واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۱۳۱۵۹
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۰

انتقال پلنگ جدید زخمی به تهران

مدیر کل دفتر حیات و حش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه پلنگ آسیب دیده در منطقه دو هزار توسط تیم دامپزشکی استان زنده گیری وبه تهران برای درمان منتقل شد، گفت: در حال حاضر این پلنگ برای مداوا به پارک پردیسان ودانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران منتقل شده است.
به گزارش تدبیر24 به نقل از ایرنا، حسین محمدی با بیان اینکه یک قلاده پلنگ نر بالغ روزگذشته (جمعه) در منطقه شکار ممنوع دو هزار در تنکابن استان مازندران بر اثر تیراندازی دچار حادثه شده است، افزود: بر اساس گزارش داده شده توسط محیط بانان منطقه بلافاصله تیم دامپزشکی استان مازندران به منطقه اعزام و با کاربرد اسلحه بیهوشی این پلنگ زنده گیری شد و با هماهنگی دامپزشک پارک طبیعت پردیسان شب گذشته به تهران منتقل شد.

از ابتدای سال جاری تاکنون 10 قلاده پلنگ در کشور بر اثر حوادث مختلف ازجمله تصادفات جاده ای ، تیراندازی و مارگزیدگی تلف شدند

وی با اعلام اینکه اکنون این پلنگ در کلینیک دامپزشکی دانشگاه تهران برای تصویر برداری و ویزیت منتقل شده است، تصریح کرد: این پلنگ بر اساس آثاری که در آن مشاهده می شود در گذشته سه انگشت خود را از دست داده و اکنون ادامه حیات برای حیوان با دشواری های زیادی همراه است.

محمدی با بیان اینکه این پلنگ از ناحیه کمر به پایین دچار مشکل شده است و اندام های پایینی آن حرکت ندارد، افزود: این حیوان بر اثر اصابت گلوله قطع نخاع شده و ادامه حیات برای حیوان با دشواری های زیادی همراه است.

این مقام مسوول یاد آور شد: منطقه دو هزار یکی از مناطق شکار ممنوع است که گونه های ارزشمند کل، بز، شوکا و پلنگ در آن زیست می کنند و دارای جمعیت خوب گراز است که طعمه پلنگ محسوب می شود.

وی با تاکید بر اینکه این حوادث برای حیات وحش به ویژه پلنگ که در راس هرم غذایی حیات وحش قرار دارد پیامدی منفی و زنگ خطری برای محیط طبیعی است، گفت: این پیامد مخرب زیست محیطی ناشی از فعالیت های نابخردانه انسان و دست اندازی آن در طبیعت و نادیده گرفتن حریم زیستگاه و حق حیات برای این گونه های ارزشمند که نقش کلیدی در پایداری محیط زیست ایفا می کنند، است.

مدیر کل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست حفظ این گونه را نیازمند آگاهی عمومی، ایجاد حس مسوولیت در سطوح جامعه برای حفظ حیات وحش و محیط زیست دانست و افزود: این سازمان با همکاری موسسه مطالعات پلنگ ایرانی یک پایگاه داده و اطلاع رسانی ایجاد کرد که در سایت سازمان حفاظت محیط زیست قابل دسترسی است و هدف آن اطلاعات مربوط به زیستگاه، جمعیت گونه در سراسر ایران، شناسایی تهدیدها و استفاده از همکاری و اندیشه تمام متخصصان برای حفظ این گونه است.

محمدی گفت: همچنین با همکاری این موسسه نقش پراکنش، جمعیت پلنگ در ایران شناسایی شده و با توجه به اینکه جوامع محلی به ویژه دامداران بدون آگاهی کافی پلنگ را به عنوان یک تهدید برای منافع خود می دانند، به دنبال اجرای طرحی برای آموزش جوامع محلی هستیم.

وی با بیان اینکه این دوره های آموزشی در برخی استان ها برگزار شده است، افزود: پرداخت سریع خسارت های ناشی از حمله حیات وحش به ویژه حمله پلنگ یا گوشتخواران به دامداران که به عنوان یک راهکار عملی برای کاهش چنین حوادثی است در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.

این مقام مسوول با تاکید بر اینکه برخلاف برخی گوشتخواران مثل گرگ حمله پلنگ به دامداری ها کم است، اظهار داشت: زمانی که حمله از طرف گوشتخواران دیگر به دامداران صورت می گیرد، دامداران فکر می کنند این حمله و تلفات توسط پلنگ است در حالی که این برداشت اشتباه است.

وی ادامه داد: باید همکاران ما در استان ها این موضوع را اطلاع رسانی و آموزش دهند که پلنگ کمتر به دام حمله می کند و در صورت حمله بیشتر از یک راس را تلف نمی کند و باید ذهن دامدارها در این خصوص روشن شود.

محمدی با بیان اینکه همکاران ادارات کل حفاظت محیط زیست استان ها باید همیشه به صورت آماده باش باشند، اظهار داشت: براساس بخشنامه ها و دستورالعمل های ارسالی به تمام ادارات حفاظت محیط زیست استان ها باید نسبت به فراهم کردن اسلحه و داروی بیهوشی ، استفاده از خدمات دامپزشک مجرب، فراهم کردن تجهیزات زنده گیری و انتقال و نگهداری این گونه های آسیب دیده اقدامات لازم را انجام دهند.

وی با تاکید بر اینکه باید همیشه به صورت اورژانسی در ادارت کل حفاظت محیط زیست استان ها پایگاه فعال برای مدیریت این حوادث باشد، افزود: انتقال امکانات برای مداوای حیوانات آسیب دیده از تهران به استان زمان بر است و ممکن است در میان راه حیوان آسیب دیده تلف شود.

محمدی افزود: ادارات کل حفاظت محیط زیست استان ها پس از زنده گیری گونه های آسیب دیده باید در اولین کلینیک دامپزشکی اقدامات اولیه را انجام دهند و در صورت نیاز به پارک طبیعت پردیسان که به عنوان مرکز بازپروری برای بهبود و درمان گونه های آسیب دیده در نظر گرفته شده است، منتقل کنند.

وی گفت: وقتی آسیب دیدگی این گونه ها درمان شود در صورت مناسب بودن شرایط جسمی حیوان به زیستگاه اولیه باز گردانده می شود.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: