واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۱۰۳۶۴
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۴

بازگشت استراو

روز گذشته رئيس گروه دوستي پارلماني ايران و انگليس از دعوت جك استراو، وزير خارجه پيشين انگليس به ايران خبر داد و گفت: برنامه‌ريزي‌هاي لازم براي اين سفر ...
تدبیر24: مسئولان كنوني در عرصه سياست خارجي كشور اين روزها با لحن ديگري سخن مي‌گويند و از آنچه بر زبان مي‌آورند لبخند رضايت بر لبان ملت مي‌نشيند. به نظر مي‌رسد روابط ايران با ساير كشورهاي اروپايي در اين ايام رابطه‌اي دوستانه است. هنوز در اذهان هست كه مسئولان ساير كشورهاي شركت شده در نشست ژنو براي ملاقات با مقامات ايراني از يكديگر پيشي مي‌گرفتند و اكنون هم براي حضور در ايران تمايل نشان مي‌دهند. روز گذشته رئيس گروه دوستي پارلماني ايران و انگليس از دعوت جك استراو، وزير خارجه پيشين انگليس به ايران خبر داد و گفت: برنامه‌ريزي‌هاي لازم براي اين سفر در آينده نزديك انجام خواهد شد. عباسعلي منصوري آراني با بيان اينكه «دعوت از جك استراو به دليل رياست او بر گروه دوستي پارلماني انگليس و ايران در پارلمان اين كشور است»، اظهار كرد: استراو از سفر به ايران استقبال كرده و در همين راستا در آينده براي اين سفر برنامه‌ريزي خواهيم كرد. وي خاطرنشان كرد: اين سفرها در جهت گسترش روابط پارلماني با ديگر كشورهاست زيرا معتقديم گفت‌وگوهاي غيررسمي كه پارلمان‌ها عهده‌دار آن هستند بايد بيش از پيش صورت گيرد و طرفين با شناخت بيشتر از يكديگر بتوانند در توسعه روابط ايفاي نقش كنند. این نماینده مجلس كه رياست گروه دوستي پارلماني بين ايران و سوئيس، بلژيك، يونان و انگليس را به عهده دارد، ادامه داد: من از همه روساي گروه‌هاي دوستي پارلماني در اين كشورها براي سفر به تهران دعوت كرده‌ام و در ديدار دو هفته گذشته خود با سفراي سویيس، بلژيك و يونان اين دعوت‌ها را به آنها نيز ابلاغ كردم. عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس درباره سفر كاردار غيرمقيم انگليس به ايران گفت: با توجه به اينكه كاردار غيرمقيم انگليس در كشور ما اقامت ندارد، سفرهاي او طبيعتا به صورت دوره‌اي انجام مي‌شود تا ان‌شاءا... در آينده روابط دو كشور به سطح بالاتري ارتقا يابد. البته ما بنا داريم در راستاي گسترش روابط با ايشان ملاقات كنيم.

فرانسه به دنبال بازار ايران

همچنين روز گذشته يك روزنامه فرانسوي با اشاره به تفاهم هسته‌اي ژنو نوشت: شركت‌هاي فرانسوي به‌دنبال حضور مجدد در بازار ايران هستند. روزنامه لوموند چاپ فرانسه در گزارشي با عنوان «فرانسه به دنبال فتح بازار ايران» نوشت: احتياط كلمه‌اي است كه همچون دعاهاي بوداييان و هندوها (mantra) دوباره به دهان شركت‌هايي كه نمايندگي گروه‌ها و شركت‌هاي فرانسوي در بازار ايران را به عهده دارند بازگشته است. در بخش اتومبيل‌سازي و انرژي و ساخت‌و‌ساز يا الكترونيك، فراوان هستند صنعتكاراني كه نيم‌اميدي در آنها به وجود آمده است تا از اين شكاف باز شده در اثر انتخاب دولت جديد در ايران در تابستان گذشته بهره ببرند و اميدوار باشند تحريم‌هايي كه از سال 2012 به اين طرف عليه تهران اعمال مي‌شوند برداشته شوند. ديدار فرانسوا اولاند و حسن روحاني در پايان سپتامبر گذشته در نيويورك نخستين نوع از ديالوگ‌هاي فرانسوي – ايراني بود كه از مدت‌ها پيش متوقف شده بود. البته اين بازيابي اعتماد دو طرف كه قرار است با دور دوم مذاكرات در ژنو ادامه يابد، حساس ارزيابي مي‌شود ولي نشان مي‌دهد كه مسابقه براي آن به‌خوبي از قبل شروع شده است. دليل اين كار را هم مي‌توان در اين دانست كه پاريس پيش‌بيني مي‌كند دوباره بخش اقتصادي سفارت خود در تهران را كه در سال 2011 و بعد از اتفاقات «سفارت انگليس» در تهران تعطيل شده بود را بازگشايي كند. منابع بسياري اين آغاز فعاليت را براي پايان نوامبر 2013 پيش‌بيني مي‌كنند. آنچه رسما در اين باره گفته مي‌شود اين است كه مذاكراتي درباره تعداد نيروهاي سفارت در حال انجام است.

دفاع اوباما از توافق هسته‌اي ايران و 1+5

باراك اوباما در جمع ديپلمات‌هاي رژیم اسراييلي و اعضاي عاليرتبه انجمن‌هاي يهودي آمريكا در مراسم‌ هانوكا از ديپلماسي هسته‌اي‌اش در قبال تهران دفاع كرد. رئيس‌جمهور آمريكا گفت: براي آمريكا مهم است كه اهداف ايران را بسنجد و قول داد روي يك توافق جامع با هدف آنچه وي جلوگيري از دستيابي ايران به سلاح هسته‌اي خواند، كار كند. به گزارش خبرگزاري فرانسه، اوباما افزود: اين نخستين بار بعد از يك دهه است كه ما پيشرفت برنامه هسته‌اي ايران را متوقف كرده‌ايم. بخش‌هاي كليدي اين برنامه هسته‌اي عقب رانده مي‌شود در حالي كه شديدترين تحريم‌ها در جاي خود باقي مي‌ماند. اين براي جهان و براي اسراييل خوب است. رئيس‌جمهور آمريكا با تكرار اتهامات غرب مبني بر نظامي بودن برنامه هسته‌اي ايران قول داد كه واشنگتن براي رسيدن به يك توافق نهايي با ايران در ماه‌هاي آينده كه «تهديد تسليحات هسته‌اي ايران را يك بار براي هميشه» از بين ببرد، تلاش كند. اوباما علاوه بر آن تصریح کرد: واشنگتن بايد هوشياري‌اش را حفظ كند و تاكيد كرد تعهد آمريكا به امنيت اسراييل تغييري نخواهد كرد. بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي از توافق هسته‌اي موقتي بين ايران و گروه 1+5 كه ماه گذشته در ژنو حاصل شد، شديدا انتقاد كرده است.

غرب به عمل كردن ايران به توافق هسته‌اي ژنو خوش‌بين است

در همين حال روز گذشته ال‌مانيتور گزارش داد: ديپلمات‌هاي غربي اطمينان دارند كه ايران به مفاد توافق موقتي كه نتيجه مذاكرات هسته‌اي در ژنو بود، عمل خواهد كرد. این شبكه خبري در ادامه گزارشش نوشت: يك مقام عاليرتبه غربي كه خواست نامش فاش نشود روز پنجشنبه با اشاره به گفت‌وگوهايي كه بين كشورهاي گروه 1+5 جريان دارد، اظهار کرد: ما در حال گفت‌وگو درباره 6 يا 7پارامتري هستيم كه بايد در موضع مشترك 1+5 نمايان شود. اولويت فعلي اجراي توافق‌نامه 24نوامبر و تصميم‌گيري درباره يك روند مناسب است. اين مقام عالي‌رتبه غربي با اشاره به شرايط اجراي فاز يك توافق موقتي ايران و گروه 1+5 افزود: حقايق مشخصي وجود دارد كه بايد توسط آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تاييد شود؛ توقف غني‌سازي 20 درصدي، تبديل نيمي از ذخاير اورانيوم، افزايش نظارت‌ها. جان كري، وزير خارجه آمريكا و كاترين اشتون، رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا در ديدار اخير خود در بروكسل درباره روند اجراي توافق با ايران گفت‌وگو كردند. وزيران خارجه اتحاديه اروپا قرار است در تاريخ 16دسامبر جلسه‌اي تشكيل دهند تا درباره احتمال تعليق برخي از تحريم‌هاي اتحاديه اروپا عليه ايران به مدت 6ماه به عنوان بخش اول توافق حاصله با ايران در ژنو گفت‌وگو كنند. دولت آمريكا از كنگره خواسته است تصويب تحريم‌هاي جديد عليه ايران را تعليق كند. اين مقام غربي عاليرتبه افزود: ما تاكيد داريم آن چه براي حل اين بحران مناسب است بايد در نظر گرفته شود. فشار تحريم‌ها در آوردن ايران به سمت مذاكرات جدي مفيد بوده است، ولي زمان‌بندي نيز بسيار مهم است. آنچه مهم است خراب نكردن فرصت‌هايي است كه در اينجا داريم.

 

 

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: