واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۱۰۶۶۳
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۴

دست مصنوعی با حس لامسه

محققان آمریکایی دست مصنوعی جدیدی طراحی کرده‌اند که علاوه بر توانایی لمس اجسام، حس لامسه را نیز به دستان فرد معلول باز می‌گرداند.

به گزارش تدبیر24 به نقل از ایسنا، طی سال‌های اخیر تحولات چشمگیری در حوزه پروتزهای مصنوعی صورت گرفته است؛ محققان روش‌های مختلفی را طراحی کرده‌اند که به بیمار امکان می‌دهد از طریق اعصاب بدن خود، اندام مصنوعی را کنترل کند.

اما این ارتباط یک سویه بوده و پروتز مصنوعی قادر به بازپس فرستادن پیام به مغز نیست.

محققان دانشگاه «کیس‌وسترن رزرو» با همکاری مرکز خدمات پزشکی برای سربازان بازنشسته کلیولند موفق به طراحی سیستم جدیدی به نام «الکترود کاف» (cuff electrode) شده‌اند که قادر به انتقال حس لامسه از اندام مصنوعی است.

طول الکترودها در این دستگاه تنها هفت میلیمتر است که در بازو کاشته شده و شبکه‌های عصبی را تحریک می‌کند؛‌ با فشردن و منقبض کردن اعصاب، امکان ارسال سیگنال از طریق غلاف میلین فراهم می‌شود.

این سیستم در حال توسعه و آزمایش، قادر به ارسال داده‌های فشار از 20 نقطه دست مصنوعی به اعصاب محیطی در بخش سالم بدن است که حس لامسه را برای فرد معلول ایجاد می‌کند.

در فناوری‌های موجود، الکترودها برای افزایش حساسیت بطور مستقیم در تماس با سلول های عصبی قرار می‌گیرند که برای استفاده در دراز‌مدت مناسب نیستند، اما دستگاه الکترود کاف بسیار بادوام است؛ یک اتصال الکتریکی با بافت عصبی، امکان استفاده از این فناوری جدید را برای یکپارچه سازی با پروتزهای واقعی فراهم می‌کند.

در حال حاضر سیستم الکترود کاف بر روی دو بیمار به مدت 18 ماه با موفقیت آزمایش شده است.

با کمک آشکارسازهای نیروی بسیار پیشرفته، تنظیم ورودی حسی برای تکرار احساس از سطوح خاص در آینده امکانپذیر خواهد شد.

محققان امیدوارند با توسعه دست مصنوعی با قابلیت ایجاد حس لامسه، بتوانند توانایی انجام کارهای پیچیده‌ای که با کمک اندام‌های مصنوعی موجود، غیر‌ممکن یا غیر‌عملی هستند را برای فرد معلول فراهم کنند.


بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: