واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۱۲۵۲۶
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۶

موج فرار از آفریقای مرکزی

صدها تن در جمهوری آفریقای مرکزی برای فرار از ناآرامی و خشونت های قومی در این کشور روز شنبه با چند پرواز فوق العاده به کشورهمسایه ˈچادˈ گریختند.
به گزارش تدبیر24 به نقل از خبرگزاری رویترز، برخی کشورهای همجوار نیز برای نجات شهروندان خود از بحران فزاینده انسانی در این کشور ناآرام، درخواست کمک کرده اند.

خشونت و درگیری میان شورشیان مسلمان ˈسیلکاˈ و شبه نظامیان مسیحی در ماه جاری میلادی در ˈبانگیˈ پایتخت این کشور بیش از هزار کشته و صدها هزار آواره برجا گذاشته است.

جنگ در آفریقای مرکزی در هفته های اخیر با وجود استقرار یک هزار و 600 نیروی حافظ صلح فرانسوی و نزدیک به چهار هزار سرباز وابسته به اتحادیه آفریقا، بالا گرفته است. شبه نظامیان مسیحی، مسلمانانی را که به گفته آنان از سیلکا حمایت می کنند، مورد حمله قرار می دهند.

در همین راستا با ورود شمار زیادی از افراد مسلح سیلکا از کشور چاد به جمهوری آفریقای مرکزی، شهروندان این کشور (چاد) هدف حمله قرار گرفتند و این امر سبب شد تا دولت چاد درصدد بازگرداندن اتباع خود به کشور با چند پرواز فوق العاده شده است.

با وجود این، بسیاری از افراد حاضر در فروگاه بانگی، شهروندان مسلمان آفریقای مرکزی هستند که گفته اند از ترس حملات انتقامجویانه درصدد فرار از کشور هستند.

ˈعائشه عبدالکریمˈ همسر یک تبعه اهل چاد، می گوید: تاکنون چنین خشونت وحشیانه ای را سراغ نداشته ام.

سازمان مهاجرت بین الملل گفته است که نزدیک به 2 هزار و 743 تن برای یافتن مکان امن به ˈانجامناˈ پایتخت چاد گریخته اند.

سازمان ملل نیز گفته است که نزدیک به 800 هزار تن به دلیل خشونت های ماه جاری، از منازل خود گریخته و نیمی از آنان به شهر بانگی پناه آورده اند.

سازمان ملل روز جمعه برای تامین نیازهای انسانی در اردوگاه های موقت مانند آب آشامیدنی و ایجاد سیستم بهداشتی فاضلاب، درخواست 152 میلون دلار کمک کرد.

در حال حاضر چند هزار تن در فرودگاه بین المللی بسر می برند که نیروهای فرانسوی در آنجا مستقر هستند. زنان و کودکان در کنار اسباب و اثاثیه نشسته و همچنان انتظار می کشند.

جمهوری کامرون نیز روز جمعه 214 شهروند خود را از آفریقای مرکزی بازگرداند و شمار افرادی که در این ماه از این کشور خارج شدند به 926 تن رسید.

سنگال و نیجر نیز از سازمان بین المللی مهاجرت برای خارج کردن صدها تن از شهروندانش درخواست کمک فوری کرده است.

بنا به اعلام رسانه های خبری، جمهوری آفریقای مرکزی از ماه مارس (فروردین) گذشته و در پی سرنگونی ˈفرانسوا بوزیزهˈ رییس جمهوری سابق این کشور به دست شورشیان، به صحنه بحران و درگیری های قومی و مذهبی میان مسیحیان و مسلمانان تبدیل شده است.

این درگیری ها در چند ماه گذشته به حدی شدت گرفته که صدها هزار تن از ساکنان این کشور را آواره کرده است. 
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: