واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۱۲۶۸۹
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۳

جریمه سنگین وزیری که پا پس نکشید

بالاخره نامه اعتراضي 150نماينده مجلس به رئيس‌جمهور كه خواستار بازنگري در اين انتصاب‌ها شده بودند حاكي از ادامه‌دار بودن اين منازعه بود. واكنش فرجي‌دانا اما ...
تدبیر24: بازهم بهارستان، بازهم يكشنبه داغ و بازهم پخش فيلم در صحن علني؛ فرآيندي كه در انتها يك كارت زرد قاطعانه را نصيب وزيرعلوم كرد. هنوز چهار ماه از عمر دولت نگذشته كابينه دو كارته شد. جلسه روز گذشته پارلمان حواشي بسياري داشت و بسيار محتمل مي‌نمود كه رضا فرجي‌دانا از اين آوردگاه با كارت زرد بيرون بيايد اما كارت زرد فرجي‌دانا با كارت زرد علي طيب‌نيا يك فرق عمده داشت. فرجي‌دانا در پاسخ به سوال 23 نماينده‌اي كه او را متهم به «عدم پايبندي به تعهدات در انتصاب مديران» كرده بودند، ضمن دفاع قاطعانه از شايستگي‌هاي منصوبين بر اين نكته تاكيد و تصريح ورزيد كه وفق قانون عمل مي‌كند و اگر نهادهاي ذيصلاح صلاحيت اين افراد را تاييد نكنند بلافاصله آنان را عزل خواهد كرد اما در غير اين صورت مبنا بر شايسته‌سالاري است و حاضر نيست به خاطر انگ زدن‌ها، جامعه دانشگاهي و سيستم مديريتي را از وجود اين افراد بي‌بهره كند. دفاع قاطعانه فرجي‌دانا البته يك كارت زرد پر و پيمان هم برايش به ارمغان آورد، پس از پاسخ فرجي‌دانا و راي‌گيري از نمايندگان او با 73 رأي موافق، 149 رأي مخالف و 10 رأي ممتنع از مجموع 240 نماينده حاضر در صحن علني كه از پاسخ وزير علوم، تحقيقات و فناوري قانع نشده بودند نخستين كارت زرد را دشت كرد. البته سخنان فرجي‌دانا حواشي ديگري هم داشت كه در ادامه گزارش و با مرور اتفاقات جلسه علني روز گذشته پارلمان بدان خواهيم پرداخت.

كارت زردي كه در جيب نمايندگان بود

شايد هيچ يك از حضار ديروز در صحن علني شك نداشتند كه وزير علوم امروز(دیروز) نخستين كارت زرد را از بهارستان خواهد گرفت. فرجي‌دانا تنها 10 روز پس از آنكه از پارلمان راي اعتماد گرفت با زمزمه استيضاح روبرو شد. انتصاب‌هاي انگشت‌شمار آقاي وزير، برخی نمايندگان را به خشم آورده بود. فرجي‌دانا دو يار قديمي و مدير هميشه همراه را برگزيده بود و مشخص بود كه اين انتصاب‌ها به مذاق نمايندگان خوش نيامده و آن را تحمل نخواهند كرد. انتصاب ميلي‌منفرد به سمت معاون آموزشي و توفيقي به عنوان مشاور عالي بلافاصله پارلمان را به تكاپو واداشت. اعتراض گسترده و بالاخره نامه اعتراضي 150نماينده مجلس به رئيس‌جمهور كه خواستار بازنگري در اين انتصاب‌ها شده بودند حاكي از ادامه‌دار بودن اين منازعه بود. واكنش فرجي‌دانا اما خونسردانه و با طمانينه بود. او پيغام فرستاد كه اگر انتصاب اين افراد به فتنه از سوي نهاد ذيربط (وزارت اطلاعات) تاييد شود لحظه‌اي در عزل آنان درنگ نخواهد كرد اما در غير اينصورت او مختار و مجاز است كه از نيروهاي توانمند و مديران باسابقه در ساختار مديريتي وزارت علوم استفاده كند. اما مخالفان با اين واكنش جدي‌تر شده و حتي یکی از منتسبین دولت گذشته در مجلس در پيغامي عجيب به معاون پارلماني فرجي‌دانا گفت كه اگر وي اين افراد را معزول نكند با اردنگي از وزارتخانه بيرونش مي‌اندازند! انتشار اين خبر جنجال بسياري به پا كرد و وی به تكذيب اين نقل‌قول پرداخت اما چند روز پيش حجت‌الاسلام نبويان كه دیروز نيز در مخالفت با فرجي‌دانا سخن گفت در جلسه‌اي اداي اين گفتار از سوي این شخص تاييد كرد.

تاكتيك تازه فرجي‌دانا

با وجود فضای علیه وزير علوم، فرجی‌دانا ميهمان بهارستان شد و تقریبا همه مي‌دانستند او كارت زرد را خواهد گرفت اما بسياري انتظار داشتند وی ملاحظه كاري كرده و به نحوي سخن بگويد كه لااقل بر حساسيت‌ها نيفزايد و خطر استيضاح را از سر خود دور سازد اما وزير علوم بيشتر از آنكه دغدغه‌هاي معترضين را لحاظ كند خطاب به مردم سخن گفت. فرجی‌دانا با اشاره به تغييرات انگشت شمارش در مدت سپري شده به موضوع حساسيت مجلس روي جعفر ميلي منفرد و اتهام فتنه‌گري به وي پرداخت. فارغ از اينكه وي با اشاره به اين تغييرات اندك اين پيام را در لفافه به مجلس داد كه چرا در برابر اين تغييرات جزئي اينهمه اعتراض وجود دارد و در دولت پيشين نسبت به تغييرات سونامي‌وار هيچ واكنشی برانگیخته نمی‌شد، در دفاع از ميلي منفرد خاطرنشان كرد كه وي مدير توانمندي است و چون راي اعتماد از مجلس نگرفته دليل نمي‌شود كه در پست‌هاي ديگر از وي استفاده نشده و فردي كه شايسته است و سوابق طولاني در مديريت ستادي دارد از صحنه مديريت حذف شود. فرجي‌دانا اتهام خلف وعده و مغايرت عملكرد با وعده‌هايش در كميسيون مجلس را هم رد كرده و گفت: همانطور كه آن موقع گفتم اگر نهاد مسئول اعلام كند فردي با فتنه 88 ارتباط داشته قطعا حكم عزل او را صادر مي‌كنم اما تا آن زمان حجت شرعي و قانوني براي به‌كارگيري اصلح را دارم. وی تاكيد کرد مبنا را شايسته‌سالاري دانسته و آرامش فضاي دانشگاه را در لحاظ خواست جامعه دانشگاهي مبني بر انتخاب افراد اصلح مي‌داند. وزیر علوم با انتقاد از حساسيت‌هاي بي‌مورد و سعي در مشوش جلوه دادن فضاي دانشگاه‌ها و تاكيد بر اصل برائت و مر قانون به نكته كليدي اشاره و تصریح کرد: بسياري از انگ‌ها از فعليت افتاده است، در فضاي فعلي احتياج به به‌كارگيري همه نيروهاي نظام است. وی در پايان هم تاكيد کرد اگر حكم قضايي وجود ندارد نمايندگان از صدور حكم اجتناب ورزند، همچنين رويكرد خود را در قبال مجلس تعاملي اعلام کرد.

حواشي پرشمار

اما مجلس پس از اين سخنان يكي از قاطعانه‌ترين مخالفت‌هاي خود را به منصه ظهور رساند و پس از اعطاي كارت زرد، رئيس جلسه محمدرضا باهنر نيز گفت: از عدم رضايت نمايندگان در آغاز به كار وزير علوم متاسف شديم و اميدواريم وي با درايت بيشتري در اين وزارتخانه به ادامه كار بپردازد. جداي از تجمع نمايندگان دور وزير علوم و ادامه انتقادات از وي چند چهره نزديك به جبهه پايداري در ادامه انتقادات تندي را عليه فرجي‌دانا مطرح ساختند. عبدالوحيد فياضي گفت: نمايندگان فرجي‌دانا را قبول داشته و حتي حاضرند پشت وي نماز بخوانند اما متاسفانه دست افراد ديگري پشت قضيه است و آنها انتصابات را در وزارت علوم انجام مي‌دهند. نكته‌اي كه فرجي‌دانا در اعتراض رودرروي نمايندگان به‌شدت آن را رد كرده و پاي عملكرد و انتخاب خود ايستاد. مهدي كوچك‌زاده كه از نمايندگان تندرو شناخته شده مجلس هم است در اظهارنظري گفت كه مدافع فرجي‌دانا بوده و لااقل 30 نماينده به خاطر دفاع وي از فرجي‌دانا به وزير علوم راي داده‌اند اما يقين دارد فرجي‌دانا نسبت به انتصاباتش درباره برخي از روساي دانشگاه‌ها شناختي ندارد واين دستور تشكيلاتي است و برخي براي آشوب در فضاي دانشگاه چنين كرده‌اند و چون وي 35 سال است فرجي‌دانا را مي‌شناسد، مي‌داند كه او اين افراد را نشناخته و با معرفي و توصيه افراد ديگر اين افراد را برگزيده است! نكته‌اي كه كوچك‌زاده معترف است فرجي‌دانا با شدت آن را تكذيب كرده و به همين دليل وي ديگر موافق فرجي‌دانا نيست و به جرگه مخالفانش پيوسته است. اما تندترين واكنش به حجت‌الاسلام نبويان اختصاص داشت. وي كه در جريان سوال و به نمايندگي از سوال‌كنندگان، فيلمي از تجمع 16آذر دانشگاه خواجه نصير و حضور معاون رئيس‌جمهور و وزير علوم در اين مجلس را نشان داده و آن را نفي ادعاي آرامش فضاي دانشگاه و عدم ساختارشكني از سوي فرجي‌دانا عنوان كرده بود در سخنان خود تاكيد كرد: ميلي‌منفرد در حوادث سال 78 و فتنه88 حضور مستقيم داشته و جعفر توفيقي هم از عوامل اصلي تشنج در فضاي دانشگاه بوده و اثبات اين نكات نياز به استعلام ندارد و فضاي آرام دانشگاه با حضور اين افراد سلب مي‌شود. وی با اشاره به دو معاون ديگر فرجي‌دانا، استعلام از وزارت اطلاعات را پيرامون انتصاب اين افراد منفي اعلام كرد و با انتقاد از واژه انگ‌زني به كار برده شده از سوي فرجي‌دانا تاكيد مي‌كند اقدامات ساختارشكنانه در دانشگاه‌ها انجام مي‌شود. نبویان در پايان افزود: آقاي وزير اگر مواردي داريد از انتصاباتتان كه مساله ندارند، معرفي كنيد، اين حيف است و واقعا از دانشگاه‌ها آرامش در حال سلب شدن است، اگر مدارك بيشتري خواستيد، نزد بنده است! هر چه هست به نظر مي‌رسد مجلس قصد تعامل با وزير علوم را نخواهد داشت اما وزير علوم هم نشان داد كه از مواضع اصولي و قانوني پا پس نمي‌كشد آنچنان كه پس از دريافت كارت زرد در پاسخ به احتمال استيضاح، گفت: اين تشخيص مجلس است و من در آن ورودي ندارم و اين مربوط به مجلس مي‌شود.

آرمان- رضا رئيسي

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
0
0
http://www.mashreghnews.ir/fa/news/273850/%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%DB%8C%DA%A9-%D8%B3%D9%88%D8%A1%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%87%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D9%84-88
ناشناس
|
Turkiye
|
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
0
0
دست اقای وزیر دردنکند ،خوب توی روی کاسبان فتنه ایستاد
پاسخ ها
کاظم
| Iran (Islamic Republic of)
همین نظرت نشون میده فتنه راپذیرفته ایدکه جای شکردارد وزیادطول نمیکشد عامل وکاسبش هم روشن خواهدشد.
کاظم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
0
0
آقاي وزيرکه فرمودنداگروزارت اطلاعات صلاحيت فردي راتائيد نکندبلافاصله اورابرکنارميکنندوآقاي نبويان هم که نامه وزارت اطلاعات رامبني برعدم تائيددونفرقرائت کردپس چراجناب وزيرآنهاراعزل نکردند?!
نظر شما: