واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۱۲۶۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۴

فریاد حزن آلود پلنگ

وقتی چند روز پیش دریک حادثه رانندگی شبانه، توله پلنگی درجاده دیل - گچساران مصدوم شد،تا چند روز بعد از این حادثه؛ صدای زوزه دردناک مادرتوله پلنگ جوان در محدوده محل تصادف شنیده می شد.
به گزارش تدبیر24 به نقل از ایرنا، کارشناسان محیط زیست گچساران در منطقه حفاظت شده دیل، تردد پلنگ درمحل حادثه برخورد توله اش با خودرو را رصد کردند.

پلنگ مادر به امید زنده بودن توله خود آن محدوده تردد داشت و ضجه می زد.

این فعل و انفعالات پلنگ بر مرگ توله پلنگ تلنگری به صیادانی است که هنوز اهمیت محیط زیست و حیات وحش را باور نکرده اند و گاه و بی گاه دست برماشه تفنگ می برند و زیباترین و نادرترین گونه های حیات وحش را شکار می کنند و از این طریق به چرخه حیات وحش آسیب می رسانند.

کهگیلویه وبوایرحمد به لحاظ بافت کوهستانی یکی از زیستگاه های پلنگ است و هرازگاهی خبر شکار پلنگ در مناطق کوهستانی و روستاهای دوردست شنیده می شود و شاید حمله و آسیب به پلنگ ها ناشی از تصور روستاییان از خطراتی است که متوجه دام روستایان و عشایر از جانب پلنگ است.

اما آنچه قابل تامل است رفتار راننده ای است که ناخواسته خودرو او با توله پلنگ برخورد کرد و فوری اطلاع داد تا شاید جان این توله پلنگ مصدوم نجاب یابد، اگر چه برغم تمام تلاش مسولان محیط زیست این توله پلنگ براثر شدت جراحات داخلی از بین رفت.

اینک باید این فرهنگ باور شود که صیادان و دامداران بیش از آن که مترصد شکار پلنگ ،کفتار و گرگ از جمله حیوانات تهدید کننده سلامت دامها باشند با حفظ دامهای خود و دوری از زیستگاه این حیوانات نادر، حیات این گونه های ارزشمند را حفظ کنند.

چندی پیش گردش یک بلوتوث با عنوان سمفونی مرگ پلنگ که شکار پلنگ قوی جثه ای با موسیقی حزن انگیز محلی را نشان می دهد،باعث آزرده خاطرشدن برخی دوستداران حیات وحش شد.

پراکندگی مناطق کوهستانی و روستایی باعث شده که صیانت سازمانی از حیات وحش ممکن نباشد و این امر باعث شده گاهی برخی افراد برخی از گونه های حیات وحش را شکار کنند.

این درحالی است گونه های حیات وحش همه و همه موجوداتی نیازمند حمایت و صیانت هستند و حفظ حیات آنها نیازمند تلاش همگانی است.

یکی از ویژگی های کهگیلویه وبویراحمد وجود طبیعت مفرح و حیات وحش متنوع آن است که مشارکت بیش از پیش مردم در حفظ و نگهداری گونه های محیط زیست می تواند در حفظ و مانایی این چرخه حیات پرتنوع کمک کند.

علاوه بر 290هزار هکتار منطقه پارک ملی ،شکارممنوع و حفاظت شده بسیاری از مساحت حدود 16هزار کیلومترمربعی کهگیلویه بویراحمد را مناطق بکر و زیستگاهی حیات وحش تشکل داده است که حفظ گونه های ارزشمند این مناطق به توجه بیش از پیش عامه مردم نیاز دارد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: