واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۱۲۹۹۰
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۵

برگزاری همایش "همه واقف باشیم"

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: فعالیت‌های موازی فرهنگی در جامعه بسیار انجام می‌شود، اما باید دانست که بیکاری یکی از آسیب‌های اجتماعی جامعه کنونی ما است، به همین خاطر ایجاد اشتغال باید اولویت اول مسئولان باشد.
به گزارش تدبیر24 به نقل از ایسنا- منطقه زنجان، "محسن علیمردانی" ظهر امروز در همایش "همه واقف باشیم" که در امام‌زاده سید ابراهیم(ع) زنجان برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مسائلی که در اسلام بسیار به آن سفارش شده و اساس آن حس تعاون، احسان و عمل صالح است، وقف و صدقات جاریه است.

وی ادامه داد: در اثر زنده بودن عاطفه انسان‌های خیر وقف صورت می‌گیرد و در این حالت است که انسان‌ها علاوه بر آسایش خود به آسایش دیگران نیز کمک می‌کنند.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: وقف یکی از ماندگارترین اعمال است که در بسیاری از جوامع به خصوص میان مسلمانان جاری است و حتی در برخی کشورها یک سازمان، اداره، نهاد و یا حتی یک وزارت به این امور می‌پردازد.

وی اظهار کرد: معمولاً انسان‌های واقف انگیزه خیر دارند و به دنبال ثواب و پاداش اخروی و باقیات صالحات هستند. البته گاهی نیز اهداف انسانی در وقف وجود دارد، اما در اکثریت مواقع نزدیکی به خدا هدف نهایی است. همچنین یک واقف باید از خودخواهی خارج شود و وقف بهترین مسئله ارتباط با اموال پس از مرگ است که موجب سعادت‌مندی می‌شود.

علیمردانی با بیان اینکه اعمال وقف باید شرعی باشد و واقف به هنگام وقف باید با یک عالم وقف مشورت کند، افزود: عرصه وقف بسیار وسیع است، از آب و قنات گرفته تا درمانگاه و بیمارستان و در اینجا بحث سوددهی به اقشار جامعه مدنظر است و نه نوع وقف.

وی با تاکید بر اینکه مدیران وقف باید نگهدار اموال موقوفه مردم و عامل به نیات واقفین باشند، تصریح کرد: یکی از وظایف اداری اوقاف، آگاه کردن مردم از آثار وقف است تا مردم میل بیشتری به وقف داشته باشند. همچنین به روزرسانی فرهنگ وقف، مدیریت مناسب و خروج از مدیریت سنتی موجب بهره‌وری مطلوب در امر وقف خواهد شد.

نماینده مردم زنجان و طارم در خانه ملت، خاطرنشان کرد: نقش مطبوعات و رسانه‌ها در ترویج فرهنگ وقف بسیار مهم است و در این راستا صدا و سیما بیش از سایر رسانه‌ها می‌تواند با خلق آثار مربوط به این حوزه به دور از کلیشه‌ها نقش‌آفرینی کند. همچنین نکته قابل توجه این است که مردم از و قف و آثار آن شناخت چندانی ندارند که رسانه‌ها می‌توانند این شناخت را در جامعه به نحوی مطلوب ایجاد کنند.

این مسئول در بخش دیگری از این همایش، یادآور شد: یکی از نقاط مخالف وقف، گسترش فساد در جامعه است و مادامی که فسادهای اقتصادی در جامعه گسترش یابد، بحث وقف کمرنگ‌تر خواهد شد. همچنین همواره شاهدیم که در جوامع علمی به این بحث کمتر پرداخته می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در فرمان هشت ماده‌ای مبنی بر مبارزه با مشکلات اقتصادی، باید مدیریت مناسبی در این زمینه انجام شود که در این راستا می‌توان از کشورهایی همچون چین که توانسته است با وجود جمعیت یک میلیاردی خود با مفاسد اقتصادی مبارزه کند، الگو گرفت.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در سال‌های اخیر اکثر سرمایه‌ها به سمت دلالی سوق پیدا کرد که این امر موجب خسارات بسیار می‌شود و یکی از اقدامات مهمی که باید صورت گیرد این است که محیط جامعه و کسب و کار به سمت تولید و سلامت کسب و کار سوق پیدا کند.

علیمردانی تاکید کرد: در واگذاری‌ها باید دقت شود، همچنین باید شفاف‌سازی در معاملات و فعالیت‌های اقتصادی صورت گیرد تا سرمایه‌گذاران بیشتر وارد شده و رقابت مطلوب در امور اقتصادی به وجود آید. همچنین در امور نظارتی، نظارت باید بیشتر بر فعالیت‌های برخی مسئولان باشد تا افراد عادی جامعه.

در ادامه این همایش، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: وقف از همان ابتدای خلق آدم وجود داشت و همه پیامبران، به ویژه پیامبر اکرم(ص) به این امر توجه داشتند. انسان‌های خیر و واقف، همواره علاوه بر خود، دیگران را نیز از نعمت‌های الهی بهره‌مند می‌کنند.

"محمد اسماعیلی" یادآور شد: دو تا سه درصد جامعه همواره از 90 درصد امکانات جامعه برخوردارند و اگر جامعه ما به عنوان یک جامعه اسلامی عمل کند، وقف و امور خیریه الگو قرار گرفته و موجب بهره‌مندی همه افراد جامعه از امکانات خواهد شد.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اکثر مشکلات جامعه مربوط به مسایل اقتصادی است، اظهار کرد: اگر فرهنگ اسلامی در یک جامعه نهادینه شود این مشکلات وجود نخواهند داشت. همچنین مساجد به عنوان عامل بازدارنده تهاجم فرهنگی به‌شمار می‌روند، لذا جوانان باید به سمت حضور و انس بیشتر با مساجد بروند، چراکه با تحقق این امر می‌توانند با آگاهی بیشتر در مقابل امور بیگانه ایستادگی و مبارزه کنند.

اسماعیلی تصریح کرد: امامزادگان باید به قطب فرهنگی جوامع تبدیل شوند. همچنین اگر در یک مسجدی جوانان کمتر حضور پیدا می‌کنند، باید آسیب‌شناسی شود، زیرا دشمن همواره ایمان جوانان را هدف گرفته است و اگر هوشیار باشیم، آسیب نمی‌بینیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان نیز در این همایش، اعلام کرد: هفته وقف به مناسبت رحلت شهداگونه پیامبر اکرم(ص) نامگذاری شده است، زیرا که ایشان پیامبر رحمت برای مومنان و اولین کسی است که وقف را امضا و به آن عمل کرده است.

حجت‌الاسلام "علی باقری" تصریح کرد: خداوند به حضرت آدم دستور داد تا بخشی از زمین (مکه) را برای عبادت مردم قرار دهد و هیچ فردی بر آن مالکیت نداشته باشد. همچنین در اسلام اولین واقف با اعمال وقف، پیامبر اکرم(ص) بوده است و ائمه اطهار(ع) نیز همواره عامل بر این امر بوده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: وقف به دلیل دارا بودن دو بعد مادی و معنوی در هر دو بعد فرهنگی و اقتصادی موثر است و یک واقف حماسه سیاسی، فرهنگی و اجتماعی می‌آفریند. همچنین وقف یکی از سنت‌های بزرگ الهی و در عصر حاضر نیز زیر نظر ولی امر مسلمین در جامعه ما به عنوان یک عمل حسنه جاری است.

باقری، شناسایی، حفظ، احیاء موقوفات و افزایش بهره‌وری آنها را از وظایف مدیران وقف دانست و افزود: عمل به نیات واقفین خیراندیش، از دیگر وظایف این مدیران است و شعار امسال نیز "همه واقف باشیم" و هدف اصلی در این راستا ایجاد وقف‌های جدید است.

این مسئول تاکید کرد: تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی، از دیگر وظایف اداره اوقاف است. همچنین برگزاری مسابقات قرآنی نیز از دیگر وظایف این اداره است که در استان زنجان این امر به خوبی انجام شده چرا که هم‌اکنون 7 هزار حافظ قرآنی در استان زیر نظر این اداره تربیت می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: اعزام مبلغان و ترویج فرهنگ ثقلین، از دیگر وظایف مدیران وقف است و در این راستا ترویج فرهنگ وقف که در اسلام و قرآن به آن سفارش شده است، باید صورت گیرد، در این رابطه استان زنجان نیز 50 مورد برنامه در هفته وقف برگزار می‌کند.

 در پایان همایش از واقفین خیراندیش، خیرین و مستاجرین خوش حساب موقوفات، تجلیل به عمل آمد. 
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: