واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۱۳۵۴۵
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۰

سال تعیین سرنوشت اتحاد بلژیک

مردم بلژیک در سال جدید میلادی با حضور در انتخاباتی مهم در مورد وضعیت اتحاد بلژیک در مقابل جدایی طلبان تصمیم خواهند گرفت.
به گزارش تدبیر24 به نقل از ایرنا، انتخاب نمایندگان فدرال، منطقه ای و اروپایی در بلژیک می تواند با رقم زدن موفقیت دیگری برای حزب جدایی طلبˈ اتحاد نوین فلاماندˈ به رهبری ˈبارت دی ویورˈ صدای استقلال طلبی این حزب را بلندتر کند.

حزب فلاماند با گرایش ها تجزیه طلبانه خود رویای تاسیس کنفدراسیون و جداشدن از بخش فرانسه زبان ها را در سر می پروراند. این حزب اعطای قدرت را به دولت های محلی در کلیه حوزه های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خواستار و بر این باور است که دولت فدرال تنها باید اختیاراتی در حوزه ارتش، مسائل نظامی، دفاعی و سیاست خارجی داشته باشد.

نشریه فرانسوی ˈلزاکوˈ سال 2014 میلادی را سال شک و تردید در مورد آینده بلژیک خواند و در این باره نوشت:مردم بلژیک در ماه مه امسال با حضور در انتخابات تکلیف کشورشان را در مقابل جدایی طلبان موسوم به ˈفلاماندˈ روشن خواهد کرد.

این گزارش با اشاره به این که در بلژیک روزی بدون بحث و جدل در مورد زبان هلندی و فرانسوی نمی گذرد، افزود :شهر هلندی زبان ˈمنن ˈ در استان فلاندری غربی در منطقه فلاندرز این کشور به تازگی صحبت کردن به زبان فرانسه را برای کارکنان شهرداری ها ممنوع اعلام کرده است. شهردار این شهر که ادعا می کند، 100 درصد مردم این شهر فلاماند هستند اهمیتی برای نیمی از کارکنان اداری فرانسوی زبان شاغل در این بخش قائل نمی شود.

فلاندرز منطقه زندگی فلاندرها و یکی از ناحیه های بلژیک است. این ناحیه به مرکزیت بروکسل در شمال بلژیک قرار دارد.

ناحیه جنوبی این کشور ˈوالونیاˈ است که بیشتر ساکنان آن فرانسه زبان هستند.این ناحیه توسط جامعه فرانسه زبان بلژیک اداره می شود.والونیا از شمال با فلاندرز و هلند،ازجنوب و غرب با فرانسه و آلمان و از شرق با لوکزامبورگ هم مرز است.اقلیت کوچک آلمانی زبانی نیز در شرق والونیا وجود دارد.

دو بخش شمالی و جنوبی بلژیک که درمناقشه دائمی به سر می برند هر بار می کوشند تا موفقیت های کشور را از آن خود کنند. تا آن جا که ساکنان والونیا در مقابل وعده های ناسیونالیستی نمایندگان فلاماند برای ناحیه شمالی، می کوشند تا خود را به قهرمانان و موفقیت های ملی چون راهیابی تیم ملی بلژیک به جام جهانی،جایزه نوبل فیزیک و حتی پادشاه کشورشان دل خوش کنند.

ˈ آلبرت دومˈ پادشاه بلژیک، پس از بیست سال چندی پیش، تاج و تخت را به پسر بزرگ خود ˈفیلیپ ˈ سپرد. پادشاه جدید در نخستین نطق سال نو میلادی خود با اشاره به ˈ پیام گفتگو و آشتی ماندلاˈ از مردم بلژیک خواست تا اتحاد خود را حفظ کنند.

این در حالی است که با آغاز سال 2014 میلادی، بلژیک وارد رقابت انتخاباتی خطرناکی می شود.مردم این کشور در 25 مه ( 4 خرداد ماه) به نمایندگان فدرال،منطقه ای و اروپایی رای خواهند داد.

اتحاد نوین فلاماند که تقسیم کشور بلژیک را خواستار است، توانست در انتخابات شوراهای محلی در سال 2012 میلادی در ˈآنورسˈ در شمال این کشور بیشتر کرسی های شورا را در اختیار بگیرد . همچنین دی ویور رهبر این حزب نیز جای شهردار سوسیالیست این شهر را گرفت.

اتحاد نوین فلاماند که پیشتر ازحضور در ائتلاف دولتˈالیو دی روپوˈ نخست وزیر سوسیالیست فرانسوی زبان بلژیک، سرباز زده بود، به تازگی اعلام کرده است که در صورت پیروزی، دولت فدرال تنها عهده دار تعدادی از وظایف نمادین خواهد بود.

بروز بحران اقتصادی در اتحادیه اروپا و حوزه یورو را می توان یکی از دلایل تقویت جنبش های استقلال طلب در قاره اروپا در نظر گرفت. در حالی که کشورهای اروپایی درگیر بحران هر روز بیش از پیش در زمینه بودجه و اقتصاد تسلیم قدرت برتر اتحادیه اروپا می شدند، مطالبات استقلال طلبان و درگیری های منطقه ای که ریشه آن به قرن های پیش باز می گردد، وضوح بیشتری یافت. بطوری که سال گذشته و در بحبوحه بروز این بحران، سه منطقه در کشورهای بلژیک، اسپانیا و انگلیس در کمتر از سه هفته، آشکارا تمایلات جدایی طلبانه خود را ابراز کردند.

در بحبوحه ریاضت های اقتصادی برخی از مناطق ثروتمند همچون منطقه فلاندرز در بلژیک و کاتالونیا در اسپانیا با کمک مالی به بخش های فقیرتر کشورهای خود مانند والونیا و آندولسیا (آندولس) و مخالف بودند. به این ترتیب انگیزه های اقتصادی تمایلات جدایی طلبانه را در میان فلاماندها، کاتالان ها و اسکاتلندی ها تقویت کرد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: