واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۱۱۲۷۷
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۹

دولت يازدهم چك بي محل نمي كشد

اين اقتصاددان ايراني كه گويا نمي تواند ناكارآمدي هاي دولت هاي نهم ودهم در اداره اقتصاد ملي را فراموش كند در نشست شوراي هماهنگي امور حقوقي دستگاه هاي اجرايي كشور ...
تدبیر24: محمد نهاونديان اين روزها همه هوش وحواس و نيروي فكري خود را به دفتر بالاترين مقام اجرايي كشور منتقل كرده و فارغ ازسختي هاي اداره اتاق ايران مي خواهد بيشترين اثربخشي را درنهاد رياست جمهوري داشته باشد. اين اقتصاددان ايراني كه گويا نمي تواند ناكارآمدي هاي دولت هاي نهم ودهم در اداره اقتصاد ملي را فراموش كند در نشست شوراي هماهنگي امور حقوقي دستگاه هاي اجرايي كشور در دولت يازدهم، گفت: اين دولت نمي خواهد چك بي محل بكشد و از مديران دولتي خواست كه به مردم وعده هايي ندهند كه نشود آنها را برآورده كرد. او تاكيدكرد: از جهت گيري هاي دولت اين است كه فضاي زندگي، كسب و كار، مناسبات بين دولت و مردم فضايي باشد كه در آن امكان پيش بيني پذيري وجود داشته باشد و بناي اين دولت اين نيست كه مردم را با سورپرايزهاي مكرر روبه رو كند. وي با بيان اينكه كشورداري و اداره كشور بر اين پايه نيست كه هر روز اتفاق جديدي در كشور بيفتد تا مردم شگفت زده شوند و واقعيت ها در كشور دچار لغزش شود، گفت: در واقع ما حكمراني عادلانه و منصفانه را در اين مي بينيم كه مردم مطمئن باشند كه اگر دولت تصميمي مي گيرد مبتني بر قوانين و مقررات است. نهاونديان با بيان اينكه كارهاي عجيب و غريب براي اين دولت جذابيتي ندارد، خاطرنشان كرد: ما در اين دولت به كاري ارزش مي دهيم كه براساس قوانين و مقررات باشد. بايد روزي به فضايي برسيم كه همه مردم يقين كنند كه اگر كارشان طبق قوانين باشد كسي كاري به كارشان ندارد و اگر تخلف كردند، فوراً حق مردم از آنها مطالبه مي شود و آن روز، روز پيشرفت و عدالت است. وي با تاكيد بر اينكه ما بايد احساس ايمني و امنيت كامل در مردم ايجاد كنيم كه امور مطابق با قوانين به پيش برود، گفت: نبايد با تغييرات يك دفعه قوانين باعث نگراني آنها شويم. نهاونديان با تاكيد بر اينكه اين دولت مديراني را تشويق مي كند كه كمتر ناآرامي ايجاد كنند و برعكس بيشتر فضاي آرامش و اعتماد به قوانين و كسب و كار را به وجود آورند، اظهار كرد: ما بايد به سمتي برويم كه فضا را قابل پيش بيني كنيم نه غيرقابل پيش بيني. وي با تاكيد بر اينكه تصميماتي كه گرفته مي شود بايد در چارچوب قوانين و مقررات باشد، به دو رويكردي كه نسبت به مراجعات حقوقي وجود دارد اشاره كرد و افزود: رويكرد اول اين است كه مي خواهد امور و مسائل پيش برود و هدف پيشرفت است، البته در چارچوب قوانين و مقررات به نحوي كه حد و مرزها رعايت شود، اما در رويكرد دوم هدف، فقط رعايت اين حدود است و ممكن است امور به پيش نرود و توقفي ايجاد شود. همان طور كه شما مي دانيد اين دو رويكرد با يكديگر متفاوت است و ما در دولت رويكرد اول را دنبال مي كنيم. ما مي خواهيم كشور پيشرفت كند، عدالت رعايت شود، اما در اين پيشرفت و رعايت عدالت مناسبات حقوقي و حد و مرزها را ملاحظه مي كنيم. ما مي خواهيم اين ماشين جلو برود. نهاونديان همچنين با انتقاد از عدم اجراي قانون هاي برنامه در كشور و عقب ماندن از اهداف آن گفت: مثلاما هدف مشخص مي كنيم كه رشدمان از هشت درصد بگذرد ولي در حد 5/3 درصد عمل مي كنيم بايد در برابر چنين كارنامه يي سرمان را پايين بيندازيم. وي با بيان اينكه هدف ما بايد اين باشد كه كشور را مبتني بر قوانين جلو ببريم، گفت: معاونت حقوقي مطلوب دايم نبايد بگويد كه اين نمي شود يا آن نمي شود، بلكه بايد راه را در چارچوب قوانين و مقررات نشان دهد.

    رييس دفتر رييس جمهور در بخش ديگري از صحبت هاي خود با اشاره به ارائه لايحه بودجه سال 93 از سوي دولت به مجلس، اظهار كرد: يكي از افتخارات اين دولت اين است كه در نخستين سال فعاليت خود با اينكه فرصت كمي در اختيار داشت در موعد مقرر لايحه بودجه را تقديم مجلس كرد و اين امر هم جنبه نمادين و هم جنبه واقعي دارد. اين دولت در فرصت كوتاه بودجه يي را تدوين كرد كه مي تواند ادعا كند ارقام آن واقعي است و از هر خط آن مي تواند دفاع كند و اين يك افتخار است.
    وي با بيان اينكه در قانون بودجه، تعهد دولت نسبت به مردم و فعالان اقتصادي تعهد جدي است، به بودجه عمراني لايحه بودجه سال 93 اشاره كرد و افزود: همان طور كه مي دانيد سال، سال پردرآمدي نيست و لذا بودجه عمراني گنجانده شده در لايحه بودجه كمتر از آن چيزي است كه دولت مايل بود و در اين ارتباط منطقي را اتخاذ كرد مبني بر اينكه ميان هزاران طرح عمراني كه تعهد داده شده اولويت قايل شويم و طرح هايي را در اولويت قرار دهيم و به آنها بودجه دهيم كه با بهره برداري از آنها آثارشان در اقتصاد كشور ديده شود و در واقع به طرح هايي كه اولويت بيشتري داشتند بودجه اختصاص داده شد و اين به آن معناست كه ما نسبت به تعهدمان به مردم صادق و صريح باشيم. وي خطاب به معاونت امور حقوقي دستگاه هاي اجرايي كشور اظهار كرد:
    نسبت به وعده هايي كه در دستگاه هايتان به مردم داده مي شود حساس باشيد و دقت كنيد فلان وعده يي كه از سوي مسوولان دستگاه هايتان داده مي شود عملياتي و اجرايي هست يا نه، آيا پول و بودجه آن وجود دارد يا خير. وقتي دايم قول و وعده بدهيد و اجرايي نشود بعد از مدتي مردم مي پرسند چه شد و اين قول و وعده هاي بي عمل همان طور كه گفتم نتيجه يي جز بدبيني نخواهد داشت. معاونت حقوقي دستگاه هاي اجرايي بايد نسبت به ايجاد تعهد از سوي دستگاه هايشان حساس باشند. رييس دفتر رييس جمهور با بيان اينكه «اگر دو دستگاه در قوه مجريه با يكديگر اختلاف پيدا كردند، بايد معاونت حقوقي در راستاي حل اين مشكل وارد عمل شود»، افزود: گاهي ديده شده كه دو دستگاه در قوه مجريه عليه هم شكايت كرده اند و اين موجب ايجاد هزينه است در حالي كه معاونت حقوقي در اين زمينه مسووليت دارد و بايد اختلافي را كه بين دو دستگاه در قوه مجريه ايجاد شده است، مديريت و حل كند. رييس دفتر رييس جمهور افزود: وقتي دولت بدهكار است، كسي براي آن احضاريه صادر نمي كند يا بحث ممنوع الخروجي مطرح نيست و حتي جريمه ديركرد نيز در مواقعي به بدهي هاي دولت تعلق نمي گيرد ولي آن طرف اگر مردم بدهكار دولت باشند دولت چه رفتاري مي كند؟ برخي چون طلب هاي خود را از دولت نگرفته اند، نتوانسته اند بدهي خود را به بانك ها بدهند. نهاونديان ادامه داد: داستان برخي بدهكاران معوقه هاي بانكي اين گونه است كه آنها چون نتوانستند طلب هاي خود را از دولت بگيرند، در نتيجه نتوانسته اند بدهي خود را نيز به بانك بدهند و اين موجب ايجاد مشكلاتي شده است و تعطيلي برخي واحد هاي توليدي نيز نتيجه اين موضوع است. به همين دليل است كه ما در دولت تاكيد مي كنيم مسوولان حقوقي در دستگاه هاي اجرايي غير از اينكه حقوق دولت را رعايت مي كنند، حقوق مردم را نيز بايد رعايت كنند.

منبع:اعتماد

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: