واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۱۱۵۸۱
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۲

لزوم پژوهش محور شدن سياست ها

ايجاد مراكز آموزشي اجرايي مربوط مي شود به عدم نياز سنجي در دستگاه هاي كشور. بسياري از تصميم گيرندگان آشنايي كامل با حوزه هاي پژوهشي نداشته و ما تنها شاهد افزايش ...
تدبیر24: متاسفانه در ساليان گذشته به ويژه در علوم اجتماعي و انساني ما شاهد شكاف عميقي بين پژوهشگران و دستگاه هاي اجرايي مربوطه بوده ايم. به ويژه طي ساليان اخير براي اساتيد و محققين فرصت مناسبي توسط دستگاه هاي اجرايي ذي ربط ايجاد نشده است كه بتوانند حاصل كار خود را به دستگاه هاي اجرايي انتقال دهند. يكي از مهم ترين عوامل مهجور ماندن يافته هاي علمي نبود نياز در دستگاه هاي اجرايي براي استفاده از تلاش هاي محققين است. با وجود اقتصاد وابسته به نفت ما، نياز به نوآوري و خلاقيت به شدت كاهش يافته است. همچنين باتوجه به ضعف بخش خصوصي و نهادهاي مربوطه زمينه ايجاد نياز به تحقيق به شدت كاهش يافته است. اين ضعف در رشته هاي فني و پزشكي كمتر به چشم مي آيد، اما در حوزه هاي علوم اجتماعي و علوم انساني اين موضوع به شدت نمود پيدا مي كند و همواره نيز اين حوزه مورد سوال و هجوم زيادي قرار مي گيرد. متاسفانه تلاش ها و تكاپوهايي كه توسط پژوهشگران و محققين صورت مي گيرد در واقع متقاضي زيادي ندارد و تلاش هايي كه در توليد علم صورت مي گيرد راه مناسبي را پيدا نمي كند. توليد علم و بنيان و مباني آن و رويكرد بومي به علوم اجتماعي كماكان جايگاه خود را پيدا نكرده است. ما شاهد گسترش تلاش ها در دانشگاه ها در عرصه هاي پژوهشي هستيم اما مجال گسترده يي براي ورود به بخش هاي مختلف جامعه پيدا نمي كند و توليدات كمتر مورد توجه قرار مي گيرد. در سال هاي گذشته به شدت پيوند ميان حوزه هاي علوم اجتماعي و دستگاه هاي اجرايي سست شده است. اما اميد است كه با روي كار آمدن رييس جمهوري كه آشنايي كامل با حوزه هاي پژوهشي دارد بتوان اين شكاف عميق را به خوبي پر كرد. يكي از مشكلات جدي ما در سال هاي گذشته اين بود كه دستگاه هاي اجرايي تربيت نيروهاي مورد نياز خود را خودشان به عهده گرفتند و اين مساله باعث بي انگيزگي و بي توجهي به خواست جامعه دانشگاهي و دانشجويان ما شده است. ايجاد مراكز آموزشي اجرايي مربوط مي شود به عدم نياز سنجي در دستگاه هاي كشور. بسياري از تصميم گيرندگان آشنايي كامل با حوزه هاي پژوهشي نداشته و ما تنها شاهد افزايش مدارك تحصيلي بوده ايم اما بسياري از صاحب منصبان به هيچ عنوان آشنايي اي با حوزه هاي پژوهش ندارند و نيازها شكل نمي گيرد و ما شاهد شكاف ميان دستگاه هاي اجرايي و پژوهشي هستيم. اگر اين شكاف ها پر شود از اين طريق در يك فرآيند نهادينه شده مي توانيم نيروهاي عظيمي را به كار بگيريم و بركات اين همكاري را در پيشرفت هاي تكنولوژيك مي توانيم شاهد باشيم. اما اكنون دانشگاه ها راه خود را مي روند و دستگاه هاي اجرايي راه خود را و اعلام نياز سازمان يافته يي شكل نمي گيرد.
    اكنون هم نياز وجود دارد و هم امكانات و ما تنها نيازمند يك مديريت عقلايي در كشور هستيم. ما انبوه عظيمي از فارغ التحصيلان را داريم كه متاسفانه در چارچوب مناسب سازمان نمي يابند. ما انبوه نيروهاي بالقوه يي را داريم كه همگي آماده به خدمت هستند كه به بالفعل رساندن اين نيروها به عهده مديريت اجرايي كشور است كه از آنها بهره برداري كنند. بايد نهادهايي تحقيقاتي كه پژوهشگران در سازمان بيايند شكل بگيرد و مديريت شود و اختصاص يك بودجه مناسب مي تواند در اين زمينه راهگشا باشد. اكنون در توسعه كشورها توانايي علمي حرف اول را مي زند و نيروهاي مناسب در خارج از كشور هستند كه ما مي توانيم به خوبي از آنها در داخل كشور بهره مند شويم.
الهه كولايي، پژوهشگر نمونه در سال *92
منبع:اعتماد

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: