واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۱۰۶۲۰
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۲ - ۰۲:۳۰

آلمان مسئول شرایط بد اروپا

صدر اعظم سابق آلمان و وزیر امور خارجه پیشین این کشور در گفتگوی مشترکی با "دی سایت" انتقاد شدیدی را به شرایط فعلی اروپا و سبک رهبری آن وارد کرده و سیاست های آلمان را مسئول چنین وضعیتی ارزیابی کردند.
به گزارش تدبیر24 به نقل از تسنیم، "هلموت اشمیت" صدر اعظم پیشین آلمان و "یوشکا فیشر" وزیر امور خارجه سابق این کشور در گفتگوی مشترکی با نشریه "دی سایت" به بیان دیدگاه های خود درباره اتحادیه اروپا پرداختند.

اشمیت در این گفتگو درباره شرایط فعلی اتحادیه اروپا ابراز بد بینی کرده و اظهار داشت که در هیچ کتاب مقدسی نوشته نشده که اتحادیه اروپا در شکل امروزش قرن بیست و یکم را تجربه می کند. این اتحادیه می تواند درگیر نزاع و جدایی شود چرا که روسای کشورهای اروپایی درباره جدیت شرایط در این اتحادیه شفاف سازی نمی کنند.

فیشر هم اظهار داشت که اروپا در سخت ترین بحران از زمان شروع پروژه اتحاد اروپایی قرار گرفته است و من در رهبری سیاسی فعلی اتحادیه اروپا آن قدرت فکری را که برای هدایت این اتحادیه در قرن بیست و یکم ضروری است نمی بینم.

اشمیت هم اظهار داشت که حقیقت این است که ما حتی یک بار هم یک مرد تراز اول را در راس کمیسیون اروپایی در بروکسل نداشته ایم.

وزیر امور خارجه سابق آلمان در ادامه خاطر نشان کرد که به اعتقاد من آلمان مسئول به وجود آمدن چنین شرایطی در اروپا است چرا که نقش سنتی خود در این اتحادیه را کمی رها کرده است. آلمان در همه زمینه های هماهنگی اروپایی همراه با فرانسه نقش رهبری را ایفا می کرد. البته ما همواره به منافع ملی خود هم می اندیشیدیم اما جاه طلب نبوده ایم.

وی افزود: آلمان و فرانسه امروز نزدیکتر از هر زمانی به هم هستند و در عین حال بسیار از هم دور شده اند. ما بیشتر پشت به پشت هم قرار گرفته ایم همچنین در زمینه فرهنگی.

"هلموت اشمیت" در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت که خانم مرکل احتمالا هنوز به این ایده که یک ایده اصلی برای من بود اعتقاد پیدا نکرده است و آن این است که بدون فرانسه هیچ چیز امکان پذیر نیست. بر مبنای همین اصل بود که من مثلا بر خلاف عقیده ام با حضور یونان در اتحادیه اروپا موافقت کردم.

فیشر همچنین به شیوع ملی گرایی در سراسر اتحادیه اروپا اشاره کرد.

اشمیت هم گفت: یکی از مشکلات فعلی اتحادیه اروپا بیکاری بسیار بالا در این اتحادیه است، در اسپانیا بیش از ۵۰ درصد جوانان بیکار هستند و این همچنین برای یونان وقبرس هم صدق می کند و همچنین در ایتالیا هم حداقل سی و پنج درصد جوانان بیکارند. این مسئله حادی است. یک برنامه اروپایی مشترک به منظور غلبه بر بیکاری جوانان ضروری است. این مسئله مانند یک بمب ساعتی است که ما نمی دانیم کی منفجر می شود، اما من بر این عقیده ام که متاسفانه این بمب می تواند منفجر شود. من بر این باورم که ما باید مشترکا کاری انجام دهیم اما خانم مرکل چنین عقیده ای ندارد.

فیشر نیز بیکاری جوانان را یک بخش ویژه از یک بحران کلی در اروپا دانسته و گفت که من خروج واقعی کشورهای بحران زده از رکود طولانی مدت را پیش بینی نمی کنم تا زمانی که مثلا یک مقرراتی برای بدهی های پیشین تنظیم نشود. هر چقدر بیشتر یونانی ها صرفه جویی می کنند، همان قدر عمیق تر دچار بدهی ها می شوند چرا که با سیاست های ریاضتی، اقتصاد دچار رکود شده و بدهی ها افزایش می یابد. ما به یک چشم انداز بدهی های مشترک و تنظیم مقررات مشترک در این زمینه نیاز داریم.

اشمیت همچنین انتقاد شدیدی را به حذف موضوع اروپا از مبارزات انتخاباتی و همچنین مذاکرات ائتلافی احزاب بزرگ آلمان وارد کرده و گفت: موضوعات اروپایی ده برابر ارزش بیشتری نسبت به مسئله تعیین حداقل دستمزد در آلمان داشت، اما مسئله حداقل دستمزد به موضوع مهم در مذاکرات ائتلافی تبدیل شد.

اشمیت در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت که در حال حاضر بانک مرکزی اروپا به ریاست "ماریو دراگی" تنها موسسه در سراسر اروپا است که عاقلانه عمل می کند.

صدر اعظم پیشین آلمان در بخش دیگری ازاین گفتگو اظهار داشت که ملی گرایی حداقل در این قرن از بین نمی رود.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: