واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۱۲۶۴۱
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

رقابت ویتنام با ایران در طلای سیاه

ویتنام که این روزها با روند روبه توسعه روبروست زنگ رقابت در عرصه خاویار را که از آن به عنوان طلای سیاه یاد کرده است برای ایران و کشورهای تولیدکننده این محصول به صدا در آورد.
به گزارش تدبیر24 به نقل از ایرنا، سفیر ویتنام در ایران سال گذشته به همراه ˈ فم آین توآن ˈ معاون مدیر کل شیلات این کشور از چند مرکز تکثیر و پرورش ماهی خاویاری در استان مازندران دیدن کرد و پس از دریافت اطلاعاتی از ماهی های خاویاری کشور اظهار امیدواری کرد همکاری های شیلاتی دو کشور در آینده توسعه یابد.

 ویتنام پیش بینی کرده است جهان نیازمند میلیون ها کیلوگرم تخم خاویار در سال است و با تولید کنونی 100 تن ، این کشور می تواند با ورود به این عرصه به رقابت با کشورهای تولیدکننده خاویار بپردازد.

تارنمای ویتنام نت روز دوشنبه نوشت که کشاورزان این کشور به دلیل تولید پایین خاویار در جهان و نیاز روزافزون به این ماده غذایی گران قیمت در فکر پرورش این گونه ماهیان باشند.

خاویار ایران هم اکنون شهره جهان است، اما سهم ایران از 450 تن صید دریای خزر تنها سه تا چهار درصد است. دریای خزر در سال های اخیر تنها شاهد 10 تن تولید خاویار است در حالی که در سال های گذشته 200 تن خاوریار از این دریا استحصال می شد و سهم ایران از این دریا بسیار پایین است.

پیش از این چین و امارات برای رقابت و گرفتن بازار خاویار اقدام کرده اند و اکنون ویتنام قصد حضور در بازار پرسود خاویار جهان را کرده است.

تارنمای ویتنام نت نوشت : تامین پایین نیاز جهان به خاویار باعث شده است کشاورزان ویتنامی برای پرورش ماهیان خاویاری اقدام کنند.

کشاورزان ویتنامی پس از یک دوره آزمایش به این نتیجه رسیده اند که می توانند در درجه حرارت 25 تا 27 درجه سانتیگراد ماهیان خاویاری را در مخازن برق آبی با ظرفیت آب بالا و آب تمیز پرورش دهند.

این ماهی پس از چهار تا شش سال اقدام به تخم ریزی کرده و برای کشاورزان ویتنامی سودمند خواهد بود.

ویتنام هم اکنون بسیاری از مخازن برق آبی در شمال، مناطق مرکزی و ارتفاعات مرکزی این کشور را برای پرورش این ماهی ها ایده آل تشخیص داده است.

این تارنمای ویتنامی با استناد به آمار فائو اعلام کرد این کشور در سال 2012 جزو 10 کشور برتر تولیدکننده کشاورزی جهان بوده است.

ویتنام نت نوشت که پذیرایی با خاویار گرانقیمت در رستوران های لوکس هم اکنون در محافل این کشور مورد بحث است و تقاضا برای ماهیان خاویاری در بین ثروتمندان که آن را برای سلامت مفید می دانند، در حال افزایش می باشد و برخی خانواده ها هفته ای یک کیلوگرم خاویار مصرف می کنند.

به نوشته این تارنما، ماهیان خاویاری طی 300 میلیون سال گذشته وجود داشته است و هر کیلو خاویار این الماس سیاه و سفید در جهان هم اکنون بین یکهزار و 500 تا شش هزار دلار قیمت دارد و قیمت هرکیلو خاویار بلوگا یا کالوگا به 10 هزار دلار هم می رسد.

ˈو آنه دوکˈ یکی از مقامات شیلات ویتنام، گفت که قیمت هرکیلوگرم تخم خاویار در این کشور به هزاران دلار می رسد و بسیاری از رستوران های لوکس از خاویار در وعدهای غذایی استفاده می کنند.

روسیه، سوییس و فرانسه منابع تامین میزانی از خاویار مصرفی در ویتنام هستند.

هم اکنون شرکت ˈتام لانگ داˈ در ویتنام در حال پرورش آزمایشی بیش از 200 تن ماهی خاویاری در 200 مرکز است . این شرکت خود را با سرمایه گذاری 14 میلیون دلار آماده رقابت با مراکز پرورش ماهی خاویاری می کند.

آمارها نشان می دهد سالانه حدود یکهزار تن گوشت ماهی خاویاری در ویتنام مصرف می شود، اما مقامات شیلات ویتنام تاکید دارند هدف مصرف گوشت نیست، بلکه تولید خاویار است.

آمارها نشان می دهد یک گروه ویتنامی بیش از یک تن خاویار در سال 2012 در مزارع پرورش ماهی خاویاری استحصال کرده است و این تنها در یک رستوران لوکس ویتنام برای یکسال مصرف شده است.

تارنمای سایگون نیز نوشت: هم اکنون ماهی های خاویاری در دریای خزر با توجه به صید بی رویه سال های گذشته کاهش یافته و خاویار این دریا نمی تواند جوابگوی نیاز جهان باشد، بنابراین صادرکنندگان جهانی نیز به ویتنام برای سرمایه گذاری و صادرات خاویار و پرورش ماهی خاویاری چشم دوخته اند.

ویتنام امیدوار است در سال آینده میلادی در این زمینه تفاهم نامه هایی با روسیه و فرانسه امضا کند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: