واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۱۳۶۶۴
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۳

نوستالوژی بازی شیرازی ها با برف به یاد دهه 60

با گذشت حدود 30 ساعت از قطع آب و برق در بخش‌هایی از شیراز، هم‌چنان بسیاری از شهروندان این کلان‌شهر با مشکل بی‌آبی و بی‌برقی روبرو هستند و اگرچه بارش برف و سپیدپوش شدن شهر پس از 8 سال خشکسالی، خوشایندشان بود اما بی‌برقی و بی‌آبی و ... خاطرات دهه‌های دور را برایشان زنده کرد
تدبیر24:  منطقه‌ی فارس، بارش بیش از نیم متری برف در شیراز و شهرک‌ها و شهرهای اطراف این شهرستان، شهروندان ساکن نقاط شمال غرب را با مشکلات متعددی روبرو کرده است.

ساکنان شهر صدرا که از عصر روز دوشنبه، (16 دی‌ماه)، برای تردد در آن مسیر و رسیدن به منازل خود، ساعت‌های طولانی را(بیش از 7 ساعت) در ترافیک معطل مانده بودند، عصر و شب دوشنبه و همه‌ی ساعت‌های امروز را در بی‌برقی و بی‌آبی، به سر بردند.

ساکنان شهر صدرا با گلایه از خدمت‌رسانی دستگاه‌هایی از جمله شهرداری، آب، برق و عمران و توسعه‌ی صدرا، در تماس با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) تاکید کردند که مسئولان برق این شهر، به هیچ عنوان پاسخگوی مردم نبوده‌اند.

بسیاری از ساکنان صدرا طی ساعت‌های اخیر امکان تردد در خیابان‌های این شهر را نداشته و به علت حجم بارش برف که بیش از 70 سانتی‌متر گزارش شده است، به علت پاکسازی نشدن معابر شهری، خودروها با سختی بسیار تردد کرده و بسیاری از مردم قادر به خروج از خانه‌های خود نبوده‌اند.

نبود برق و آب، ساکنان آپارتمان‌های موجود در این شهر را به‌شدت معترض کرده است.

به گزارش ایسنا، روابط عمومی توزیع برق شیراز اعلام کرد که به علت نبود راه دسترسی به سمت فاز دو این شهر، امکان عیب‌یابی و برطرف کردن مشکل تا عصر سه‌شنبه وجود نداشته است.

براساس اعلام روابط عمومی توزیع برق شیراز، از بعدازظهر امروز کار بر روی شبکه قطع شده در این نقطه آغاز و ساعتی پیش، جریان برق در فاز دو شهر صدرا برقرار شده است، این در حالی است که بسیاری از ساکنان فاز یک، که شرکت توزیع برق امروز اعلام کرده بود برق آن بخش وصل شده است، از نبود برق، نوسانات شدید و قطع و وصل مکرر برق گلایه‌مند بودند.

بی‌آبی مشکل دیگری است که علاوه بر ساکنان شهر صدرا، ساکنان بخش‌هایی از شیراز را نیز کلافه کرده است.

مسئولان علت نبود آب را قطع برق اعلام کرده‌اند حال آنکه روابط عمومی شرکت توزیع برق شیراز تاکید دارد که عصر سه‌شنبه مشکل برق همه‌ی چاه‌های آب در منطقه‌ی شمالغرب و شمال شیراز برطرف شده است.

به گزارش ایسنا، تلاش خبرنگار این خبرگزاری برای تماس با مسئولان شرکت آب و فاضلاب شیراز، بی‌نتیجه بود و اتفاقات آب نیز زمان برطرف کردن مشکل را ساعت 12 سه‌شنبه شب اعلام و تاکید داشت که مخازن آب باید ابتدا پر شود تا امکان انتقال آب در خطوط وجود داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، به علت بی‌برقی و بی‌آبی گسترده در شیراز، مغازه‌داران همه‌ی شمع‌های خود را فروختند و آب معدنی حکم کیمیا را پیدا کرد به‌نحوی‌که هر بطر آب معدنی 330 سی.سی، به قیمت 500 تومان به فروش رسید و محدودیت تردد، امکان توزیع آب معدنی و شمع را از فروشندگان عمده این کالاها گرفت تا مردم برای خرید یک بطری آب، در مقابل قیمت‌های گزاف هم سکوت کنند یا هر یک دانه شمع را به قیمت چند هزار تومان بخرند!! شمع‌هایی که بعضاً به اندازه یک چوب کبریت هم روشنایی ندارد!!

بی‌برقی سبب افزایش مصرف گاز نیز شد چون بسیاری از شهروندان از روشنایی‌های گازی که با گاز طبیعی یا کپسول، برای روشن نگاه داشتن منازل خود استفاده کردند.

قطع برق در بسیاری نقاط شیراز عامل قطع شبکه‌های اینترنت و حتی شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی هم شد و .... و فردا هم برخی شهروندان با توجه به احتمال یخ‌زدگی معابر، بیم آن دارند که لوله‌های آب به‌واسطه‌ی یخ‌زدگی، با مشکل مواجه شود.

علت قطع برق از سوی شرکت توزیع برق شیراز، شکستن درختان به‌علت حجم زیاد بارش و سقوط آن روی شبکه‌های توزیع فشار ضعیف و متوسط اعلام شده حال آنکه شهرداری شیراز اعتقاد دارد که همه‌ی خاموشی‌ها به این علت نبوده است.

شهردار شیراز در خصوص هرس درختانی که شبکه برق از میان آنها عبور کرده است، می‌گوید: شبکه‌های برق باید زمینی شود.

«علی‌رضا پاک‌فطرت» که طی دو سال اخیر اجازه بریدن سر درختان را به شرکت توزیع برق نداده است، می‌گوید: در 9 ماه از سال شهروندان شیرازی نیازمند سایه هستند و تنها یک ماه از سال را با بارندگی‌های شدید مواجه می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه درختان موجود در شیراز، پیش از احداث شبکه‌های برق کاشته شده است، می‌گوید: امروز در بسیاری از شهرها و نقاط مختلف جهان، شبکه‌های هوایی منسوخ شده است.

اما مدیرعامل توزیع برق شیراز می‌گوید: زمینی کردن شبکه‌های برق، اقتصادی و مقرون به صرفه نیست.

«سیدمحمدحسن صحرائیان» تاکید می‌کند: اگر شبکه‌های برق زمینی شود، مشترکانی که امروز حدود یک میلیون تومان برای خرید انشعاب هزینه می‌کنند، باید 7 تا 8 میلیون تومان هزینه پرداخت کنند.

صحرائیان با بیان اینکه اکثر خاموشی‌هایی که طی روزهای اخیر در شیراز حادث شد، به علت شکستن درختان و سقوط روی شبکه‌های برق بوده است، می‌گوید: در همه‌ی دنیا درختانی که زیر شبکه‌های برق کاشته می‌شود، درختانی است که رشد عمودی ندارد.

مدیر عامل شرکت توزیع برق شیراز در عین حال اظهار امیدواری کرد از طریق ستاد مدیریت بحران استانداری فارس بتوانیم به راهکار مشترکی برای برطرف کردن این مشکل دست یابیم.

به گزارش ایسنا، شهروندان معتقد هستند که توضیحات مسئولان به هیچ‌عنوان برطرف‌کننده‌ی مشکلاتی که برای آنان طی دو روز اخیر ایجاد شده است، نبوده و از این متاثر و متاسف هستند که هیچ یک از مسئولان در فارس و شیراز حتی برای به دست آوردن دل مردم، از آنان دلجویی و عذرخواهی هم نکرده است.

مردم می‌گویند کاش مسئولان حرف‌ها و نقد و نظراتشان را برای جلسات خود وا می‌گذاشتند و بیرون از جلسات، به‌دنبال ارتقاء رضایت‌مندی شهروندان که مدام از آن به‌عنوان اصلی‌ترین اولویت یاد می‌کنند، گام‌هایشان را بلندتر بر می‌داشتند.

سه‌شنبه، مردم بخش‌های زیادی از شیراز، با نوستالژی دهه‌ی 60 را همراه خود داشتند و با یاد روزهایی که خاموشی‌های طولانی و بی‌آبی‌های مکرر، عادتشان داده بود، در میان برف‌ها قدم زدند اما تنها نکته‌ی متفاوت سه‌شنبه(دیروز) و آن گذشته شاید اندکی دور شدن مسئولان از آنان است.

منبع:ایسنا

 

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: