واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۱۱۷۹۰
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۰
هشدار کاخ‌سفید به لابی ضدایرانی:

اوباما «وتو» می‌کند

پنجشنبه‌شب «جی کارنی» سخنگوی کاخ‌سفید اعلام کرد: «چنانچه تحریم‌های جدیدی علیه ایران به تصویب برسد، اوباما مصوبه‌ سنا را وتو خواهد کرد.» او با ...
تدبیر24: «اوباما وتو خواهد کرد.» این آخرین واکنش کاخ‌سفید به احتمال تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران در «سنا» است. یک‌روز از اعلام طرح جدید ضدایرانی 26 سناتور در سنای آمریکا نگذشته بود که مقامات مختلف در سنا و کاخ‌سفید به این طرح واکنش نشان دادند. پنجشنبه‌شب «جی کارنی» سخنگوی کاخ‌سفید اعلام کرد: «چنانچه تحریم‌های جدیدی علیه ایران به تصویب برسد، اوباما مصوبه‌ سنا را وتو خواهد کرد.» او با بیان اینکه «پرهیز از هر اقدامی که به‌طور بالقوه فرصت کنونی برای حل این چالش به صورت دیپلماتیک را از بین ببرد، بسیار مهم است» گفت: «ایجاد اختلال در مسیر دیپلماسی کاملا غیرضروری است زیرا اگر ایران به تعهدات خود عمل نکند، دولت و کنگره می‌توانند برای تصویب تحریم‌های جدید و موثر علیه تهران به‌سرعت اقدام کنند.» روز پنجشنبه سه‌نفر از سناتورها، طرح تحریمی جدید خود علیه ایران را منتشر کردند. درحالی که قرار بود هرگونه اقدام و طرح تحریمی دست‌کم تا پایان مدت شش‌ماهه مندرج در توافق ژنو به تاخیر بیفتد. بنا به اعلام این سه سناتور، قرار است این طرح بعد از تعطیلات سال نو (حدودا یک ماه دیگر)، در سنای آمریکا به رای گذاشته شود. «رابرت منندز»، رییس دموکرات کمیته روابط خارجی سنا، «چارلز شامر»، مقام سوم نمایندگان دموکرات در سنا و «مارک کرک»، سناتور جمهوریخواه به‌همراه ۲۳ سناتور دیگر، امضاکنندگان طرح یادشده هستند. این سناتورها هنگام طرح لایحه در سنا مدعی شده بودند که «فشار تحریم‌های کنونی ایران را به میز مذاکره کشانده است؛ با تهدید این کشور به تحریم‌های شدیدتر، می‌توان ایران را واداشت که با صداقت به همکاری با جامعه جهانی رو آورد.» در همین حال، 10نفر از رییسان کمیته‌های داخلی سنای آمریکا از اقدامات رییس کمیته روابط خارجی سنا انتقاد کردند. آنها در نامه مشترکی به رهبر اکثریت سنا، از «منندز» خواستند تلاش‌های این کمیته برای تشدید تحریم‌ها را رد کند و هشدار دادند که این طرح می‌تواند به مذاکرات هسته‌ای با ایران آسیب بزند. در این نامه روسای 10 کمیته سنای آمریکا نوشته‌اند: «ما معتقدیم که تحریم‌های جدید به‌نفع کسانی در ایران خواهد بود که بیشتر از همه مشتاق شکست مذاکرات هستند.» در این طرح، تحریم کامل نفت ایران در مدت یک‌سال و همچنین تحریم بخش‌های صنعت، معدن و ساخت‌وساز ایران مدنظر قرار گرفته است. 

بر اساس طرح تحریم جدید، دولت موظف به ارایه اسنادی است که نشان‌دهنده پایبندی ایران به مفاد موافقتنامه ژنو باشد و این امر باید هر «30روز» یک‌بار انجام پذیرد. همینطور در صورتی که این اتفاق رخ ندهد، کنگره تحریم‌های تخفیف‌داده‌شده را به حالت اول باز می‌گرداند و در عین حال اقدام به وضع تحریم‌های جدید علیه ایران خواهد کرد. همچنین مجددا تاکید شده است که شرکت‌ها و بانک‌های خارجی که با ایران مراوده داشته باشند متحمل تحریم خواهند شد. مقامات ارشد سیاست خارجی دولت اوباما از جمله «جان کری» و «وندی شرمن» پیش از این، چندین‌بار برای جلوگیری از طرح و تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران، به «کنگره» و «سنا» رفته بودند. آنها در این جلسات و همچنین در صحبت‌های عمومی‌شان همواره مخالفت خود را با وضع تحریم‌های جدید ابراز کرده و این عمل را خلاف جریان دیپلماسی دانسته بودند. برمبنای توافق ژنو که اوایل آذرماه بین کشورهای 1+5 و ایران امضا شد، تصویب هرگونه تحریم جدید علیه ایران، ممنوع شده است.
صالحی: در حال تامین 6 خواسته آژانس هستیم
تلاش کاخ‌سفید برای بازداشتن سنا از افزایش تحریم‌های ایران در حالی ادامه دارد که مذاکرات کارشناسی ایران و گروه 1+5 در ژنو از پنجشنبه از سرگرفته شده است. به گفته عباس عراقچی، این مذاکرات احتمالا شنبه و یکشنبه نیز ادامه خواهد یافت. این مذاکرات حدود 10روز پیش، به‌دنبال افزوده‌شدن 19 فرد و شرکت به فهرست تحریم‌ها توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا در وین متوقف شده بود، در این مذاکرات «حمید بعیدی‌نژاد» مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت امورخارجه ایران و «استفان کلمنت» دستیار ویژه کاترین اشتون مسوول سیاست خارجه اروپا، ریاست هیات‌های دو طرف را برعهده دارند. پیش از آغاز این مذاکرات «سیدعباس عراقچی» عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با «کاترین اشتون» مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا و معاون او «هلگا اشمیت» در بروکسل دیدار و گفت‌وگو کرد. پیش از آغاز این مذاکرات، «علی‌اکبر صالحی» رییس سازمان انرژی اتمی ایران پنجشنبه‌شب در قم با اشاره به توافقنامه‌ میان ایران و آژانس گفت: «ما برای اینکه به خود اطمینان داریم و به منظور شفاف‌سازی، اخیرا تفاهمنامه‌ای با آژانس داشته‌ایم که شش خواسته آنها به تدریج تامین می‌شود.» به گزارش «تسنیم»، «صالحی» درباره بازرسی از تاسیسات موشکی توسط بازرسان آژانس نیز افزود: «آژانس در جایگاهی نیست که بخواهد از صنایع موشکی و نظامی ما بازدید کند، البته هیچ مرجعی در دنیا برای محدودکردن فعالیت‌های موشکی اعم از پیمان یا کنوانسیون وجود ندارد، در عین حال برای شفاف‌سازی فعالیت خودمان با آژانس، تفاهمنامه‌ای امضا کرده‌ایم که در آن، آژانس شش خواسته از ما داشته و در حال تامین این شش خواسته هستیم.»
پوتین: برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز، حق ایران است
در همین حال دیگر کشورهای عضو 1+5 نیز همچنان نسبت به توافق ژنو در حال ابراز نظر هستند. در تازه‌ترین آنها، «ولادیمیر پوتین»، رییس‌جمهوری روسیه روز پنجشنبه در نشست سالانه خبری خود در کاخ کرملین تاکید کرد که ایران حق داشتن یک برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز را دارد و جامعه بین‌المللی حق ندارد خواستار محدودیت‌های تبعیض‌آمیزی روی آن شود. او در عین حال که نقش «روسیه» را در پیشبرد مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 1+5 مهم دانست، افزود: «بدون حمایت آمریکا کسب توافق درباره مساله هسته‌ای ایران ناممکن بود.» «پوتین» با اشاره به حمایت روسیه از تلاش‌ها برای حل‌وفصل سیاسی- دیپلماتیک مساله هسته‌ای ایران، افزود: «معتقدم که پیشرفت در روند حل‌وفصل مساله هسته‌ای ایران نه‌تنها به سبب موضع روسیه بود بلکه در نتیجه واقع‌بینی دولت آمریکا هم به دست آمد.» او در ادامه به فشارهای کنگره برای افزایش تحریم‌ها اشاره و اضافه کرد: «نباید از یاد ببریم که دولت آمریکا تحت فشار کنگره است که به اسراییل تمایل دارند.» رییس‌جمهوری روسیه، همسایه جنوبی خود، ایران را «شریک اولویت‌دار» این کشور خواند و گفت: «ما مصمم به توسعه روابط و همکاری‌ها با ایران در زمینه‌های مختلف هستیم و این انتخاب اصولی ما است.» او در بخش دیگری از کنفرانس خبری سالانه خود به دعوت «حسن روحانی» برای سفر به تهران اشاره کرد و افزود که «از این سفر استقبال می‌کند و وزارت خارجه روسیه تلاش دارد شرایط انجام آن فراهم شود.»
فرانسه و چین در 2 موضع متفاوت
«لوران فابیوس»، وزیر خارجه فرانسه که در جریان دومین دور از مذاکرات هسته‌ای ایران با غرب در ژنو، نقشی منفی ارایه کرد، بار دیگر مدعی شد: «اطمینانی وجود ندارد که ایران واقعا آماده باشد برای همیشه از فناوری‌هایی که ساخت بمب اتمی را ممکن می‌کند، چشم بپوشد.» در آستانه دور جدید مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5، «فابیوس» در ادامه ادعاهای خود گفت: «نگرانی اصلی، گام بعدی است، زیرا این احتمال وجود دارد که ایران به جای کنارگذاشتن برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود، تنها فعالیت‌ها در این زمینه را به حال تعلیق درآورد.» اما وزیر خارجه چین، دیگر کشور شرقی حاضر در جمع شش قدرت جهانی، از کشورهای دخیل در گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران خواست که به وظایف و مسوولیت‌های‌شان عمل کنند تا صلح در منطقه برقرار شود. «وانگ یی»، که برای دیدار با «شیمون پرز» رییس‌جمهوری اسراییل در این سرزمین به سر می‌برد، ادامه داد: «آنچه مهم است این است که همه کشورهای دخیل از جمله ایران، به وظایف و مسوولیت‌های مربوطه‌شان که در این توافق شرح داده شده است، عمل کنند. همه طرف‌های دخیل باید با یکدیگر همکاری کنند تا رژیم منع اشاعه بین‌المللی پایدار بماند و علاوه بر آن صلح را در منطقه خاورمیانه ارتقا دهند.»

منبع:شرق

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: