صاف بنشینید یا در حالت طاق باز دراز بکشید. 2- رها باشید و گرفتگی را از گردن، شانه ها، عضلات کمر و بویژه قفسه ی سینه دور کنید. 3-حدود 30 ثانیه بر تنفس وششها تمرکز کنید4. - تنها از طریق بینی دم گرفته و بازدم را از راه دهان یا بینی، خارج کنید. 5- در ادامه سعی کنید تنفس های شما عمیق، طولانی و با ریتمی آهسته و آرام صورت پذیرد.

داوودی پناه در توضیح مراحل فوق افزود: انجام دم از راه بینی، نکته ایی است که پزشکان نیز بر آن تأکید دارند. زیرا مجاری بینی فیلتر اولیه و مهمی برای جلوگیری از ورود گرد و غبار و آلودگی هاست.متأسفانه بسیاری از مردم بر حسب عادت از دهان نفس می گیرند که در شرایط آلودگی هوا، برای بدن بسیار زیان آور است.

وی با تاکید براین نکته درشرایط بد هوا این نوع تنفس بهتر است درمحیط های بسته مانند منزل و محل کار انجام شود،ادامه داد: از تنفس در چی کونگ به عنوان یک گنجینه یاد می شود و تمرین ذکر شده یکی از ساده ترین انواع تنفس هایی است که در این ورزش علمی وجود دارد؛ در واقع این ورزش با آموزه هایی که در راستای سلامت و قدرت جسم، آرامش ذهن و شادابی روح و روان دارد، به دوستدارانش در تمام رده های سنی، زندگی سالمتری را هدیه می دهد.

به گفته این مدرس ارشد منظور ازتنفس عمیق و طولانی، تنفسی است که درآن شکم هنگام دم همچون کیسه ی هوا به آرامی پر و دربازدم خالی شده و دست کم هر مرحله حدود 2 تا 3 ثانیه بطول بیانجامد.این تنفس که قرن ها جزو اسرار بوده و تنها اساتید بدان واقف بودند،از خشکی دیافراگم جلوگیری کرده و اندام های درونی بدن همچون قلب،کبد،معده، روده و طحال را ماساژ داده و موجب عملکرد بهتر آنها می شود.اینگونه تنفس را می توان به وضوح در نوزادان و کودکان مشاهده کرد که البته پس از بالا رفتن سن از عمق آن کاسته و سطحی می شود.هرچند این روند طبیعی است اما با انجام مستمر و روزانه چنین تمریناتی و تبدیل آن به یک عادت ، می توان دوباره به آن تنفس سالم و با کیفیت،که همگی روزگاری آن را داشته ولی فراموش کرده ایم، دست یافت.


بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: