واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۱۲۵۱۰
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۶

رابطه آرایش و اعتماد به نفس

وقتی می پرسی چرا با این وضع آرایش در خیابان پیدا می شوی ؟ می گوید مد شده و به سن و سال و محیطی که در آن هستی ، ربطی ندارد.
به گزارش تدبیر24 به نقل از ایرنا، یکی مژه مصنوعی چسبانده و صورتش را حسابی رنگ برنز کرده ، آن طرف تر دختری که خیلی کم و سن سال است با الگو گرفتن از شبکه های ماهواره ای آرایش کرده است .

طرف دیگر چند دختر دیگر نیز که حول و حوش 20 سال دارند با هم مشغول صحبت هستند و با الگو از مدل های غربی آرایش کرده اند.

اینجا مهمانی یا عروسی نیست اینجا سطح شهر است یکی از آنان در حال خرید است و دیگری در مسیر دانشگاه و دختران دیگر نیز در حال پیاده روی و گشت و گذر در شهر هستند.

آمارهای منتشر شده در ارتباط با مصرف لوازم آرایش در ایران به این واقعیت اشاره دارد که دختران ایرانی یکی از مصرف کنندگان اصلی لوازم آرایش در جهان هستند.

در هر ثانیه در جهان 22 رژ لب به فروش می رسد که دست کم یکی از این رژلب ها در ایران فروخته می شود، زیرا ایرانی ها یکی از رکوردداران مصرف لوازم آرایش در جهان هستند.

بر اساس آمارهای موجود ایران از نظر مصرف لوازم آرایشی، هفتمین در دنیا و دومین پس از عربستان در خاورمیانه است.

روزنامه ایندیپندنت هم در گزارشی در این ارتباط اعلام کرد که سن مصرف لوازم آرایش در ایران پایین تر از استاندارد جهانی است.

آمار ها نشان می دهد که حدود 14 میلیون نفر از زنان شهرنشین ایرانی در گروه سنی 15 تا 45 سال ماهانه به طور متوسط 300 هزار ریال (حدود هفت دلار) صرف خرید لوازم آرایشی می کنند، که البته بعضی از آمارها 12 دلار را نشان می دهند.

ˈافسر افشار نادریˈ جامعه شناس ویژگی دوره های پست مدرن را اهمیت دادن به شکل بیش از محتوا عنوان کرده و می گوید جامعه ایرانی نیز مانند برخی از جوامع دیگر در شرایطی قرار دارد که ظاهر اهمیت بسیار زیادی نسبت به محتوا دارد.

این استاد دانشگاه تهران علت توجه بیش از اندازه به زیبایی ظاهری را در کشور، ارزش مطلق بودن زیبایی عنوان کرد و افزود: در حالی اخلاق، تحصیلات، نجابت و .... ارزش هایی مهمی هستند که در جامعه ما به اندازه زیبایی مورد توجه نیستند.

این پژوهشگر اجتماعی تبلیغات گسترده شبکه های ماهواره ای را در ترویج مصرف لوازم آرایشی موثر دانست و گفت : در حالی که کشور ما در صنعت لوازم آرایشی یکی از مصرف کنندگان عمده است که رسانه ها با تبلیغ مصرف زیاد لوازم آرایشی را ترویج می دهند.

این استاد دانشگاه تهران در ادامه گفت: برخی از خانم ها نیز تصور می کنند که تنها ارزش از منظر آقایان زیبایی ظاهری است.

این کارشناس در ادامه شیوع این گونه رفتار در میان زنان را به نداشتن اعتماد به نفس مرتبط دانست و افزود: متاسفانه بسیاری از دختران و زنان با این گونه آرایش می خواهند به درون جامعه راه پیدا کنند.

ˈترمه ایرانیˈ مالک و مدیر یکی از آرایشگاه های تهران هم در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به این که زیبایی و رعایت بهداشت یکی از خصیصه های بسیار مطلوب است، گفت: حساسیت نسبت به ظاهر یکی از خصوصیات خوب زنان ایرانی است، ولی مشکل از جایی آغاز می شود که برخی زیبایی را صرفا در آرایش می بینند.

متین در ادامه گفت: برخی از مراجعه کنندگان ما به حدی درگیر آرایش و ظاهرشان هستند که برای من عجیب است.

وی در ادامه با اشاره به این که سال ها در خارج از کشور در زمینه آرایش و زیبایی تحصیل و کار کرده است، گفت: در ایران آرایش بسیاری از دختران و زنان به سن و مکانی که در آن حضور دارند، ارتباط ندارد.

این آرایشگر ادامه داد: نوع آرایش های تند و غلیظی که اکنون برخی از زنان و دختران در خیابان دارند در کمتر کشوری مرسوم است.

در همین حال علاوه بر ناهنجار بودن این قبیل آرایش ها ، موضوع مهم دیگری که در خصوص لوازم آرایش وجود دارد ، بروز برخی حساسیت ها به علت استفاده از برخی مواد شیمیایی در آنهاست .

امیر هوشنگ احسانی متخصص پوست و زیبایی درباره مضرات استفاده زیاد از لوازم آرایش در ایران معتقد است: استفاده مداوم حتی از لوازم آرایش اصیل و معتبر نیز می تواند سبب ایجاد حساسیت و مشکلات پوستی در افراد شود.

وی در ادامه درباره لوازم آرایش غیرمعتبر گفت: در ترکیب بسیاری از لوازم آرایش ها از مواد نگهدارنده اصیل استفاده نشده و آنها به راحتی بر روی پوست فرد تجزیه می شود که این امر زیانبار است.

این متخصص پوست افزود: در سال های اخیر با افزایش میزان استفاده از لوازم آرایش تعداد مراجعه کنندگانی که به علت حساسیت های پوستی به مطب متخصصان پوست مراجعه می کنند، افزایش فزاینده ای پیدا کرده است.

باید این مطلب را نیز یادآور شد که زیبایی، زیبا پسندی، رعایت بهداشت و اهمیت به وضعیت ظاهری همواره از اصولی است که فرهنگ و دین اسلام نیز به آن تاکید داشته ؛ اما نکته مورد بحث آرایش های غیرمتعارف و خلاف هنجارهای اجتماعی و شرعی برخی دختران و زنان ایرانی است .

کارشناسان امور اجتماعی در این ارتباط معتقدند که توجه جامعه به ارزش هایی مانند تحصیلات، موقعیت اجتماعی و نجابت می تواند توجه به آرایش را در سطح جامعه کاهش دهد.

فرزانه السادات نیکو برش استاد حوزه و دانشگاه درباره این موضوع با تاکید بر این که فطرت انسان با زیبایی عجین شده است، گفت: اسلام احکام شرعی را در این باره مشخص کرده است ولی برخی از آن غفلت می کنند.

این پژوهشگر افزود: اسلام در احکامی که به اهمیت بنیاد خانواده تاکید دارد نه تنها از زنان، بلکه مردان را نیز از خودنمایی و چشم چرانی نهی می کند و از زنان می خواهد در محیط خانواده و فقط برای شوهرانشان آرایش کنند.

این کارشناس مذهبی حوزه خانواده دلیل شیوع آرایش زیاد در جامعه را مورد توجه قرار نگرفتن زنان در خانواده هایشان عنوان کرد و گفت: بسیاری از زنان در جامعه ما به دنبال آرامش، امنیت و آسایش در بیرون از خانواده هستند که این موضوع به ناپایداری خانواده ها و تخریب سلامت جامعه منجر می شود.

وی در ادامه جنگ نرم دشمنان کشورمان را یکی از دلایل این معضل عنوان کرد و گفت: بسیاری از رسانه ها بیگانه به ترویج فرهنگ استفاده از لوازم آرایش و خودنمایی می پردازند.

گذشته از همه این مسایل لازم به ذکر است که بر اساس برخی آمارها حدود 90 درصد لوازم آرایشی که در ایران مصرف می شود، از کشورهای مانند، چین، کره جنوبی و ترکیه وارد ایران می شود و کشور ما از این صنعت پردرآمد نه تنها سودی کسب نمی کند بلکه سود آن عاید برخی کشورهای دیگر می شود.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: