واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۱۱۷۱۲
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۰

حضور کاربران در شبکه‌های اجتماعی

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علم و فرهنگ معتقد است: باید تلاش کرد تا حضور کاربران ایرانی را در شبکه‌های اجتماعی، هدفمند و به سمت پیشرفت علمی و دفاع از ارزش‌های کشور پیش رفت.
به گزارش تدبیر24 به نقل از ایسنا، محمدصادق بیجندی شامگاه پنج‌شنبه، 28 آذر در کارگاه جستجوی علمی در اینترنت که به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی زنجان برگزار شد، اظهار کرد: در دنیایی به سر می‌بریم که به صورت آنلاین و در هر لحظه که بخواهیم می‌توانیم اطلاعات بسیاری را در زمینه‌های مختلف به دست آورده و مطالعه کنیم که نکته اساسی و مهم در این زمینه، رعایت اخلاق در فضای مجازی و عدم سرقت ادبی است.

وی افزود: "کپی‌پیست" به نوعی سرقت محسوب می‌شود و باید از هرگونه مطلبی که در فضای سایبری به دست آورده و استفاده می‌کنیم با ذکر منبع آن باشد.

بیجندی تصریح کرد: در دنیای "علم باز" زندگی می‌کنیم. اگر قبلاً با حضور در کتابخانه دسترسی به مطالب داشتیم، در حال حاضر این امر در فضای مجازی هم امکان‌پذیر شده و فقط برای اینکه بتوانیم در این عرصه موفق باشیم باید بتوانیم اطلاعات مورد نیاز را دسته‌بندی و مدیریت کنیم تا در حجم وسیع اطلاعات دچار سردرگمی نشویم.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علم و فرهنگ تاکید کرد: بر اساس اعلام مسوولان "فیس‌بوک" در حال حاضر حدود 17 میلیون کاربر ایرانی در این شبکه اجتماعی عضو هستند، لذا نهی مداوم آن‌ها در استفاده از این شبکه کارساز نیست و باید روش استفاده درست و علمی را به کاربران آموزش داد.

بیجندی مدعی شد: طبق آمار بیشترین جستجویی که ایرانیان در سایت "یوتیوب" داشته‌اند، حرکات موزون بوده است، این در حالی است که این سایت بیش از 450 هزار فیلم مفید آموزشی در زمینه‌های مختلف دارد.

وی با تاکید بر اینکه برای اینکه در فضای سایبری محو نشویم باید قابلیت‌ها را شناسایی کنیم، ادامه داد: با شناسایی قابلیت‌هایی که داریم می‌توانیم از امکاناتی که کشورهای پیشرفته در این عرصه فراهم کرده‌اند به نفع کشور خودمان استفاده کنیم.

این مدرس دانشگاه با اشاره به حضور وزیر امور خارجه در فیس‌بوک، تاکید کرد: اتفاقاً حضور وزیر امور خارجه در این شبکه اجتماعی مسیردهی به کاربران این شبکه در حضور و نظردهی در موارد مهم سیاسی کشور در جریان مذاکرات 1+5 بود و باید تلاش کرد تا حضور کاربران ایرانی را در این شبکه اجتماعی هدفمند و در راستای دفاع از ارزش‌های کشور کرد.

بیجندی با معرفی چندین سایت مختلف و توانایی‌هایی که در زمینه فعالیت‌های علمی داشتند، گفت: سایت گوگل که دشمن به راحتی از آن برای جاسوسی استفاده می‌کند، می‌تواند در صورت استفاده درست به یکی از کاربردی‌ترین منابع در دسترسی به منابع علمی روز باشد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علم و فرهنگ با بیان اینکه همه وسایل ارتباطی در دنیای امروز قابلیت جاسوسی را دارند، تاکید کرد: با حفظ امنیت اطلاعاتی که برای هر فردی مهم است می‌توان در سایت‌های مختلف علمی عضو شد و حتی با امکاناتی که فیس‌بوک دارد می‌توان کاربران آن به‌ویژه دانشجویان را هدایت کرد تا از طریق این شبکه اجتماعی وارد این سایت‌های علمی شوند.

وی با معرفی قابلیت‌های گوگل اسکولار (Google Scholar)، گفت: با عضویت در "گوگل اسکولار" و ارایه "آی‌دی ایمیل" می‌توان به صورت آنلاین جدیدترین مقالات، فیلم‌ها، اخبار و حتی تصاویر در زمینه‌های مورد علاقه را دریافت کرد.

این مدرس دانشگاه با تاکید بر اینکه در ارایه مقالات معتبر زمان مهم است، خاطرنشان کرد: برای ارایه مقالات معتبر نهایت تاریخ نشر مقالاتی که به عنوان مرجع استفاده می‌شوند تا 5 سال است و این سایت قابلیت جستجوی مقالات جدید و با تاریخی که مدنظر جستجوگر هستند را دارد.

بیجندی تصریح کرد: اگر جوانان با قابلیت‌های اینترنت در زمینه‌های مختلف آشنا شوند کمتر وقت خود را در فضای مجازی بیهوده صرف می‌کنند، به‌ویژه باید توجه داشت در مراکز علمی که از بودجه بیت‌المال، هزینه دانشجویان فراهم می‌شود دانشجویان باید بیشترین وقت ممکن خود را در راه یادگیری و انجام وظیفه تحصیلی خود صرف کنند تا مدیون نباشند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علم و فرهنگ خاطرنشان کرد: نباید نگاه مقطعی و احساسی در زمینه مسایل مربوط به فضای سایبری داشته باشیم و باید تلاش کنیم تا زمینه آشنایی با زمینه‌های مثبت آن را فراهم کنیم. توجه به امور فرهنگی در فضای سایبری ضروری و در عین حال مشکل است، زیرا به ازای هر فرد یک دیدگاه وجود دارد و برای اعتلای فرهنگ کشور توجه به منویات مقام معظم رهبری در این زمینه بسیار مثمرثمر خواهد بود. 
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: