واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 21
کد خبر: ۱۰۵۸۹
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۰

تکمیل لیست ترور اسراییل

تنها فردي که از این پنج نفر باقی مانده بود؛ شهید اللقیس بود كه عمليات نظامي براي ترور وي در سال ۲۰۰۶ در بيروت ناكام ماده بود و به جاي وي پسر ۱۸ ساله اش به شهادت رسيده بود.
به گزارش تدبیر24 به نقل از صابرنیوز، ياسر مرادي كارشناس مسائل خاورميانه در گفتگو با خبرگزاري صابرنيوز با اشاره به ترور حسان اللقیس افزود: با اين اقدام، ليست ترور پنج نفره فرماندهان تهديدكننده امنيت اسرائيلي ها كامل شد؛ البته يكي از اين فرماندهان يعني شهيد طهراني مقدم به دست اسرائيلي ها به شهادت نرسيد.

وي افزود: شهيد حسان اللقیس فردی بود که منابع مهم اطلاعاتی اسرائیل از مدت ها پیش براي از ميان برداشتن او برنامه ریزی کرده بودند تا آنجايي كه "رونين بيرگمان " روزنامه نگار برجسته اسرائیلی كه رابطه نزديكي با موساد دارد، از تلاش و برنامه ريزي سران تل آويو براي ترور یک مجموعه پنج نفره به نام جبهه رادیکال شامل عماد مغنیه فرمانده نظامی حزب الله، شهید طهرانی مقدم از فرماندهان سپاه پاسداران ، شهید محمود المبحوح از مقامات ارشد حماس، محمد سلیمان مشاورارشد بشار اسد و نهايتا حسان اللقیس از فرماندهان حزب الله خبر داده بود.

مدير دفتر سابق خبرگزاري جمهوري اسلامي در بيروت ادامه داد: اسرائيلي ها بر اين گمان بودند كه این افراد در تهديد امنيت سرزمين هاي اشغالي نقش به سزايي دارند لذا عماد مغنيه و محمد سليمان را سال ۲۰۰۸ در دمشق به شهادت رساندند؛ مبحوح هم در سال ۲۰۱۰ در دبی ترور كردند اما شهيد طهراني مقدم در سال ۲۰۱۱ در انفجار مخزن مهمات در حومه تهران به شهادت رسید.

وي ادامه داد: تنها فردي که از این پنج نفر باقی مانده بود؛ شهید اللقیس بود كه عمليات نظامي براي ترور وي در سال ۲۰۰۶ در بيروت ناكام ماده بود و به جاي وي پسر ۱۸ ساله اش به شهادت رسيده بود.

مرادي با اشاره به ذكر نام شهید حسان اللقیس و شهید عماد مغنیه در کتاب "جنگ سري با ايران" که از سوي همین روزنامه نگار برجسته اسرائیلی در سال ۲۰۰۷ منتشر شده، ادامه داد: منابع اسرائيلي در اين كتاب تاكيد كرده اند كه اللقيس در نصب تجهیزات پیشرفته و دوربین های ديد شب و همچنین حمله موشکی به اسرائیل نقش بسزایی داشته است.

وي با اشاره به اينكه اللقيس مهندسی کامپیوتر را از دانشگاه آمریکایی بیروت اخذ كرده بود، گفت: وي یک مغز متفکر الکترونیکی محسوب می‌شد و با تکنولوژی‌های جدید كاملا آشنا بود؛ به نحوي كه به‌خاطر توانایی‌های فوق‌العاده‌ای که داشت به‌راحتی می‌توانست در سایت‌های اسرائیلی ورود پیدا کرده و اطلاعات مورد نیاز حزب الله را از وب سایت‌های محرمانه استخراج کند.

اين كارشناس مسائل خاورميانه گفت: بعد از این عملیات تروریستی با وجود اینکه حزب الله فورا از اسرائیل به عنوان عامل این جنایت نام برد، جریانی به نام تیپ آزادگان سنی مذهب بعلبک لبنان در توییتر اعلام کردند که ترور فرمانده حزب الله کار آنها بوده؛ در صورتی که بعد از بررسی های میدانی مشخص شد که این تیپ وجود خارجی ندارد و این اقدام به دلیل اختلاف افکنی بین شیعه و سنی و شعله ور کردن جنگ طايفي در لبنان صورت گرفته است.

وي با اشاره به اينكه فرمانده حزب الله لبنان اهل شهر بعلبک بود، ادامه داد: اين شهر در شرق لبنان و تقریبا نزدیک مرز سوریه قرار دارد و اقلیت این شهر سنی و مابقی شیعه اند؛ به همین دلیل جريانهاي مشكوكي به دنبال این بودند که با منتسب كردن ترور به اهل سنت، بین شیعه و سنی اختلاف بیندازند و جنگ داخلی را در اين منطقه شروع کنند كه با توجه به اینکه بعلبك نزدیک مرز سوریه است، ممکن بود تبعات زیادی داشته باشد.

مرادي با اشاره به وجود فرضیه هاي مختلفي که در اين زمينه وجود دارد، گفت: حال اين سوال پيش آمده که آیا اسرائیل مستقیما این کار را انجام داده یا به وسیله یکسری عوامل لبنانی و محلی دست به اين ترور زده است.

وي گفت: مهم ترين فرضيه ای که وجود دارد این است که این عملیات نتیجه یک همکاری مشترک سعودی - اسرائیلی است که عواملی هم در داخل لبنان داشته که ممکن است محلی بوده باشد چرا که این ترور در منطقه سنترز انجام شده که در قلب ضاحيه بیروت است؛ منطقه ای که کاملا تحت کنترل امنیتی حزب الله است و نفوذ به آن و اطلاع از ساعت دقیق رفت و برگشت فرمانده حزب الله حاکی از این است که مدت زیادی اللقيس را تحت نظر داشتند و بررسی های فوق العاده ای برای ترور این فرد انجام داده بودند لذا این ترور نمی تواند اقدام یک گروه خودسر سلفی باشد و قطعا اقدامی است که با طراحی موساد انجام شده؛ هرچند که ممکن است عوامل اجرای آن عوامل عربی و حتی لبنانی باشند.

اين كارشناس مسائل لبنان، ترور اين فرمانده مقاومت را گواهی بر وخامت اوضاع در لبنان دانست و در عين حال از تلاش برخی کشورهای عربی برای بهره برداری از فضای کنونی برای اجرای سناریوهای فتنه افکنانه خود خبر دادند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: