واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۱۳۰۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۵

راه‌اندازی پورتال دارویی تا پایان سال

سرپرست دفتر فناوری اطلاعات سازمان غذا و دارو به اعلام جزئیات مربوط به راه‌اندازی سامانه مرکزی سازمان غذا و دارو و سامان‌یابی نظام رهگیری اقلام سلامت محور پرداخت و وعده داد "پورتال دارویی" این سازمان تا پایان سال آماده راه‌اندازی شود.
به گزارش تدبیر24 دکتر بهروز جنت در گفتگو با ایسنا، با بیان اینکه نظام پیگیری و رهگیری محصولات سلامت محور جزو اصول نظارتی تمام کشورهای دنیاست، اظهار کرد: حتی زمانی که برچسب اصالت سلامت کالا وجود نداشت، یعنی از 20 سال گذشته وزارت بهداشت برای ردیابی کالاهای سلامت محور، شرکت‌های پخش و توزیع اجباری ایجاد کرد.

وی ادامه داد: همین تبادلات شرکت‌های پخش و توزیع دارو و فرآورده‌های سلامت محور قسمت عمده‌ای از نظام ردیابی و رهگیری را پوشش می‌داد.

سرپرست دفتر فناوری اطلاعات سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه با پیشرفت تکنولوژی و افزایش امکانات، نظام رهیابی به برچسب الکترونیک اصالت سلامت تبدیل شد، گفت: خدمت مهمی که این برچسب‌های الکترونیک در کشور ارائه می‌کنند ایجاد نظام رهگیری و ردیابی از تامین‌کننده تا مصرف‌کننده نهایی است.

جنت از استقرار اسکنرها و بارکدخوان‌ها در آینده نزدیک در شرکت‌های پخش و توزیع اقلام سلامت محور خبر داد و گفت: در این صورت وزارت بهداشت و شرکت‌ها به طور جزئی می‌دانند که کدام دارو به کدام داروخانه و در کدام استان تحویل شده است. در واقع در آینده نزدیک کلیه کالاهای سلامت محور به صورت الکترونیکی قابل ردیابی و رهگیری خواهند بود.

وی ادامه داد: بسترهای لازم برای استقرار این دستگاه‌های بارکدخوان فراهم شده است. فاز اول طرح شامل این بود که برچسب اصالت روی کالاها نصب شود. اکنون کلیه داروهای وارداتی و بخشی از داروهای تحت کنترل تولید داخل و کلیه فرآورده‌های آرایشی - بهداشتی وارداتی و برخی محصولات غذایی و تجهیزات پزشکی این برچسب را دریافت می‌کنند که به تدریج برای کالاهای غیرمشمول هم مورد الزامی خواهد شد.

سرپرست دفتر فناوری اطلاعات سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در فازهای بعدی و چند سال آینده محصولات تولید داخل هم مشمول این طرح می‌شوند، اظهار کرد: البته نه به صورت برچسب بلکه به صورت "بارکد دو بعدی" که در خط تولید روی محصولات نصب می‌شود.

جنت افزود: هم اکنون فاز دوم طرح پایش اقلام سلامت محور که در حال آغاز است شامل دستورالعملی برای نظام رتبه‌بندی و درجه‌بندی شرکت‌های پخش و توزیع و شرکت‌های واردکننده می‌شود. در این مرحله امتیازاتی برای شرکت‌هایی که در فاز اول داوطلبانه این کار را انجام می‌دهند در نظر گرفته می شود. البته پیگیری و اجرای این طرح به سال آینده موکول می‌شود.

وی با بیان اینکه سامانه مرکزی سازمان غذا و دارو دارای دو بخش است، عنوان کرد: بخش اول به فرآورده‌های آرایشی - بهداشتی و بخش دوم به دارو اختصاص دارد اکنون پورتال دارویی در دست طراحی است که تلاش می‌کنیم تا پایان امسال به نتیجه برسد. بر این اساس شرکت‌ها تحت پوشش قرار می‌گیرند و از طریق سامانه اطلاعاتشان را به بانک مرکزی سازمان ارسال می‌کنند.

سرپرست دفتر فناوری اطلاعات سازمان غذا و دارو ادامه داد: این سامانه از بوروکراسی‌های اداری می‌کاهد و نظارت هدفمند را دنبال می‌کند. سعی می‌کنیم این سامانه تا آخر امسال عملیاتی شود. 
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: