واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۱۱۷۷۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۸

‌سرگرمی‌های جدید شب یلدا

یک پژوهشگر و محقق کرمانشاهی معتقد است: امروز آنقدر رسانه‌ها و شبکه‌های مختلف وجود دارد که مردم با آن سرگرم می‌شوند و دیگر کسی برای شب یلدا داستان و متل نمی‌خواند.
به گزارش تدبیر24 اردشیر کشاورز در گفت و گو با ایسنا، منطقه کرمانشاه، در خصوص شب یلدا و آیین‌های باستانی آن گفت: یلدا واژه‌ای سوریانی یا رومی به معنای تولد است و جشن یلدا از دسته جشن‌های ایرانیان است.

وی اظهار کرد: در این شب که بلندترین شب سال است مردم با جمع شدن دور یکدیگر، شب زنده‌داری کرده و با صرف تنقلات مختلف در انتظار طلوع اشعه زرین صبح می‌نشستند.

این نویسنده با اشاره به جشن‌ها و آیین‌هایی که در این شب بین ایرانیان و پیشینیان ما رایج بوده است، افزود: در این شب از خوردنی‌هایی که رنگ قرمز یا نارین داشتند و به رنگ آتش بودند از جمله انار، هندوانه، فندق، سیب، مغز بادام و ... استفاده می‌شده است.

کشاورز، نقل داستان و متل‌هایی که به نوعی با شب یلدا و مبارزه با سرمای زمستان در ارتباط بوده‌اند را از جمله دیگر آیین‌های این شب بین مردم ایران دانست و یادآوری کرد: قصه "کُر صیاد" از جمله داستان‌های رایج بین مردم کرمانشاه بود که مضمون آن در ارتباط با مبارزه با سرما‌ست و به نوعی بهار کردی که از 20 بهمن یا اول اسفند شروع می‌شود را بیان می‌کند.

خواندن داستان رستم و سهراب، قصه حسین کرد شبستری، اشعار شاعران بزرگ ایرانی، بیان داستان‌های اسطوره‌ای و تاریخی و ... از دیگر مراسم شب یلدا خصوصا بین گذشتگان ما بوده است که وی از آن‌ها نام برد.

این پژوهشگر و محقق گرفتن فال حافظ را نیز از جمله دیگر آیین‌های شب یلدا عنوان کرد و افزود: همه این برنامه‌ها برای سرگرمی و گذران وقت تا رسیدن زمان طلوع خورشید صبح بوده است.

کشاورز در پاسخ به این پرسش که چرا امروزه مردم دیگر تمایل چندانی برای خواندن داستان در شب‌های یلدا ندارند، خاطرنشان کرد: دور هم جمع شدن‌های امروزی شب یلدا بیشتر جنبه تفننی دارد و آنقدر وسیله سرگرمی و گذران وقت وجود دارد که دیگر فرصتی برای نقل این داستان‌ها نمی‌ماند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناهید
|
Finland
|
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
0
0
سلام، ابتدا شب یلدا همه مبارک(آرزوی بهترین ها را برای همه دارم)
آئین های اصیل ایرانی را باید پاس داشت این وظیفه هر ایرانی در هر کجای این دنیا است زیرا باید این آئین ها (نوروز یلدا و ...) به نسل بعد انتقال یابد تا باور کند ایرانیان از جمله انسان های متمدن و اصیل بوده و هستند و خواهند بود
لیکن قبول کنید که اگر به حکم زمان باید تغییر کرد تا به روز شد نیز جای سخن و تفکر دارد
پس بجای شکایت بیاید در کنار زنده نگهداشتن آئین های کهن جایی هم برای تغییر بنا بر مقتضیات زمان بگذاریم
چون اکثر مردم در آنزمان کشاورز بودند و ساعت بمعنای امروزی و ... نبوده و آنان با وضع موجود خود یلدا را خلق کردند ما هم میتوانیم با هماهنگ کردن خودمان با دنیای امروزی یلدای دیگری را خلق نمائیم
آئین گذشتگان را پاس بداریم و خالق آئین های پاک و امروزی شویم تا آیندگان به ما افتخار کنند
آروزمند آروزهایتان (استعداد مهمتر از آرزوست باور کنید)
یلدایتان امسال و همه سال مبارک
نظر شما: