واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۱۱۶۹۸
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۳

ارائه طرح ارشاد به وزارت صنعت

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در افتتاحیه نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی، از ارائه طرحی برای رونق‌بخشی به صنایع فرهنگی از سوی وزارت ارشاد به وزارت صنعت خبر داد.
تدبیر24: بیستمین نمایشگاه چاپ، بسته‌بندی و ماشین‌آلات وابسته صبح امروز 28 آذرماه با حضور علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رحمانی، رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، تندگویان، عضو شورای شهر تهران، محمودرضا برازش، مدیر کل دفتر چاپ و جمعی از فعالان عرصه چاپ و نشر کشور در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران افتتاح شد.

وزیر ارشاد در این مراسم طی سخنانی گفت: از نخستین روزی که ماشین‌آلات چاپ از تبریز وارد ایران شد صنعت چاپ نقش ویژه‌ای را در کشور ایفا کرد. این صنعت به دلیل اشتغال و کارآفرینی یک صنعت زیرساختی است و در دنیای کنونی همه صنایع به نوعی به آن وابسته شده‌ است. از شاخص‌های مهم رشد و توسعه اقتصادی هر کشور محسوب می‌شود.
جنتی ادامه داد: د رحال حاضر علی‌رغم وجود برخی تحریم‌ها ایران در مقایسه با سایر کشورها در صنعت چاپ و بسته‌بندی رتبه 29 جهان را داراست و فعالیت 40 هزار واحد تولیدی، انتشار بیش از 70 هزار عنوان کتاب و 225 میلیون شمارگان چاپ کتاب در کشور در کنار تولید هزاران محصول فرهنگی، نشریات، مجلات و بسته‌بندی‌های سلولزی و... گوشه‌ای از تلاش‌های دست‌اندرکاران این صنعت است.

وی ادامه داد: با یک نگاه به توزیع درآمد ناخالص ملی در سال 2011 خواهیم دید که یکی ازمشکلات اساسی رشد درآمدها در بخش کشاورزی عدم وجود صنایع تبدیلی، بسته‌بندی و توزیع سرمایه‌گذاری در این بخش بوده است. به هر حال صنایع کشور ملزم به استفاده از محصولات چاپ در جهت عرضه و توزیع محصولات خود هستند. اگر سرمایه‌گذاری مناسبی در چاپ صورت نگیرد کل سرمایه‌گذاری کشرو با مشکل عرضه و تبلیغ محصولات خود مواجه خواهند شد. در سالهای پس از انقلاب برای رهایی از وابستگی چاپ و بسته‌بندی که از ابزارهای تهدید و تحریم بود تلاش شد تا موانعی که در بستر این راه وجود داشت تا موجب می‌شد که محصولات کشاورزی ما در بسته‌بندی مناسبی عرضه نشوند، برداشته شوند. در دوره شکوفایی اقتصادی گام‌‌هایی در این جهت برداشته شد که ناکافی بود. امروز اگر ما بخواهیم به بازارهای جهانی چاپ و بسته‌بندی ورود داشته باشیم باید تلاش مضاعفی در تمام دستگاه‌های کشور ایجاد شود.

وزیر ارشاد با بیان این مطلب که بازارهای جهانی چاپ مدام در حال تغییر هستند گفت: در سال‌های  اخیر بزرگترین بازار جهانی چاپ به حوزه آسیا انتقال یافته و خوشبختانه این بازار پتانسیل رو به رشدی دارد و می‌توان گفت براساس پیش‌بینی‌های موجود تا سال 2016 بازار چاپ آسیا 18.3 درصد رشد بازار را به خود اختصاص می‌دهد. من در جمع برخی از پیشکسوتان چاپ و بسته‌بندی پیش از این مجموعه‌ای از مسائل و مشکلات را مطرح کردم. این مسائل شامل فقدان نقدینگی، کمبود مواد اولیه صنعت چاپ، ماشین‌آلات وارداتی و تبدیل شدن دولت به رقیب بخش خصوصی است. متاسفانه دولت اقدام به ایجاد چاپخانه و حضور در بخشی از صنایع وابسته چاپ کرده است.
جنتی گفت: نیازی که امروز ما برای صادرات محصولات خود به مواد اولیه وارداتی داریم و عوارض سنگین گمرکی که به این مواد اولیه وارد می‌شود در کنار نبود تسهیلات بانکی برای سرمایه در گردش از جمله مشکلاتی است که باید برطرف شود. من پیشنهاد می‌کنم مجموعه‌ای از این مشکلات و مسائل که امروز صنعت چاپ با آن روبروست، توسط دست‌اندرکاران این صنعت احصاء و رده‌بندی شود و هر کدام به صورت جداگانه، همراه با پیشنهاداتی مشخص ارائه شود. آنچه که حوزه نظارت وزارت فرهنگ مربوط است تعهد می‌کنم که با تشکیل کارگروه‌های خاصی برای هر حوزه و جلب حمایت سایر وزارتخانه‌ها بتوانیم به راه حل‌ها و اقدامات درستی دست یابیم.
 
وی با اشاره به نمایشگاه چاپ، بسته‌بندی و ماشین‌آلات وابسته گفت: طبیعتا چنین نمایشگاه‌هایی فضایی برای تبادل نظر، تجربه و ارائه راه‌حل‌ها به وجود می‌آید و می‌تواند در برداشتن بسیاری از موانعی که امروز سد راه شده‌اند بسیار مفید باشد. دولت تدبیر و امید مهمترین دغدغه‌اش امروز حل و فصل مسائل اقتصادی است. اگر امروز دولت تمام تلاشش را گذاشته تا مسائل هسته‌ای را حل و فصل کند و مذاکرات هسته‌ای را انجام می‌دهد به دلیل حل مشکلات اقتصادی کشور است. بگذریم از اینکه در دوره‌ گذشته خودتحریمی نیز داشته‌ایم و فقدان مدیریت صحیح در برخی از بخش‌ها به تشدید مشکلاتکمک کرده است اما برای همه ما روشن است که این زنجیرهایی که براثر تحریم به دور کشور کشیده شده اجازه فعالیت اقتصادی مناسب را نمی‌دهد. باید حلقه‌های از این زنجیر را باز کرد تا کشور به لحاظ اقتصادی بتواند نفس بکشد.
وزیر ارشاد گفت: در یک ماهه آغاز فعالیت دولت جدید جلساتی طولانی و خستگی‌آور تشکیل دادیم تا دولت مجموعه موانعی را که بر سر راه تولید و صادرات وجود دارد احصاء کند. در همان زمان دولت 35 مصوبه ارائه کرد برای اینکه بتوان بخشی از مشکلات را حل و فصل کرد. ما نسبت به آینده امیدواریم که این مذاکرات صورت گرفته بتواند گشایشی حاصل کند. وزارت فرهنگ نیز از مدت‌ها پیش طرحی را به وزارت صنعت، معدن و  تجارت ارائه کرد که بتواند به صنایع فرهنگی رونق ببخشد. ما معتقدیم با حمایت وزارت صنعت از این طرح می‌توان به رشد صنایع فرهنگی امید داشت. ما معتقدیم پتانسیل کشور بسیار بالاست و باید تلاش کرد از این پتانسیل به نحو احسن استفاده کنیم.

جنتی با اشاره به خصوصی‌سازی گفت: سیاست دولت این است که عموم را واگذار کند. ما در دولت بررسی کردیم و متوجه شدیم در طول سالیان گذشته مجموعه واگذاری‌ها به بخش دولتی و شبه دولتی بوده است. شاید بتوان گفت حداکثر واگذاری‌ها به بخش خصوصی از 15 درصد بیشتر نیست و این خود از مشکلات و گره‌های اصلی کشور است. براساس اصل 44 قانون اساسی و فرمایشات مقام معظم رهبری باید آنچه را که در اختیار دولت است، به بخش خصوصی واگذار کنیم.
وزیر ارشاد با اشاره به اقدامات اساسی برای حل مشکلات چاپ گفت به روزرسانی قواعد و قوانین موجود، بررسی و اصلاح دولتی صنعت چاپ و بسته‌بندی، توانمند کردن بخش خصوصی، حمایت تجاری و توسعه صادرات صنعت چاپ، گسترش آموزش و ارتقای سطح باور عمومی نسبت به ظرفیت‌ها، تربیت نیروی انسانی ماهر، بازتعریف صنعت چاپ و صنایع وابسته در نقشه صنعتی کشور، انتشار ماهنامه‌های تخصصی برای تقویت صنعت چاپ و پس از آن حمایت برای ورود تجهیازت و فنون صنعت چاپ، توسعه دوره‌های دانشگاهی و آموزش علمی برای این صنعت و نهایتا برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های از این دست می‌تواند از جمله اقدامات اساسی برای ارتقای صنعت نشر باشد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در حوزه برنامه‌ریزی هدایت و حمایت باید نقش داشته باشد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: