واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۱۲۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۷
خاویر سولانا مطرح کرد

ایجاد کانال ارتباطی بین ایران و آمریکا

پیروزی شعار اعتدال، عقلانیت و تدبیر حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم و استقبال جهانی از طرح این شعار باعث شد تا مراسم تنفیذ و تحلیف این دوره از تاریخ ریاست‌جمهوری در ایران در سطح بین‌المللی برگزار شود. حضور سران...
تدبیر24:پیروزی شعار اعتدال، عقلانیت و تدبیر حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم و استقبال جهانی از طرح این شعار باعث شد تا مراسم تنفیذ و تحلیف این دوره از تاریخ ریاست‌جمهوری در ایران در سطح بین‌المللی برگزار شود. حضور سران، مقامات و میهمانان ویژه از کشورهای مختلف در مراسم مذکور با سخنان دکتر روحانی که بر حکمت و خرد تاکید داشت، همراه شد. استقبال از سخنان روحانی و انعکاس آن در رسانه‌هاي جهانی باعث شد تا دفتر ریاست جمهوری آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کند که اگر ایران واقعا و جدا بخواهد برای نشان دادن التزام به تعهدات بین‌المللی خود وارد مذاکره شود، دولت آمریکا مشتاق شرکت در چنین مذاکره‌ای است.
به گزارش «ایسنا» به نقل از بی. بی. سی کاخ سفید بار دیگر به مردم ایران تبریک گفته است که در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری، صدای خود را به گوش‌ها رساندند و ابراز امیدواری کرده است که دولت جدید تغییر مورد نظر رأی‌دهندگان را مد نظر قرار دهد. در بیانیه دفتر رییس‌جمهور آمریکا آمده است که آغاز به کار آقای روحانی فرصتی برای رفع سریع نگرانی‌های عمیق جامعه بین‌المللی در مورد برنامه اتمی ایران فراهم می‌کند.
کاخ سفید امیدوار است که سلسله تحریم‌هاي شدید اقتصادی‌ای که در دو سال گذشته متوجه ایران شده، باعث شود تا حسن روحانی که در جریان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری اش تعهد داده بود در سیاست خارجی راهی پراگماتیک‌تر پیش بگیرد، در مذاکره با غرب نرمش از خود نشان دهد. در این خصوص روزنامه گاردین نیز در سرمقاله خود، با اشاره به آغار کار رییس‌جمهوری جدید در ایران، به واشنگتن توصیه کرد که با اقدامات ستیزه‌جویانه و تشدید تحریم‌ها فرصت به وجود آمده برای تعامل با تهران را از دست ندهد. این روزنامه انگلیسی افزوده است: آغاز کار رییس‌جمهوری جدید فرصتی برای ارسال پیام است و حسن روحانی نیز از این فرصت استفاده کرد و در سخنرانی یکشنبه خود خطاب به آمریکا گفت که اگر خواستار پاسخی مناسب از سوی ایران است، نباید با زبان تحریم‌ها سخن بگوید. در مقابل اما سایت آمریکایی آنتی وار با ذکر خوشبینی‎های اولیه نسبت به بهبود روابط تهران و واشنگتن، با اشاره به موضع نامشخص آمریکا و انتظارات طرفین، تغییر در شرایط را بعید دانسته است. چرا که با در نظر گرفتن هشدار علنی و جدی سنا نسبت به افزایش دیپلماسی و درخواست آنها بر جدی گرفتن واکنش نظامی، به نظر مي‌رسد میلی به مذاکرات وجود نداشته باشد. در ادامه واکنش‌هاي مثبت به سخنان روحانی، گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان روز یکشنبه با اشاره به سخنرانی روحانی در مراسم تحلیف اظهار کرد: ما از گفت‌وگو‌های جدی استقبال می‌کنیم. وی ادامه داد: ما از نزدیک بر رفتار مسوولان ایرانی نظارت می‌کنیم و اگر شواهدی مبنی بر شروع تمایل سازنده برای گفت‌وگو ببینیم وارد عمل خواهیم شد. وی ادامه داد: ما ایران را باتوجه به عملکرد حکومت مورد ارزیابی قرار خواهیم داد. تحلیلگران چه در ایران چه در غرب همگی بر این باورند که کلید بهبود وضعیت اقتصادی کشور یافتن راهی برای کاهش فشارهای ناشی از تحریم‌ها است، مساله‌ای که بر اقتصاد ایران تاثیر گذاشته و به گفته برخی از کارشناسان سیاسی مي‌تواند به عنوان یک اهرم فشار بر دولت روحانی برای تن دادن به گفت‌وگوهای واقعی باشد.
خاویر سولانا: می‌توان با روحانی به مذاکره نشست
خاویر سولانا، مسوول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در خلال برنامه‌های فشرده سفرش به تهران برای شرکت در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری در گفت‌وگو با «ایسنا»، درباره ارزیابی‌اش از دولت جدید ایران و تاثیر آن بر موضوع مذاکرات و مناسبات سیاست خارجی ایران خاطرنشان کرد: من هنوز شناختی از این دولت ندارم. اما آقای دکتر روحانی را از آغاز سال 2000 می‌شناسم و ملاقات‌های متعددی با وی داشته‌ام. وي افزود: ما مذاکرات را به خوبی مدیریت کردیم و در آن زمان به توافق نامه‌ای دست یافتیم که مورد قبول رییس‌جمهوری بعدی قرار نگرفت. با شناختی که از دکتر روحانی دارم، او را فردی هوشمند و روشنفکر می‌دانم. روحانی فردی است که می‌توان با او به مذاکره نشست. دستیابی به توافق اجباری نیست، اما روحانی فردی است که با روشنفکری نظرات طرف مقابل را درک می‌کند و این امر برای وقوع مذاکرات، اساسی است. وقتی می‌خواهیم مذاکره کنیم باید نظر طرف مقابل را درک کنیم. وی افزود: در حال حاضر در مساله مذاکرات عواملی همچون سازمان ملل و شورای امنیت این سازمان و اتحادیه اروپا نقش دارند. من امید بسیاری دارم که تغییرات رهبران در اروپا، چین، آمریکا و ایران موقعیتی را فراهم کند تا دو طرف از مزایای این تغییرات بهره‌مند شوند تا به این ترتیب بتوانیم به سمت و سوی یک راه حل دیپلماتیک حرکت کنیم. رییس پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص ایجاد کانال ارتباطی بین ایران و آمریکا تاکید کرد: با این حال من بر این باورم از آن جا که ایران با آمریکا روابط دیپلماتیک ندارد، باید هر دو طرف تلاش کنند. من پیشنهاد مي‌کنم- ایران و آمریکا - کانالی ارتباطی ایجاد کنند تا از این طریق فرآیند پیش رود. با این همه در پایان کار راهکار مورد توافق باید مورد قبول اعضای شورای امنیت و اتحادیه اروپا باشد زیرا آنها نیز در فرآیند مذاکرات نقش دارند.

دعوت از روحانی برای سفر به ترکیه
حسن روحاني دوشنبه با احمد داوود اوغلو وزير امور خارجه ترکيه دیدار کرد. روحانی با اشاره به جهش در روابط و همکاري‌هاي دو کشور افزود: ظرفيت و پتانسيل زيادي براي توسعه روابط وجود دارد که بايد آن را براي تحکيم و تعميق هر چه بيشتر مناسبات دو کشور در سطوح دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي به‌کار گيريم.
رييس‌جمهور همچنين آينده روابط تهران- آنکارا را رو به توسعه دانست و تصريح کرد: گسترش بيش از پيش همکاري‌هاي في ما بين در عرصه‌هاي مختلف يقينا در برقراري صلح و ثبات در منطقه تاثيرگذار خواهد بود. وزير امور خارجه ترکيه نيز در اين ديدار با ابراز خرسندي از حضور در ايران و شرکت در مراسم تحليف رييس‌جمهور اسلامي ايران، روابط ترکيه و ايران را خوب توصيف کرد. همچنین وزیر خارجه ترکیه با ارسال پیام رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر این کشور، روحانی را برای سفر به ترکیه دعوت کرد.
منبع:دنیای اقتصاد

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
عباس عسکرزاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
1
1
مشکل ما با آمریکا مسئله اسلامیت است و بس آنها بخوبی میداند ما توانائی برخورد با بیش از 20 هزار کلاهک هسته ای آمریکا را با یکی دو دانه بمب نداریم و حتی رژیم اشغالگر با بیش از 400 بمب ولی توانائی خون بر شمشیر را داریم بیداری اسلامی چه بخواهند چه نخواهند در راه است و از گذشته هم درس میگرند
نظر شما: