واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۱۲۵۹۲
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۱

تظاهرات مخالفان بنگلادشی

پلیس بنگلادش امروز(یکشنبه) در آغاز راهپیمایی گسترده معترضان با هدف متوقف کردن انتخابات سراسری ماه آتی، به استفاده از آب پرفشار و تیراندازی متوسل شد که در نتیجه آن یک تن نیز کشته شد.
به گزارش تدبیر24 به نقل از خبرگزاری فرانسه، صدها هزار معترض همزمان با تلاش برای تجمع در پایگاه‌های مخالفان و دیگر مکان‌ها در داکا، پایتخت بنگلادش به منظور "راهپیمایی برای دموکراسی" با ماموران پلیس درگیر شده و به سوی آن‌ها بمب‌های دست‌ساز پرتاب کردند.

خالده ضیا، نخست‌وزیر اسبق و رهبر حزب مخالف ملی‌گرای بنگلادش به خبرنگاران در مقابل خانه‌اش و زمانی که با ممانعت سربازان برای حضورش در تظاهرات روبرو شد، گفت: دولت غیردموکراتیک و غیرقانونی است. دولت باید فورا کناره‌گیری کند. تظاهرات برای دموکراسی باید روز دوشنبه هم ادامه یابد.

ماسودور رحمان، سخنگوی پلیس داکا گفت: حدود 11 هزار مامور پلیس و نیروهای ویژه "یگان واکنش سریع" به منظور متوقف کردن این راهپیمایی در پایتخت مشغول گشت‌زنی هستند.

پلیس بیش از 1000 معترض را تحت عنوان یک "اقدام بازدارنده" دستگیر کرده و مقامات سرویس‌های حمل و نقل عمومی داکا را برای جلوگیری از گسترش این ناآرامی‌ها در کل کشور به حالت تعلیق درآورده‌اند.

یکی از مقام‌های ارشد گفت: در رامپورا بیش از 200 معترض بمب‌های کوچکی را به سمت ماموران پلیس پرتاب کردند و آن‌ها نیز در واکنش متوسل به تیراندازی شدند و این درگیری‌ها یک تن کشته به جای گذاشت.

معاون کمیسیونر پلیس گفت: ما به منظور متفرق کردن معترضانی که بمب‌های دست‌ساز پرتاب می‌کردند، دست به تیراندازی زدیم. یکی از معترضان در راه انتقال به بیمارستان از خونریزی شدید جان باخت.

حزب مخالف "ملی‌گرای بنگلادش" و متحدانش به منظور برکناری شیخه حسینه واجد، نخست‌وزیر این کشور هفته‌ها است که اعتراضات، اعتصاب‌ها و توقف سیستم حمل و نقل را به راه انداخته‌اند. چندین تن در این جریان کشته شدند. مخالفان می‌گویند انتخابات پنجم ژانویه سال 2014 میلادی باید مثل گذشته تحت یک دولت موقت بی‌طرف برگزار شود تا از تقلب انتخاباتی جلوگیری شود.

خالده ضیاء، رهبر حزب مخالف ملی‌گرای بنگلادش به حامیانش تاکید کرده تا در برابر ممنوعیت راهپیمایی امروز مقاومت کرده و پایتخت را پوشش دهند.

سخنگوی پلیس داکا افزود: بازداشت‌ها پیش از راهپیمایی صورت گرفت تا از اقدامات خشونت‌آمیز جلوگیری شود. ما اعتراضات حزب ناسیونالیست بنگلادش را تایید نکردیم. در نتیجه هر کسی که قصد دارد در خارج از پایگا‌ه‌های این حزب تجمع کند، دستگیر خواهد شد.

تحریم انتخابات توسط حزب ملی‌گرای بنگلادش به معنی خالی ماندن بیش از 300 کرسی پارلمان در رقابت‌های انتخاباتی است که این مساله مشروعیت انتخابات را زیر سوال می‌برد و این کشور فقیر آسیایی را به بی‌ثباتی می‌کشاند. 
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: