واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۱۲۳۵۲
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۲ - ۲۳:۲۸

مسیحی زدایی القاعده از عراق

در انفجار روز چهارشنبه یک خودرو بمب گذاری شده در نزدیکی کلیسایی در جنوب سنی نشین بغداد در منطقه الدوره، 42 تن کشته شدند که در فضای امنیتی عراق، مساله تازه ای نیست، اما آنچه این حادثه را از سایر حوادث تروریستی متمایز می کند، همزمانی آن با سال نو مسیحی، آن هم در مقابل کلیسا بود.
به گزارش تدبیر24 به نقل از ایرنا، در این عملیات که دستکم 42 تن کشته شدند، گفته شده ، به مسیحیان شرکت کننده در مراسم سال نو مسیحی در کلیسای یوحنای بغداد آسیبی نرسیده است.

درخصوص این اقدام تروریستی، چند هدف عمده را می توان احصاء کرد؛

- این عملیات تروریستی، همزمان با ادامه ضربات سنگین و گسترده ارتش عراق به القاعده و گروه تروریستی امارت اسلامی شام و عراق در استان الانبار صورت گرفت که تعدادی از پایگاهها و قرارگاههای این گروهها طی روزهای دوشنبه تا چهارشنبه منهدم شده و تعدادی از نیروهای آنان نیز کشته شدند.

گویا ، میزان ضربات وارده به حدی بوده که این گروهها برای کاهش بار فشار در استان های الانبار، نینوا (موصل) ، صلاح الدین و دیالی ، چهار استانی که القاعده و امارت اسلامی شام و عراق ، پایگاههایی دارند، دست به اقدامات تلافی جویانه در بغداد و سایر نقاط این کشور زده اند .

بنابراین ، این عملیات، در کنار سایر اقدامات تروریستی، قابل ارزیابی است.

- این عملیات می تواند تلاشی برای نابودی کامل انسجام و وحدت ملی در عراق تلقی شود.

القاعده نشان داده که به کمتر از فروپاشی عراق راضی نیست، بطوری که نه تنها علیه شیعیان، ایزدی ها ، آشوری ها و مسیحیان، بلکه حتی علیه سنی ها نیز حملات خود را تشدید کرده اند.

آنان طی هفته های اخیر حداقل چند عملیات علیه نیروهای پلیس و نیز رسانه های مناطق سنی نشین انجام داده و تعدادی از آنان را کشته اند. ترور یک مجری تلویزیون محلی در موصل، چندین حمله به پاسگاههای پلیس در مناطق سنی از جمله صلاح الدین و موصل و نیز حمله به دو شبکه خبری و تلویزیونی در تکریت مرکز استان صلاح الدین و کشتن تعدادی از کارکنان این شبکه ها ، از جمله اقدامات ، گروههای تکفیری در هفته های اخیر است.

- هدف دیگر عملیات این گروهها را می توان در سیاست مسیحی ستیزی و مسیحی زدایی کشورهای عراق و سوریه دانست.

سلسله عملیات سازماندهی شده علیه مسیحیان درعراق، از سال 2003 تاکنون منجر به مهاجرت بیش از یک سوم از جمعیت آنان از عراق شده است ، بطوری که از جمعیت حدود یک میلیون نفری در قبل از 2003 زمان حمله ارتش آمریکا به عراق، بیش از 200 هزار تن نمانده است.

تاکنون حدود هزار تن از مسیحیان در عملیات تروریستی ، آدم ربایی و حملات مسلحانه کشته شده و حدود 6 هزار تن نیز آسیب دیده اند و هزاران تن از آنان در داخل عراق از خانه های خود گریخته و در نقاط دیگر آواره شده اند.

گروههای افراطی، بویژه القاعده حالا هم با استمرار خشونت ها علیه مسیحیان تلاش دارند، باقی مانده جمعیت آنان را نیز از کشور فراری دهند.

روز چهارشنبه هنگام انفجار در مقابل کلیسای یوحنای بغداد، کشیش ˈبیوسک کاشوک ˈ از هم کیشان خود خواسته بود در مقابل این اقدامات روحیه خود را حفظ کرده و کشورشان را ترک نکنند.

او مسیحیان را به ماندن در عراق تشویق کرد و مهاجرت را راه حل درستی ندانست.

آن روز در تکمیل صحبت های کشیش عراقی، عمار حکیم رهبر مجلس اعلای اسلامی عراق هم که در مراسم حضور داشت، گفت که مسیحیان هم مانند شیعیان و سنی ها هدف القاعده و تکفیری هایی هستند که غیر خود را بر نمی تابند.

او از این که همه عراقی ها به یک اندازه هدف و قربانی تروریسم هستند، گفت که مسیحیان بخشی از جامعه عراق بوده و از آنان خواست کشور را ترک نکنند.

اکنون دولت، شخصیت های مذهبی و سیاسی عراق، تلاش دارند از مهاجرت بیشتر مسیحیان از کشور جلوگیری کنند، چه اینکه استمرار خروج آنان از عراق به منزله موفقیت گروههای تروریستی و تکفیری است.

از مهمترین اقدامات تروریستی که از 2003 تاکنون، منجر به مهاجرت گسترده مسیحیان از عراق شده، می توان از بمب گذاری سال 2004 در 5 کلیسا در نقاط مختلف عراق که منجر به کشته شدن 11 نفر شد؛ ربودن پولس اسکندر، کشیش ارتودوکس در موصل توسط گروهی افراطی و قتل وی در سال 2006 و حمله مسلحانه سال 2007 علیه ˈرغید عزیز غنیˈ ، کشیش و دستیار اسقف اعظم ˈپولس فرج رحوˈ و قتل وی، در کلیسایش یاد کرد.

در سال 2008 نیز گروههای تروریستی با هدف ایجاد رعب ، مقابل 3 کلیسای کلدانی و آشوری در موصل در شمال عراق و نیز دو کلیسا در کرکوک و چهار کلیسا در بغداد بمب گذاری کردند که بر اثر آن تعدادی از شهروندان عراقی از جمله مسیحی کشته شدند و باز در همین سال ، اسقف اعظم کاتولیک کلدانی ، پولس فرج رحو توسط گروههای شبه نظامی ربوده شد و دو هفته بعد جسدش را در گوری کم عمق پیدا کردند.

در همین سال، عادل یوسف، دیگر کشیش ارتودکس آشوری، توسط افراد مسلح به قتل رسید و در سال 2010 نیز دستکم هشت مسیحی در سلسله عملیات بمب گذاری در مدت دو هفته در موصل در شمال عراق کشته شدند.

این درحالی است که در سلسله انفجارها و حوادث تروریستی در خیابان های بغداد و سایر شهرهای عراق، در 10 سال گذشته در میان قربانیان ، شهروندان مسیحی عراق هم بوده اند. 
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: