واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۱۳۵۳۰
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۳
مهدی آیتی نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی

روحانی سهم جناح بازنده را مشخص کند

اشتباهی که روحانی با آن مواجه شد این بود که در مذاکرات خارجی روحانی با کسانی رو‌به‌روست که قواعد بازی سیاسی را قبول دارند و آن را می‌شناسند. اما در مذاکرات سیاسی داخلی . . .

تدبیر24 : یک قانون کلی در همه دنیا وجود دارد که حزب برنده صاحب کرسی‌های قدرت در کشور می‌شود. در نتیجه اگر در قواعد بازی سیاسی همین قانون را قبول داشته باشیم بازنده نباید طلبکار باشد. در حالی که بعد از پیروزی روحانی در انتخابات، بازنده‌ها در مقام طلبکار اصلی دولت قرار گرفتند. اصولگراها در انتخابات ریاست جمهوری چهار کاندیدای مشخص داشتند و آقای روحانی کاندیدای اصولگراها نبود. ستاد روحانی پس از انتخابات اعلام کرد که حتی 5درصد اصولگراها به روحانی رای نداده‌اند و آرای به دست آمده روحانی که سبب پیروزی وی شد از آرای اصلاح طلبان به اضافه آرای خاموش بود.

 سه نوع رای اصولگرایان، اصلاح‌طلبان و آرای خاموش در انتخابات 24خرداد92 وجود داشت که آرایی که منجربه پیروزی آقای روحانی شد حاصل‌جمع رای اصلاح‌طلبان و رای‌های خاموش بود. هیچ یک از چهار کاندیدای اصولگرا هم نتوانستند رای قابل توجهی به دست بیاورند و بازنده اصلی انتخابات بودند و بازنده در رقابت سیاسی هیچ کجای دنیا نمی‌‌تواند طلبکار باشد. اما می‌بینیم جناح‌ها و جریان‌های طرفدار احمدی‌نژاد اکنون از دولت طلبکار شده‌اند و به نظر من مقصر اصلی در این رابطه شخص رئیس‌جمهور است؛ زیرا روحانی از ابتدای شروع کار خود به جای اینکه به عنوان حزب پیروز و برنده به میدان بیاید و خط‌کشی‌های خود را با جناح بازنده مشخص کند با جناح بازنده (اصولگرا) وارد بازی سیاسی معاملاتی شد.

 روحانی به علت این که شیخ دیپلمات و کهنه‌کار سیاسی است و سال‌ها کار سیاسی انجام داده تصور می‌کرد مسائل سیاسی داخلی را می‌تواند مانند سیاست خارجی پیش ببرد. در حالی که اشتباهی که روحانی با آن مواجه شد این بود که در مذاکرات خارجی روحانی با کسانی رو‌به‌روست که قواعد بازی سیاسی را قبول دارند و آن را می‌شناسند. اما در مذاکرات سیاسی داخلی جناح‌های داخلی کشور، احزاب و جریان‌های مخالف وی قواعد بازی سیاسی را قبول ندارند. سیاست نرم استانداردهایی دارد که این افراد آنها را قبول ندارند. اشتباه رئیس‌جمهور این بود که به جناح بازنده بهای زیادی داد و آنها را به طلبکاران دولت خود تبدیل کرد و اکنون همین جناح بازنده توقع و انتظار فراوانی از دولت دارد که بعضا با کارشکنی در امور دولت بروز و ظهور می‌یابد.به نحوی که بزرگ‌ترین چالش دولت یازدهم در حال حاضر روبه‌رو شدن با مجلس اصولگراست و این بازی سیاسی که رئیس دولت به دنبال آن بود به نفع روحانی و تیم او پیش نرفته است.

اما با شرایطی که اکنون پیش آمده باز هم دیر نشده و می‌توان اقدامات مناسبی را پیش گرفت. آقای روحانی می‌تواند در رفتار سیاسی خود تجدیدنظر کند و خط‌کشی‌های محکم و مناسبی را انجام دهد. مهم‌ترین مساله‌ای که رئیس‌جمهور باید به آن توجه کند پشتوانه قوی مردم و جناح اصلاح‌طلب و رای‌های خاموشی است که منجر به پیروزی ایشان در برابر رقبای خود شد. آقای روحانی با این پشتوانه قوی باید هرگونه ترس و محافظه‌کاری را نسبت به اصولگراها و جناح شکست‌خورده کنار بگذارد و با قاطعیت تمام سهم جناح بازنده را تعیین و مشخص کند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۳
اصلاح طلب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
5
11
آفرين بر اين قلم مهندس آيتي. من هم كاملا با اين مطلب موافقم.
اصلاح طلب2
|
Turkiye
|
۰۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
3
5
به یاری خدا در انتخابات مجلس شورای اسلامی اینده، مردم فقط به اصلاح طلب ها رای می دهند و مجلس و دولت یکی میشوند .
کاظم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
0
1
بله آقاي آيتي طرفهاي خارجي قواعدبازي راقبول دارندوآنراميشناسنداما هرگزبآن عمل نميکنندمگرآنکه مجبورشوند.اگراقدامات 8سال گذشته نبودوبادست پرسرميزمذاکره نمينشستيم هرگزقادرنبوديم همين امتيازات نيم بندراهم بدست آوريم.اگرآقايان بدون اين پيشرفتها قادربمذاکره موفق بودندچرادر82 و83 حتي بتعليق راضي شدند؟.انصاف داشته باشيد
سیاوش جانباز ازاورمیه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
1
0
با جناب آیین موافقم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
1
1
به نظر من اقای ایتی داره حرف اقای موسوی در اخر شب انتخابات را میزنه با یه لحن دیگه اقای ایتی از کجا میدونند فقط اصلاح طلبان به اقای روحانی رای دادند نکنه حرف از تقلب بزرگ باشه
ح م
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
1
1
برای پیشرفت کشور و عزت اسلام و مردم،باید از متخصصین و متدینین و متعهدین امر استفاده نمود.رقابت تا انتخاب یک نفر باید باشد و پس از انتخاب بایستی شایسته سالاری مد نطر باشد حالا از هر جناحی که بود مهم نیست.
بس کنید این جنجالها رو. در عمل نه حرف به فکر عزت کشور و مردم و حل مشکلات اقتصادی باشید.
یه بنده خدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
0
0
اونایی که میگن کشور اسلامی باشه معلومه دارن از پولداری میگن رضا صادقی حال کردم من از طرفاران پروپا قرص تتلو هستم عااااااااااااااااااااااااااللللللللللللللییییییییییییی بووووووووووووود
سعید
|
Japan
|
۰۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
0
0
دکتر روحانی فراموش کرد که زحمات فعالین و مدیران ستادها بود که جذب آراء خاموش به نفع وی را رقم زد فعالین ستادهای اردوگاه رقیب میتوانند سهم خواهی کنند اما ستادهای روحانی اگر حرفی بزنند ایراد داره اقای آیتی در جایی خواندم یکی از همین مسئولین بنیادتدبیر و امید مازندران گفته بود اگر سهم خواهی کنید پای دولت را گرفته اید جای اینکه دست دولت را بگیرید
نظر شما: