واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 21
کد خبر: ۱۱۱۵۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۰

واکاوی استعفای عجیب مجلسی ها

هنوز شش ماه از فراخوان مقام معظم رهبری برای کمک به دولت منتخب در دوازدهم مرداد امسال نگذشته بود که 18 نماینده خوزستان در مجلس نهم صبح روز 19 آذرماه به دلیل آنچه که آن را اعتراض به لایحه بودجه در سال 93 برای حوزه انتخابیه شان عنوان کردند، استعفا دادند، اتفاقی که پس از آن اعضای شورای شهر اهواز نیز آمادگی خود برای استعفا از نمایندگی مردمشان در شورای شهر را اعلام کردند.

به گزارش تدبیر24 به نقل از گفت و گو، "از جریانات گوناگون سیاسی درخواست می‌کنم و اصرار دارم که به ایشان کمک کنند" ، "از همه شخصیت‌های متنفذ که دارای حوزه تاثیرگذاری در بین مردم هستند می‌خواهم که به مسئولان و دولت و رییس‌جمهور کمک کنند"، اینها تنها دو جمله از مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ ریاست جمهوریست که در آن صریحا از همگان به ویژه آنان که دارای نفوذ در میان مردم هستند خواسته اند به دولت منتخب ملت در 24 خرداد کمک کنند.


 هنوز شش ماه از فراخوان مقام معظم رهبری برای کمک به دولت منتخب در دوازدهم مرداد امسال نگذشته بود که 18 نماینده خوزستان در مجلس نهم صبح روز 19 آذرماه به دلیل آنچه که آن را اعتراض به لایحه بودجه در سال 93 برای حوزه انتخابیه شان عنوان کردند، استعفا دادند، اتفاقی که پس از آن اعضای شورای شهر اهواز نیز آمادگی خود برای استعفا از نمایندگی مردمشان در شورای شهر را اعلام کردند.

پس از خوزستان نمایندگان کردستان به جز حامد قادرمرزی نماینده مردم قروه در مجلس نیز تصمیم به استعفا گرفتند، اعتراض این نمایندگان به بودجه 93 در حالی مطرح شد که که مردم کردستان اقبال زیادی را در انتخابت 24 خرداد به رییس جمهور منتخب نشان داده بودند.

نمایندگان کردستان در نامه استعفای خود که آن را در اختیار هیات ریسسه مجلس قرار دادند نوشتند: " احتراماً اینجانبان نمایندگان استان کردستان با عنایت به متن بودجه پیشنهادی سال 1393 که از سوی دولت محترم به مجلس شورای اسلامی ارائه گردیده و برخلاف وعده‌های انتخاباتی جناب آقای دکتر روحانی منبی بر توجه ویژه به استان کردستان و نگاه توسعه‌ای به آن متأسفانه کلیه رقم‌های پیشنهادی پروژه‌های مهم و حیاتی کردستان با کاهش شدید روبرو گشته و این موضوع عقب‌ماندگی کردستان را صد چندان خواهد کرد لذا با احترام به جایگاه مجلس شورای اسلامی و کرامت مردم عزیز کردستان و در راستای احقاق حقوق مردم از سمت نمایندگی استعفا می‌دهیم. "

با داغ شدن بازار استعفا هفت نماینده استان لرستان در مجلس در اعتراض به بودجه 93 تصمیم به استعفا گرفتند که به گفته ابراهیم آقامحمدی، نماینده خرم‌آباد این استعفا در "اعتراض به بودجه تخصیص‌یافته به استان لرستان" به هیئت ‌رئیسه مجلس داده شده است.

اما این موضوع پایان ماجرا نبود و نمایندگان مازندران نیز تصمیم به استعفا گرفتند و آنگونه که عبدالوحید فیاضی نماینده نور و محمودآباد به فارس گفته است نمایندگان این استان نیز در اعتراض به لایحه بودجه سال 93 و به دلیل آنچه که نادیده گرفته شدن سهم استان مازندران اعلام شده تصمیم به استعفا گرفتند.

پس از استان های نمایندگان استانهای خوزستان ، لرستان ، کردستان و مازندران اخباری نیز مبنی بر اعتراض شماری نمایندگان استان آذربایجان شرقی به لایحه بودجه شنیده شد اما تاکنون سخنی از استعفا به میان نیامده است.

این اقدام نمایندگان گرچه امری خارج عرف و غیرمعمول به نظر می رسید اما واکنش شماری از شخصیت ها و مسولان را نیز در پی داشت و در نخستین اظهارات حجت الاسلام و المسلمین مجید انصاری ، عضو مجمع روحانیون مبارز و معاون پارلمانی رییس جمهور گفت: با وجود این استعفاها و اتفاقات، رابطه مجلس و دولت شکرآب نشده است.

پس از انصاری، باهنر نایب رییس مجلس شورای اسلامی در اظهارنظری از تلاش برای حل مسئله استعفای نمایندگان خبر داد و گفت: این استعفاهایی که در مجلس انجام شده است، جدی نیست، جدی نیست.

احمد توکلی، نماینده مردم تهران در مجلس نیز با انتقاد این حرکت نمایندگان، استعفای برخی از آنان به بهانه مشکلات بودجه را حرکت نادرستی خواند و گفت: اگر در لایحه بودجه اشکالاتی وجود داشته باشد وظیفه نمایندگان رفع این اشکالات است و اینکه نماینده از خودش سلب رای کند حق مردمی که به وی رای داده‌اند را ضایع کرده است.

محمدرضا خباز ، عضو اصلاح طلب مجلس هشتم و معاون تقنینی معاونت پارلمانی رییس جمهور نیز در واکنش به این اقدام گفت: نمایندگان بر اساس قانون می‌توانند لایحه بودجه را تغییر دهند و دیگر نیازی به استعفا ندارد چرا که مجلس در این حوزه حرف آخر را می‌زند از طرف دیگر این موضوع باید بیان شود اگر دولت اعتبارات مناسبی داشت قطعاً این منابع را در اجرای پروژه‌ها صرف می‌کرد از این رو قطعا اختصاص قطره‌چکانی اعتبارات برای تمام پروژه‌های عمرانی کشور هیچ فایده‌ای ندارد.

عباس رجایی، نماینده مردم اراک نیز از مخالفت هیات رییسه مجلس با استعفا نمایندگان خبر داد و گفت: در بحث بودجه به همفکری جدی نیاز داریم و اعتقاد دارم مسائل کشور را باید با تدبیر حل کرد و با استعفا و تهدید کارهای کشور به پیش نخواهد رفت.

علی مطهری نیز در اظهارنظری صریح اعتراض نمایندگان به مسئله بودجه را موضوعی دانست که چیز مهمی نیست.

واکنش محمدباقر نوبخت،معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و سخنگوی دولت را شاید بتوان رسمی ترین واکنش دولت به استعفای نمایندگان دانست، وی در یک برنامه تلویزیونی گفت: نمایندگان مردم حق دارند سؤال و استیضاح کنند و در همین راستا نظر متفاوت با دولت را ارائه دهند.

نوبخت با بیان اینکه ما به مرزهای واقعیت نزدیکتر شدیم ، گفت: ماهیت مجلس همانطور است که نمایندگان مردم حق دارند سوال و استیضاح کنند و در همین راستا نظر متفاوت با دولت را ارائه دهند؛ البته استعفا دادن عجیب بود چون خودشان در جریان امور قرار دارند و اگر نظر خاصی دارند می توانند اعمال کنند.


این طور نیست هر نماینده‌ای برای حوزه انتخابی خود کیسه‌ای بیاورد 

نوبخت افزود: ما به نمایندگان مردم صادقانه گزارش دادیم. اینطور نیست که یک مجموعه از دارایی ریخته شده اینها نماینده بفرستند که کیسه را پر کند. اگر ایران آباد نباشد نه خوزستان ، نه لرستان، نه ایلام و نه کرمانشاه آباد نمی‌شود باید کشور بتواند یک وضعیت مناسب داشته باشد و متناسب با اقتصاد زمینه شکوفایی فراهم می شود.

14 جلد گزارش پیوست لایحه بودجه بود 

معاونت نظارت راهبردی رئیس‌جمهور اظهار داشت: می توانستیم بودجه را به گونه دیگر تقدیم مجلس کنیم کما اینکه برخی از سالها به دنبال سی دی بودجه بودند ما همان موقع که رییس جمهور بودجه را در 14 جلد گزارش می داد برای همه نمایندگان 5 جلد گزارش مکتوب پیوست‌های لایحه را دادیم و بودجه شفاف و روشن است. 

اختصاص بخشی از منابع عمرانی بودجه 93 به دو طرح خوزستان 

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، تصریح کرد: نمایندگان مردم خوزستان بدانند که ما دو طرح بزرگ آبرسانی و طرح حاصلخیزی مزارع از همین سهم 35 هزار میلیارد تومان اجرا خواهیم کرد که سهم قابل توجهی است. 

نوبخت با بیان اینکه این رقم برای تمامی استانهای کشور است که طرحهای بزرگ را به ثمر برسانیم، گفت: طرف های خارجی برای اجرای این پروژه ها از طرحها بازدید به عمل آوردند و پیش پرداخت منابع مالی تامین شده است که بیش از 10 هزار میلیارد تومان پول است

چرا استعفا؟

گرچه پیش از این صادق زیباکلام در یادداشتی که در دفاع از عملکرد رضافرجی دانا ، وزیرعلوم تحقیقات و فناوری در اختیار روزنامه ابتکار قرار داده بود نمایندگان مجلس را افرادی دانسته بود که با رای درصد کمی ار مردم وارد خانه ملت شده اند، اما هنوز مشخص نشده که نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی با چه هدفی دست به استعفا زده اند، نمایندگانی که برخی از آنان استعفای 127 نماینده مجلس ششم در اعتراض به رد صلاحیت های گسترده مجلس هفتم را با عناوینی چون خیانت و خود فروختگی و ایجاد بحران برای نظام و ... یاد می کنند با چه استدلالی استعفای خود از نمایندگی ملت و دفاع از حقوق آنان را توجیه خواهند کرد؟

بهتر است نمایندگان محترم که خود به نیکی می دانند که امکان تغییر در لایحه بودجه از سوی آنان وجود دارد، در نشستی توضیح دهند که چرا و با چه هدفی دست به چنین اقدامی زده اند چراکه در حال حاضر اینگونه گمان می شود که جریانی در اقلیت و تندرو که خود را بازنده بزرگ انتخابات 24 خرداد یافته درصدد است تا با جو سازی و ایجاد بحران برای دولت تدبیر و امید انتقام شکست خود از مردم را از دولت منتخب آنان بگیرد.

و در پایان سوال مهمی که بنظر می رسد باید از بهارستان نشینان مستعفی پرسیده شود این است که چرا این بزرگواران در دو سالی که دولت محمود احمدی نژاد کمترین همکاری را با مجلس داشت تصمیم به استعفا نگرفتند؟

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
بیطرف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
0
0
بابا اینا جوسازی میکنند تا دوباره بیان تو مجلس. میخوان به مردمشون بگن ما برای پشتیبانی از شما اینکارا رو میکنیم پس بازم به ما رای بدید تا دوباره بریم کارت هدیه بگیریم. به این ترتیب مجلس توجه اذهان عمومی رو از قضیه کارتهای هدیه منحرف میکنه تا در دور بعد دوباره سرکار بیاد و با کارشکنی اجازه کار به دولت نده. اینا برای چهار سال بعد روحانی اینطور نقشه ریختند تا دوباره پست ریاست جمهوری رو بدن به یکی مثل احمدی نژاد. ما هم میدونیم چطور انتخاب کنیم.
نظر شما: