واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۱۳۶۱۱
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۶

ابتلای سالانه زنان باردار به سفلیس

نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در ایران گفت: یکی از اهدافی که صندوق حمایت از بیماری‌های HIV در پی تحقق آن است دسترسی زنان و کودکان به درمان بیماری‌های مقاربتی همچون HIV و سفلیس بوده است.
به گزارش تدبیر24 به نقل از ایسنا منطقه اصفهان، سودابه احمدزاده در اولین کارگاه کشوری پیوند برنامه‌های کنترل HIV و سلامت باروری با هدف حذف انتقال HIV و سفلیس از مادر به نوزاد اظهار کرد: تخمین جهانی نشان می‌دهد که هر سال یک و نیم میلیون زن باردار به سفلیس مبتلا هستند که اگر درمان نشود منجر به مرگ نوزاد خواهد شد و مطمئنا جامعه از نتایج آن رنج خواهد برد.

وی ادامه داد: WHO پیشنهاد داده است که کشورها باید اهداف حذف سفلیس را به طور جدی دنبال کنند و به همین دلیل این خدمات به تمام زنان باردار ارائه می‌شود و اطلاعات کاملی نیز در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد و زمانی خدمات درمانی از آن‌ها سلب می‌شود که خودشان تمایلی به انجام آن نداشته باشند.

نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در ایران تصریح کرد: بحث حذف سفلیس یک موضوع میان بخشی است و فقط در یک دستگاه و وزارتخانه خلاصه نمی‌شود با توجه به اینکه صندوق جمعیت سازمان ملل متحد این برنامه‌ها را حمایت می‌کند این برنامه می‌تواند فرصت مناسبی برای ایفای نقش اساسی برای ایران باشد.

هم‌چنین مشاور برنامه سازمان ملل متحد در زمینه ایدز در ایران گفت: بر اساس شواهد علمی و برنامه‌ای میزان انتقال این بیماری‌ها از مادر به کودک در کشورهای با درآمد پایین و متوسط می‌تواند به کمتر از پنج درصد کاهش یابد.

سمیر آنوتی با طرح این سوال که آیا می‌توان انتقال ویروس ایدز از مادر به فرزند را ریشه کرد؟ گفت: اجرای آن ممکن و انجام آن پذیرفتنی است به شرطی که کشورها بتوانند زیرساخت‌های نظام بهداشتی و خدماتی خود را ادغام کنند و بتوانند با برنامه ‌سازمان‌های بهداشتی منطبق شوند و اینکه تمام برنامه و ابزارهای آن در دسترس همگان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه چهار محور راهبردی برای کاهش موارد انتقال ویروس HIV از مادر به کودک وجود دارد، تصریح کرد: کاهش موارد ابتلا به HIV در زنانی که در سن باروری هستند، کاهش موارد بارداری ناخواسته، کاهش انتقال HIV از مادر مبتلا به کودک، ارائه خدمات مراقبتی و حمایتی به زنان مبتلا و خانواده‌هایشان که از دوران بارداری شروع می‌شود محور‌های راهبردی برای کاهش انتقال ویروس HIV هستند.

مشاور برنامه سازمان ملل متحد در زمینه ایدز در ایران اضافه کرد: هدف جهانی ریشه‌کنی انتقال ویروس از مادر به فرزند در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا با محوریت اصلی کاهش 90 درصدی تعداد موارد جدید ابتلا در کودکان و کاهش 50 درصدی موارد مرگ و میر ناشی از ایدز در مادران است.

آنوتی به اهداف منطقه‌ای ریشه کنی انتقال ویروس از مادر به فرزند اشاره کرد و گفت: کاهش 50 درصدی شیوع HIV در زنان سنین 15 تا 45 سال، کاهش تمام کاستی‌های مرتبط با دسترسی خدمات تنظیم خانواده، افزایش 90 درصدی تست‌های HIV، افزایش 90 درصدی ارائه داروهای ضد ویروس و کاهش 90 درصدی مرگ و میر نوزادان و کودکان زیر پنج سال از این اهداف می‌باشد.

وی افزود: مدیریت و مالکیت در سطح کشور و ملت، رویکرد جامع و همه جانبه برای پیشگیری از انتقال ویروس از مادر به کودک، عدالت در سلامت، مسولیت‌پذیری و پاسخگویی در سطح ملی، توسعه سیستم بهداشتی و افزایش مداخلات در سطح جامعه محلی و اندازگیری عملکرد و تاثیر برنامه‌ها اصول پیشگیری انتقال ویروس از مادر به فرزند است.

مشاور برنامه سازمان ملل متحد در زمینه ایدز در ایران اضافه کرد: لزوم ساده‌سازی، ایجاد انسجام، پیوند و ادغام برنامه‌ها برای پایداری بهتر، نظام مدیریت زنجیروار، منابع انسانی توانمند در زمینه سلامت و سیستم خدمات رسانی و جامعه محلی عاری از انگ و تبعیض از دیگر اصول پیشگیری هستند. 
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: