واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 21
کد خبر: ۱۲۶۶
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۳

تلاش طيف تندرو براي ايجاد نفاق و کينه در جامعه

عضو مجمع مدرسين و محققين حوزه علميه قم، با بيان اين که اصولگرايان و اصلاح‌طلبان در بسياري از مسائل از جمله حفظ منافع ملي اشتراک نظر دارند اما طيف تندرو در تلاش براي ايجاد نفاق و کينه در جامعه است، به حملات يک روزنامه خاص به برخي از وزراي پيشنهادي اشاره کرد و گفت: نبايد در خصوص وزراي پيشنهادي قصاص قبل از جنايت کرد که اين کار با اخلاق اسلامي سازگار نيست؛متاسفانه آقايان اگر سياست نمي‌فهمند، دينداري را هم بد مي‌فهمند؟ حجت‌الاسلام والمسلمين محمدتقي فاضل ميبدي از اساتيد حوزه علميه و دانشگاه مفيد قم در گفت‌وگو با ايلنا، با اشاره به رئيس جمهور شدن حسن روحاني در خصوص نحوه تعامل دولت با مجلس شوراي اسلامي، اظهار داشت: من فکر مي‌کنم بعد از يک دوران پرتنش ميان مجلس و دولت، دوران خوشي در پيش خواهيم داشت؛ يعني التهابات نيست يا خيلي کمتر است، چون آقاي روحاني با يک منطق بسيار محکم و دقيق ظاهر شدند. وي افزود: اين دو سخنراني هم که آقاي روحاني در روز تنفيذ و تحليف داشت، خيلي خردمندانه و منطقي بود و جايي براي چالش با مجلس و ديگر نهادها و قوا نمي‌گذارد؛ يعني اگر کسي نتواند با اين منطق کار کند، ديگر مشکل، مشکل اوست. عضو مجمع مدرسين و محققين حوزه علميه قم، گفت: به هر حال خيلي اميدوارم آقاي دکتر روحاني، مشکلاتي که در اين چند سال براي مملکت و کشور درست شده، با انگشت خرد، بتواند حل کند.

حجت‌الاسلام و‌المسلمين فاضل ميبدي خاطرنشان کرد: درست است که وضع اقتصاد ما خيلي خراب شده و مشکلات هم خيلي زياد است، اما به هر حال کشور ما نعمت‌هاي زيادي از جمله منابع انساني و منابع طبيعي دارد و اگر يک عقل جمعي و تجربه جمعي در اين کشور حاکم شود، به نظر من، اين مشکلات اقتصادي ما نيز حل خواهد شد. وي گفت: مشکل کشور ما اين است که برخي مواقع به ويژه چند سال اخير، تا حدودي گرفتار بي قانوني و تنگ نظري و استبداد رأي بوديم؛ گرفتار دعواهاي مجلس و دولت بوديم که متأسفانه خيلي به کشور ضربه زد؛ گرفتار قانون گريزي بوديم که خيلي به کشور خسران وارد کرد؛ گرفتار درگيري بي‌خود و بي‌جهت با دنيا بوديم؛ يعني منطق ما منطق تعامل و گفت وگو نبود. هر روز يک نوع سخنراني مي‌کرديم؛ مثلا يک ادعايي را مطرح مي‌کرديم که اصلا نيازي نبود به آن‌ها ورود پيدا کنيم. استاد دانشگاه مفيد قم گفت: فکر مي‌کنم آقاي روحاني با توجه به سوابقي که در کشور دارد، چه در سياست خارجي و چه در سياست داخلي، و آن نگاه خردمندانه‌اي که در مواجهه با مشکلات و مسايل دارد، در حل خيلي از مشکلات موفق خواهد بود. حجت‌الاسلام و‌المسلمين فاضل ميبدي خاطرنشان کرد: مقام رهبري هم در سخنراني خود در روز تنفيذ حکم آقاي حسن روحاني به عنوان رئيس‌جمهور، برخورد و تعامل خيلي خوبي داشتند؛ از اين رو خيلي اميدوار شدم در روز تنفيذ، در آن توافق و برخوردي که ميان رهبري و رئيس‌جمهور حاصل شد تا به هر حال مشکلات حل شود؛ چشم انداز خيلي خوبي به نظرم خواهيم داشت. وي تصريح کرد: حالا ممکن است برخي بگويند در کابينه دو سه وزيري هم شايد باشند که ما نشناسيم يا وزير مطلوبي نباشند، اما من حيث المجموع، نگاه خود آقاي روحاني و آن تفکري که خودش دارد، اگر بر کابينه‌اش سايه افکند، و آن تفکر بر آن حاکم شود، به نظرم تمام وزرا در آن جهت حرکت خواهند کرد. عضو مجمع مدرسين و محققين حوزه علميه قم، با اشاره به شرايط 8 سال گذشته گفت: در 8 سالي که گذشت، با شکاف بزرگي که بين اصلاح‌طلبان و اصولگرايان به وجود آمد، کينه‌هاي بي‌خود و بي‌جهتي ايجاد شد که برخي از آن‌ها را پاره‌اي از مطبوعات دامن زدند و هنوز هم برخي از اين روزنامه‌هاي کشور که از بيت‌المال هم بودجه مي‌گيرند، به آن‌ها دامن مي‌زنند، ولي من فکر مي‌کنم با نگاهي که آقاي روحاني به عنوان رئيس‌جمهور دارد اين اختلافات و شکافي که بين اصولگرايان و اصلاح‌طلبان در اين سال‌ها ايجاد شده بود، در حال حل شدن است. حجت‌الاسلام و‌المسلمين فاضل ميبدي با تأکيد بر اينکه دو جبهه اصلاح‌طلبان و اصولگرايان در دوره رياست‌جمهوري روحاني به هم نزديک‌تر هم مي‌شوند، گفت: اين دو تفکر سياسي کشور در خيلي از مسائل با هم مشترک‌اند؛ هر دوي اين تفکر مدافع منافع ملي‌اند، حالا چه اصولگرا باشد و چه اصلاح‌طلب؛ هيچ کدام نمي‌خواهند به منافع کشور ضربه‌اي وارد شود، منتها نگاه‌ها و ديدگاه‌ها مختلف است و اين طبيعي است؛ فقط بحث اين است که برخي اين اختلافات را به کينه و تخاصم تبديل مي‌کنند که خطر اينجاست ولي من بر اين باورم که با سياست فرهنگي که در پيش خواهيم داشت، اميدوارم اين شکاف‌ها کمتر شود.

وي تأکيد کرد: اميدواريم اين نويسندگان در روزنامه‌ها کمي به خود بيايند، و سعي کنند با اخلاق اسلامي برخورد کرده و قلم بزنند و اين طور حمله‌هاي بي‌جا نکنند. هنوز هم که اين کابينه دولت آقاي روحاني مستقر نشده، هر روز در سرمقاله يکي از اين روزنامه‌ها، برخورد تندي داريم عليه افراد کابينه؛ مطالبي منتشر مي‌شود که به نظرم اين برخورد‌ها غلط است؛ حالا که رهبري با اين گشاده‌رويي و نظر مثبت در اين خصوص وارد شد از مجلس هم خواست به کابينه رأي دهند، نبايد برخي از ما اينطور افراط کنيم و هنوز کسي سوار بر کار نشده به او حمله کنيم و يا به اصطلاح قصاص قبل از جنايت کنيم. يک وزيري را بي‌خود و بي‌جهت زير سؤال ببريم که مثلا در سابقه‌اش فلان چيز وجود دارد. شما پرونده هر کس را در اين کشور باز کنيد ممکن است سابقه منفي داشته باشد؛ حتي خود نويسنده‌اي که اين طور مي‌نويسد، سوابقش خيلي پاک است؟ مگر ما معصوم هستيم؟ هر کسي سابقه منفي در پرونده‌اش هست؛ منتها خيانت نبايد باشد. اين استاد دانشگاه مفيد قم گفت: به نظرم کساني که الان در کابينه آقاي روحاني هستند، اهتمامشان حفظ منافع ملي است و در اين زمينه مشترک هستند. حالا اگر وزيري را من نمي‌پسندم نبايد به او حمله کنم و سوابق منفي‌اش را بي‌پروا بيان کنم و او را در چشم مردم بد جلوه دهم؛ پيامبرگرامي اسلام، قرآن و دين اسلام، ما را از اين کار‌ها نهي کرده است؛ من نمي‌دانم آقايان اگر در سياست هم نمي‌فهمند، در دينداري هم بد مي‌فهمند؟ خب چرا وزيري که هنوز نيامده و رأي اعتمادش را نگرفته، اين طور به او و شخصيت او حمله مي‌کنيد؟ اين خيلي بد و زشت، و دور از اخلاق اسلامي است اما متأسفانه ما گرفتار اين مسائل هستيم و اين طيف تندرو همه جوره در کشور نفاق ايجاد مي‌کنند. به هر حال اميدوارم با خردمندي آقاي روحاني به عنوان رئيس‌جمهور جديد اين مسائل حل شود.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: