واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۱۲۵۳۳
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۶

قاتلان اصلی ایرانیان

سکته قلبی، مغزی و حوادث ترافیکی به ترتیب مقام اول تا سوم مسابقات علل مرگ در کشور را به خود اختصاص داده اند که البته این آمار به صورت کلی و بدون احتساب سن و جنس به دست می آید.
به گزارش تدبیر24 به نقل از ایرنا، اما اگر وارد جزییات علل مرگ به تفکیک سن شویم، واقعیات چیز دیگری را نشان می دهند.

در علم آمار هر چه متغیر ها ریزتر و جزیی تر شوند، اطلاعات نیز به همان نسبت ریزتر و واقعیات ملموس تر خواهند بود. اما اگر فقط یک متغیر سن 15 تا 49 ساله های ایرانی و علت مرگ آنها را وارد محاسبات آماری کنیم، واقعیت به گونه ای می شود که دکتر «اردشیر خسروی» مدیر گروه اطلاعات و آمار شبکه معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص علت مرگ جوانان 15 تا 49 سال ایرانی هشدار می دهد.



** مرگ ناشی از خشونت پس از حوادث ترافیکی و سکته قلبی

دکتر خسروی روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اجتماعی ایرنا اظهار داشت: حوادث ترافیکی و سکته قلبی به ترتیب جان افراد 15 تا 49 ساله ایران را می گیرد، اما این خشونت به وسیله دیگران که قتل از جمله آنها است، پس از حوادث ترافیکی و سکته قلبی خودش را در ردیف سوم علت مرگ جوانان ایرانی جای داده است.

وی گفت: این عامل مرگ، نشان دهنده این مشکل اجتماعی است که ضریب امنیت جامعه پایین آمده است و جوانان به علت خشونتی که به آنها اعمال می شود، جان خود را از دست می دهند.

وی خطاب به مسوولان تاکید کرد که باید ضریب ایمنی جامعه را هر طور شده بالا ببرند تا رتبه این عامل مرگ ، جزء رده های پایین عوامل مرگ و میر جوانان قرار گیرد.

وی به عامل چهارم مرگ نیز اشاره کرد و گفت: اختلالات جسمی و روانی بر اثر سوء مصرف مواد مخدر، عامل چهارم مرگ جوانان و پس از آن سکته مغزی است که در ردیف پنجم قرار دارد.

دکتر خسروی اظهار داشت: خوشبختانه این عوامل مرگ ، قابل اجتناب است اما متاسفانه در جامعه حضور دارند و از آن اجتناب نشده است که اینگونه مرگ جوانان کشور را رقم می زنند.

وی افزود: ما در شرایطی به سر می بریم که باید جمعیت حال حاضر را حفظ کنیم و مدام نیز مسوولان از حفظ جمعیت و افزایش آن می گویند که سیاست درستی است اما باید این سوال را از مسوولان داشت که برای سلامت همین جمعیت جوان حال حاضر باید انجام داد؟

هر چند دکتر خسروی به افزایش امید زندگی در کشور اشاره کرد و آن را یکی از شاخص های توسعه برشمرد که برای زنان 75 سال و برای مردان 73 سال محاسبه شده است اما در عین حال به این مشکل نیز اشاره کرد که اگر وضعیت مشکلات سلامت جامعه به همین منوال پیش برود و از بروز عوامل مرگ قابل اجتناب جوانان ایرانی جلوگیری نکنیم تا 15 سال دیگر امید زندگی بخصوص در مردان کاهش خواهد یافت.

وی گفت: حلق آویز ، سوختگی و سرطان معده، نارسایی کلیه و حوادث غیر ترافیکی به ترتیب در ردیف های ششم تا دهم علل مرگ افراد 15 تا 49 ساله را به خود اختصاص داده اند.

این کارشناس آمار وزارت بهداشت افزود: بر اساس نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل سیمای علل مرگ در سال ،89 به ازای هر یک صد هزار نفر ، 5 / 0 (نیم ) نفر بر اثر ایدز در ایران مرده اند این در حالی بود که این میزان در سال 80 به 1 / 0 (یک دهم ) می رسید.

مدیر گروه اطلاعات و آمار شبکه معاونت بهداشت وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در همین حال از افزایش سرطان ریه گزارش شده از این نتایج خبر داد که مرگ 2 / 7 (هفت و دو دهم) نفر به ازای هر یکصد هزار نفر را نشان می دهد.

همچنین هر چند سرطان معده از رتبه 12مرگ به 11 مرگ رسیده است اما باز هم تعداد مرگ زیاد است.

خسروی در خصوص افزایش سرطان سینه نیز گفت : مرگ ناشی از این سرطان از 5 / 3 (سه و نیم ) به پنج رسیده است و دیابت نیز از سه به چهار در صد هزار نفر رسیده است.

وی در خصوص سایر بیماری های اظهار داشت: مرگ ناشی از بیماری های قلبی از 181 مرگ به ازای هر یکصد هزار نفر به 195 مرگ، سکته قلبی از 19 / 95 به بیش از 102، سکته مغزی از 40 به 50 و بیماری های تنفسی هم از 23 به 30 مرگ منجر شده است.

وی ادامه داد: تعداد مرگ ناشی از بیماری های کلیوی را از هفت به 5 / 8 ( هشت و نیم ) ، مادرزادی 9 / 7 (هفت و نه دهم ) به 5 / 9 (نه ونیم ) و خشونت به وسیله دیگران از 8 / 3 (سه و هشت دهم ) به 3 /4 (چهار و سه دهم ) رسیده است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: