واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۱۱۳۲۱
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۵
رجا نیوز به قلم سروش سیاری نوشت :

سه اشتباه بزرگ تیم مذاکره‌کننده

طبق آنچه در سند ژنو آمده است و به ویژه مطابق با اظهارات متعدد طراحان اصلی سیاست خارجی دولت جدید مبنی بر اینکه گام آخر باید منتهی به لغو تمامی تحریم‌ها علیه ایران بشود، سؤال اینجاست که . . .

تدبیر24 - منتقدین: سندی که چندی پیش در ژنو میان ایران و کشورهای5+1 به امضا رسید تا به حال انتقادات فراوانی را به همراه داشته است. تحلیل بند بند این سند این روزها در هر رسانه‌ای وجود دارد اما آنچه بدان کمتر توجه شده، مسیری است که میوه آن در ژنو توسط دولتمردان تدبیر و امید چیده شد.

به عبارت بهتر اگر دولت یازدهم برای خود پیروزی‌ای متصور است، اینکه چه مسیری منتهی به این پیروزی شده آن چیزی است که باید قبل از هر چیزی بدان پرداخت. بی‌شک اگر نبود دستاوردهای مقاومت هسته‌ای، امروز سبد تیم مذاکره‌کننده برای چانه‌زنی خالی می‌بود و باید به روش سال82 به مذاکره می‌نشستند. هر چند اعتقاد ایشان نسبت به این سبد همچنان برای اهل فن مبهم است.

مسئله دیگر، تلقی‌های نادرستی است که این روزها از فضای بین‌المللی تحت لوای «واقع‌گرایی» می‌شود. ثمره این برداشت‌های غلط و سطحی از واقع‌گرایی و واقعیت‌های موجود جهانی را می‌توان در اتهام‌های بی‌اساس پیدا و پنهان برخی به مقاومت و آرمان‌های انقلاب اسلامی دید. هدف این مطلب بررسی این دیدگاه‌ها نیست لکن نمی‌توان آنچه این روزها در جهت‌گیری‌های سیاست خارجی دولت مشاهده می‌شود را مبری از آن دانست. متأسفانه دولتمردان و طرفداران آنها به گونه‌ای آنچه در ژنو رخ داد را توصیف می‌کنند که گویی کشورمان تابحال در پشت کوه‌ها به رتق و فتق امور می‌پرداخته و منجی آن شرایط هم، همین تیم مذاکره‌کننده است که خواهد توانست ایران را به صلح‌دوست‌ترین کشور جهان مبدل کند!(البته اگر افراطیون بگذارند!) به گونه‌ای کلمات و مفاهیمی مانند تعامل سازنده را در دهان می‌چرخانند که گویی تابحال ایران وصله ناجور در دنیای گل و بلبل بوده و تمام مشکلات ایران و منطقه و بلکه حتی تمام مشکلات جهان ناشی از همین ناجور بودن ایران می‌باشد و قس‌علی‌هذا. باید به طرفداران دولت یادآور شد که چنین محبوبیت‌هایی می‌تواند به راحتی به «ضد خودش» تبدیل شود.

به طور کلی می‌توان گفت که تیم مذاکره‌کننده مرتکب سه اشتباه بزرگ در روند مذاکرات و قبل و بعد از آن شده است:

 

یکم) اولین و مهمترین اشتباه دولت به لحاظ اصول دیپلماسی، تلاش بیهوده برای ایجاد شکاف میان رژیم غاصب صهیونیستی و ایالات متحده آمریکا در عین وجود پیوندهای عمیق و راهبردی آشکار و نهان میان دو دولت است.

 

همانطور که از ابتدای زمزمه‌های ژنو تا به امروز نیز مشخص است، حل‌وفصل مشکلات فی‌مابین ایران و آمریکا باعث می‌شود تا برخی کشورها مانند عربستان سعودی و رژیم منحوس صهیونیستی با به تکاپو افتادن و بیان اظهارات تند، سعی در اثرگذاری هر چند حداقلی در مسیر مذاکرات دارند. این زنجیر جویدن‌ها به خوبی نشان می‌دهد که این کشورها دقیقاً مانند اربابان خود بقای خود را در فتنه و بلوا می‌دانند و چه مشکلاتی که آنها به همین طریق مانند جنگ و صلح‌های فرمایشی و نمایشی از سر راه خود برنداشتند. سیاست ایجاد شکاف بین برخی کشورها و آمریکا را شاید بتوان در مورد اروپا و آمریکا- اگر به درستی و با درایت انجام شود- مطلوب دانست. اما اجرای آن میان دو دولت آمریکا و اسرائیل غیرممکن است.

 

بنابراین می‌توان این ایجاد شکاف برای دور کردن کشورهایی که در دایره سیاست‌های استکباری آمریکا نقش چندانی ایفا نمی‌کنند را به عنوان یک راهبرد در نظر گرفت. ابراز تمایل‌های برخی کشورهای اروپایی و غیر اروپایی مبنی بر برقراری روابط جدید با جمهوری اسلامی که در برخی اتفاقات سال‌های نه‌چندان دور مانند بازگشت سفرای کشورهای اروپایی به ایران بعد از جنجال میکونوس و تسخیر سفارت بریتانیای حقیر توسط دانشجویان مشاهده می‌شود نشاندهنده همان پتانسیلی است که در چارچوب سیاست‌های اعمالی استکبار جهانی سرکوب شده است.

 

فارغ از بررسی ابعاد این سیاست، عاقبت اینگونه خوش‌بینی‌ها به روابط بین‌الملل همانی می‌شود که رهبری در دیدار اخیر با بسیجیان سراسر کشور نسبت به آن هشدار دادند که در صورت تحقق، دروازه اشتباهات بعدی در رفتارشناسی بازیگران سیاست خارجی باز خواهد شد:

 

"دشمنىهايى كه از اول انقلاب، دولت ايالات متحده آمريكا و رؤساى جمهور مختلف- كسى نگويد اين كار زمان فلان رئيس جمهور شد، زمان رئيس جمهور كنونى نشده. نه، همهشان يكجورند.- با نظام اسلامى انجام دادهاند، در زمان رؤساى جمهور مختلف است، اما همه يك جنس است."

 

ضمن اینکه اگر سند ژنو توسط طرف غربی زیر پا گذاشته شد، نهایت استدلال دولتمردان چه خواهد بود؟ اینکه به مردم اثبات کنند این غربی‌ها بودند که زیر میز زدند. دریغا که باید گفت در اینصورت دیپلمات‌های کهنه‌کار محبوب ما سال‌ها از تجربه غنی انقلاب اسلامی عقب هستند که تازه فهمیدند غایت غرب از میز مذاکره، بهره‌برداری تبلیغاتی است و بس!

 

دوم) تأکید «بیش از حد» وزیر خارجه کشورمان بر عدم ساخت سلاح هسته‌ای در ایران و یا تلاش ایران برای رفع نگرانی‌های بین‌المللی و ... آیا غیر از بازی کردن در زمینی است که سران کشورهای غربی و لشگر عظیم رسانه‌ای آنها طراحی کرده‌اند؟! به طور کلی نگاه جمهوری اسلامی به مسئله هسته‌ای فراتر از بحث پیرامون ساخت سلاح هسته‌ای و یا استفاده غیر صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای است. لذا مذاکره پیرامون این موضوعات صرفاً وقت‌کُشی و تنزل دادن سطح بحث است که کاملاً مطابق با خواسته طرف غربی است. در نتیجه همانگونه که تأکید اوباما در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل مبنی بر عدم تدارک ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای، حرف تازه‌ای نیست مطالب عنوان شده توسط آقای ظریف نیز گفتمان جدیدی در دیپلماسی هسته‌ای ایران محسوب نمی‌شود.

 

اینگونه مواضع از سوی مسئولان دولتی کشور در حقیقت به رسمیت شناختن لجن پراکنی‌های امپراطوری رسانه‌ای بیمار غرب علیه چهره مقتدر و مظلوم جمهوری اسلامی است. از سویی دیگر، تأکید تیم سیاست خارجی دولت یازدهم از جمله شخص رئیس جمهور بر اینکه حقوق مسلم ملت ایران- غنی‌سازی- معامله و مذاکره‌پذیر نیست نیز بیشتر به یک ژست دیپلماتیک می‌ماند تا سیاست جدی برای مذاکره. چرا که غرب دقیقاً با غنی‌سازی در خاک ایران مشکل دارد و نه آنچه- ساخت سلاح هسته‌ای- بدان وانمود می‌کنند.

 

سوم) طبق آنچه در سند ژنو آمده است و به ویژه مطابق با اظهارات متعدد طراحان اصلی سیاست خارجی دولت جدید مبنی بر اینکه گام آخر باید منتهی به لغو تمامی تحریم‌ها علیه ایران بشود، سؤال اینجاست که با این گام بلند ابتدایی ایران و قدم کوچک ابتدایی غرب، گام نهایی ایران که باید غرب را برای لغو تمامی تحریم‌ها متقاعد کند چه خواهد بود؟ احتمالاً گام نهایی ایران، نامه دوم آقای روحانی به رهبری مبنی بر به رسمیت نشناختن حق غنی‌سازی توسط خودمان خواهد بود!

 

آنچه از بازتاب‌ها و اظهارات مقامات مسئول طرفین مذاکرات مشخص است این است که دولت در زمین دشمنان این ملک و ملت بازی کرد؛ یعنی مذاکره برای مذاکره. اگر متفکرین سیاست خارجی دولت متوجه این نکته بودند که در چند سال اخیر، دولت آمریکا برای بازتعریف وجهه و قدرت از دست رفته خود در منطقه و جهان- که بی‌شک ضربه اصلی را نهضت بیداری اسلامی بدان وارد کرد- خود را به آب و آتش می‌زند تا با کسب امتیازات حداقلی خیال خود را از دستیابی به خواسته‌های نامشروع راحت کند، هرگز شاهد این اتفاقات نبودیم. امتیازاتی که دولت آمریکا و برخی کشورهای اروپایی از به اصطلاح مذاکرات توسط دولت یازدهم گرفتند به خوبی از بهره‌برداری‌های تبلیغاتی‌شان مبرهن است. معلوم نیست چرا عده‌ای در بدنه دولت این موضع‌گیری‌های تند و خارج از عُرف مقامات غربی را صرفاً جهت کاربرد داخلی می‌دانند. مجموع پاسخ‌های مسئولین وزارت خارجه به لجن‌پراکنی‌های مذاکره‌کنندگان غربی به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد! بماند گاهی باید خواهش کرد تا این حضرات اصلاً اظهار نظر نکنند.

 

شادی مفرط و بی‌مورد رسانه‌ها و طرفداران دولت از عکس‌های یادگاری وزرای خارجه و ابراز تمایلات گسترده برخی سران کشورها مبنی بر توهم سرازیر شدن سرمایه‌گذاری‌های خارجی به کشور، ما را یاد مناظره‌های انتخابات می‌اندازد. آن زمان که برخی نامزدها به افاضات برخی سران کشورهای اروپایی دل خوش کرده بودند و آن را برای خود یک پیروزی تلقی می‌کردند ولی در عین حال با زیرکی مضحک هیچ صحبتی از نتایج گفتگوهای انتقادی و محور شرارت شدن نمی‌کردند. ظاهراً حافظه تاریخی حضرات به تجربه تاریخی آنها قطع نمی‌دهد!

 

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
5
6
به نام خدا
سلام علیکم
درود و رحمت خداوند به اقای جلیلی که راهی که گروه مذاکره کننده شروع نموده ان را تا اخر بررسی کرده بود ومیدانست 5+1 از ایران چه می خواهند لذا سعی می کرد هیچ به خواسته های انها نزدیک نشود ولو در حد نام بردن از خواسته های دشمنان در سخنان خود با گروه مذاکره کننده چون حتی سخن گفتن نیز به معنی پذیرفتن خواسته های انها تلقی می شود.
ناهید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
4
1
سلام، به جناب آقای امین و بقیه دوستان موافق ایشان عرض مینمایم
شما وقتی تضمیم به خرید خانه میگیرید نیز ممکن است بارها با طرف مقابلتان مشکل پیدا کنید اما اما اگر شما و یا طرف مقابلتان مایل باشند که به نتیجه برسید بلخره راه پایان دادن به اختلاف را خواهیم یافت
جناب آقای ظریف خدا قوت مطمئن هستیم که شما راه پایان دادن به اختلاف پیش آمده را با توجه به واقع گرای شما و قابلیت های انکار ناپذیر شما خواهید یافت
به امید موفقیت شما ، زیرا شما قابلیتتان را نشان داده اید، سعی کنید مطمئن باشید راهکاری که منتهی به توافق برنده برنده شود خواهید یافت
آرزومند آرزوهایتان ( استعداد مهمتر از آرزوست)
آقای ظریف ثابت که واقع بین و واقع گراست و استعداد انجام این کار بزرگ را دارد
پاسخ ها
habib
| Iran (Islamic Republic of)
سلام ناهید خانم
کدام برد برد ؟!
چیزی هم مگه برای بردن داریم در ابتدای کار همه چیز تعلیق شد
لااقل لااقل بازرسی های نامحدود رو در ازای لغو تمام تحریم ها میدادید نه در این حد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
3
3
با عرض سلام خدمت نویسنده محترم این تحلیل آقای سروش سیاری.

مطالبی که توسط جنابعالی نوشته شده است به دلایلی که در زیر عرض می کنم نشان دهنده یک یادداشت صرفا احساسی و فاقد هرگونه تحلیل مبنایی است:

یکم: در قسمتی از یادداشت خود نوشته اید اشتباه اول تیم مذاکره کننده این است که سعی کرده است بین آمریکا و رژیم صهیونیستی شکاف ایجاد نماید. قطعا به این حقیقت اعتراف دارید که در دنیای سرمایه داری و لیبرال دموکراسی غرب مهمترین چیز منفعت افراد است و برای بدست آوردن آن حاضرند هر تعهدی و هر رفتار اخلاقی را زیر پا بگذارند. قطعا منافع آمریکا نیز از این منطق خارج نیست و همانگونه سید حسین نصرالله نیز چند سال پیش گفته بود رژیم صهینوسیتی نیز برای آمریکا تاریخ مصرفی دارد و به محض اینکه هزینه های نگهداری از این فرزند نامشروع از فواید آن بیشتر شود آمریکا بدنبال خلاص شدن از دست آن خواهد رفت. واقعا جای تاسف دارد که شما تلاش دیپلماتیک تیم مذاکره کننده ایرانی برای افزایش هزینه رژیم صهیونیستی در نزد منافع آمریکا را به تمسخر می گیرید و آن را یکی از سه اشتباه این تیم می دانید. مجددا شما را به سخنان سید حسن نصر الله ارجاع می دهم تا شاید عمیق تر بیاندیشید و بعد دست به قلم بشوید، یا اینکه فکر میکنید جناب نصر الله هم دچار اشتباه شده است و شما که جوانی بیست و چند ساله هستید مساله آموز امثالی چون ایشان شده اید!!!

دوم: نوشته اید تاکید بیش از حد وزیر امور خارجه بر عدم قصد ایران برای ساخت سلاح هسته ای به نوعی پذیرش ان لجن پراکنی هاست. واقعا جای تعجب دارد که با چه منطقی چنین سخنانی را بر زبان می رانید. در پاسخ به این بخش از سخنان شما فقط می توانم بگویم فتوای رهبری انقلاب مبنی بر حرمت سلاح های اتمی تاکیدی است که قدرت و شدت آن هزاران بار از تاکیدات آقای ظریف بیشتر است. نکند اعتقاد دارید این فتوا نیز به رسمیت شناختن سخنان و گزافه گویی های طرف غربی است؟ از خداوند برای شما طلب استغفار می نمایم

سوم: در قسمت سوم تحلیل خود نوشته اید ایران گامی بلند برداشته است و طرف غربی گامی کوچک آخر کار لابد باید چنین شود و چنان. برادر عزیز، از شما تقاضا دارم یک بار هم که شده متن انگلیسی قرارداد را بخوانید. تحلیل شما بگونه ای اپاست گه گویا متن اصلی قرارداد را نخوانده اید و یا اگر خوانده اید از روی غرض چنین تحلیلی را انجام می دهید. آیا توقف غنی سازی بیست درصد که در عرض یک روز مجددا قابل از سرگیری است امتیاز بزرگی محسوب می شود؟ اتفاقا در این توافقنامه ما هیچ امتیازی نداده ایم. توقف شش ماه و برگشت پذیر هیچ امتیازی نیست. پس خواهشمند است یا با اطلاعات بیشتری دست به نوشتن تحلیل بزنید یا اگر این اطلاعات را دارید در تحلیل های خود اغراض سیاسی و گروهی را جای ندهید.

در پایان یادآوری می نمایم که جناب اقای سروش سیاری جوانی متعهد و انقلابی و البته کم سن و سال هستند که هنوز راه های بسیار زیادی مانده است تا بروند تا همچون پدر خود، جناب دریادار سیاری فرمانده نیروی دریایی کشور، به سیاستمداری ولایی و بصیر تبدیل شوند

و من الله التوفیق
پاسخ ها
بیطرف
| Iran (Islamic Republic of)
سلام
درود بر نویسنده فهیم. با شما موافقم!
نظر شما: