واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۱۰۹۲۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۹
محسن صفايي‌فراهاني کارشناس اقتصادی

نمايندگان قهر نكنند

در اين شرايط وظيفه نمايندگان ليدر و جريان‌سازان مجلس اين است كه توجه اين نمايندگان را به اوضاع نامناسب اقتصاد و ميزان درآمدها جلب كنند. البته اعتراض این افراد رفتار عجيبي نيست . . .

تدبیر24 : با فرستادن بودجه از سوی دولت به مجلس، بررسي بودجه سال93 در كميسيون تلفيق شروع شده است. براي پيش‌بيني بودجه و اوضاع اقتصادي كشور در سال آتی، زمان زيادي باقي مانده است و بررسي دقيق آن نياز به مطالعه مفصل تبصره‌هاي بودجه دارد اما روز گذشته بعضي نمايندگان مجلس نسبت به بودجه اختصاص يافته به منطقه خود اعتراض داشتند و حتي در مواردی تهديد به استعفا كردند. باید گفت به دلیل حزبي نبودن مجلس ايران و انتخاب نمايندگان از شهرهاي كوچك و بزرگ، نگاه نمايندگان به مسائل بيشتر تابع ديدگاه منطقه‌اي است و نگاه ملي در بسياري از اوقات تحت‌تاثیر این نگاه منطقه‌اي قرار می‌گیرد.

 به همين سبب بعضي نمايندگان در برابر بودجه‌اي كه دولت ارائه كرده، موضع‌گيري مي‌كنند. در اين شرايط وظيفه نمايندگان ليدر و جريان‌سازان مجلس اين است كه توجه اين نمايندگان را به اوضاع نامناسب اقتصاد و ميزان درآمدها جلب كنند. البته اعتراض این افراد رفتار عجيبي نيست و طبيعي است كه بودجه انقباضي 195ميلياردي نمي‌تواند به همه مشكلات اختصاص يابد و راضي كردن همه با اين رقم بودجه امكان‌پذير نيست و به هر شكلي كه اين بودجه تدوين مي‌شد با اعتراض عده‌اي از نمايندگان مجلس مواجه مي‌شد.

اما در كل نمايندگان بايد به اين بودجه نگاه مثبتي داشته باشند. طبيعي است كه از دولتي كه در اين شرايط سكان را به دست گرفته، نمي‌توان توقع معجزه در ايجاد درآمدهاي جديد براي كشور داشت. در 40سال گذشته درآمد كشور وابسته به نفت بوده و هرگاه اخلالي در اين درآمد به وجود آمده است، مثل كاهش فروش نفت به‌دليل تحريم يا كاهش قيمت نفت در بازارهاي جهاني، ما با انواع مشكلات روبرو بوده‌ايم. نمايندگاني كه به دنبال افزايش بودجه منطقه يا استان خود هستند، بهتر است به‌جاي قهر و اعتراض ببينند چه پيشنهاداتي مي‌توانند به كميسيون تلفيق ارائه دهند تا درآمدهاي واقعي كشور افزايش يابد. البته بديهي است كه افزايش درآمدها روي كاغذ كار ساده‌اي است اما در اينجا منظور درآمد پايدار است كه از فروش نفت يا ماليات به دست مي‌آيد و به صورت واقعي اتفاق مي‌افتد. اگر در مجلس طوري رفتار شود كه هر نماينده‌اي به دنبال سهم خود باشد و اصلا به اين فكر نكند كه محل تامين اين هزينه‌ها كجاست، به نظر مي‌رسد با مشكلاتي روبرو خواهیم شد. اقتصاد سال آينده ايران آينه‌اي از اتفاقات امسال و نمي‌توان از آن انتظار معجزه داشت.

همين كه جامعه بتواند به سمت افق‌هاي مثبت پيش برود و رويكرد‌ها به سمت بهبود حركت كند، جاي اميدواري دارد و مي‌توان به دولت در اين شرايط نمره قبولي داد. در اين ميان برخي مخالفان دولت ادعا مي‌كنند كه اين بودجه وابستگي ايران را به نفت افزايش خواهد داد البته اگر كسي كوچك‌ترين آشنايي با اقتصاد داشته باشد، متوجه مي‌شود كه سال گذشته و سال‌هاي گذشته نيز اقتصاد به شكل شديدي به نفت وابسته بود و به دلیل همين وابستگي هم بود كه با نخستين تحريم‌ها، دچار كسري بودجه و مشكلات شد. اين سخنان و ادعاها صحيح نيست و بيشتر ايجاد نوعی فرافكني از سوي مخالفان دولت است تا عملكرد اشتباه خودشان فراموش شود.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
0
1
منت نکش منت کش!
توسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
1
0
احسنت
لادن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
0
0
...به شما که فقط بفکر تهران هستید-خوزستان نباشه بهتره؟؟؟!!اقای صفای اگه الان با این جرات این مقاله رو مینویسی از صدقه سری خوزستانیهاست که نزاشتن مملکت رو عراق ببره-هرچی بد بختیست برا خوزستان ...ش برای تو-بودجه مملکت رو خوزستان بده بعد یک ریال به خوش ندید؟؟اینم دولت تدبیرتون-خیلی ...و ..متاسفم براتون-
نظر شما: