واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۱۳۶۸
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۲

پزشک سیار زنان و دختران جوان/مقاله

هر شخصی، چه مرد و چه زن، در جستجوی مطلبی و با دغدغه ای خاص به فضای اینترنت وارد می شود و زمان خود را با برنامه های گوناگونی که در این محیط تهیه شده، پر می‌کند. البته شاید یکی از دلایل افراد برای ورود به این محیط، این است که آن ها در عالم واقعی به درک درستی از یک موضوع دست نیافته اند و قصد دارند با ورود به این فضا نادانسته های خود را به دانایی تبدیل سازند.
هر شخصی، چه مرد و چه زن، در جستجوی مطلبی و با دغدغه‌ای خاص به فضای اینترنت وارد می‌شود و زمان خود را با برنامه‌های گوناگونی که در این محیط تهیه شده، پر می‌کند. البته شاید یکی از دلایل افراد برای ورود به این محیط، این است که آن‌ها در عالم واقعی به درک درستی از یک موضوع دست نیافته‌اند و قصد دارند با ورود به این فضا نادانسته‌های خود را به دانایی تبدیل سازند.

زنان از جمله گروه‌هایی‌اند که برای ورود به اینترنت دلایل مختلفی دارند؛ حضور در شبکه‌های اجتماعی و دوست یابی، جستجوی مطالب علمی، ارتقاء اطلاعات عمومی خود در رابطه با موضوعات گوناگون و………

یکی از این بهانه‌ها که می‌توان گفت دغدغه اصلی بسیاری از زنان در زندگی روزمره نیز می‌باشد، حوزه سلامت و مراقبهای بهداشتی و گا‌ها زیبایی‌شناختی است. در اطراف خود به وفور می‌بینیم که خانم‌ها به دلیل حساسیت‌هایی که نسبت به سلامت خود دارند بار‌ها به پزشکان متخصص مراجعه می‌کنند، وارد سایت‌ها، وبلاگ‌ها و فضاهای مختلف اینترنتی می‌شوند و حتی تا مدت‌ها نیز بر اساس مطالب علمی‌ای که در حوزه سلامت دیده، شنیده و خوانده‌اند، عمل می‌کنند. در ضمن برخی از آن‌ها یافته‌ها و نتیجه جستجو‌های خود دراین حوزه را برای اطرافیان و خصوصا زنان، به طرق گوناگون _ تلفنی، پیامک، ایمیل و… _ انتقال می‌دهند. حداقل تجربه شخصی بنده اینگونه بوده که پس از مطالعه خواص گیاه و میوه و ماده غذایی خاص، بلافاصله آن را برای نزدیکانم ایمیل می‌کنم تا آن‌ها نیز بهره‌مند شوند.

کافیست متوجه ریزش موی سرمان شویم، ناخن‌هایمان بیشتر و زود‌تر از همیشه بشکند، پوستمان برای مدتی چرب شود و بسیاری تجربیاتی دیگر که ذکر آن در این یادداشت کوتاه نمی‌گنجد، با نگرانی به سراغ سایت‌های حوزه سلامت و بهداشت می‌رویم و موضوع مورد نظرمان را جستجو می‌کنیم؛ حتی اگر بار‌ها از زبان مادران و مادر بزرگانمان درباره خواص سبزیجات و مواد غذایی شنیده باشیم باز هم برای اطمینان از صحت دانسته‌هایمان به اطلاعات موجود در اینترنت و سایت‌های مختلف این حوزه سری می‌زنیم. اصلا شاید بتوان از ابزاری چون اینترنت به عنوان نوعی «پزشک سیار» نیز نام برد.

شاید زنان با جستجوی خاصیت گیاهان مختلف به این نکات می‌رسند که مثلا سبزیجات پهن برگ برای خانم‌ها بسیار مفید است و بسیاری از خانم‌ها در کشور ما از کمبود ویتامین دی رنج می‌برند و برای رفع مشکلات مفصلی خود باید لبنیات کم چرب مصرف کنند، ولی این جستجوی اینترنتی علاوه بر فوایدی که برای سلامت شخصی زنان دارد، در بسیاری مواقع سلامت خانواده را نیز بهبود می‌بخشد.

امروزه طب سنتی و درمان‌های سنتی بسیار بیشتر از درمان‌های شیمیایی طرفدار پیدا کرده و بسیاری از خانم‌ها با مراجعه به سایت‌هایی که در حوزه طب سنتی فعال‌اند و در رابطه با خواص داروهای گیاهی مطالبی را درج کرده‌اند، علاوه بر شناخت مزاج خود و اعضای خانواده‌شان، مطلع می‌شوند که هر یک از اعضای خانواده با توجه به مزاج غالب خود چه نوع تغذیه‌ای باید داشته باشد و از چه نوع مواد غذایی باید پرهیز کنند.

بنابراین یکی از دلایل اصلی مراجعه برخی بانوان در جامعه ما به سایت‌های اینترنتی، احساس ضعف جسمانی در خود و حساسیت به مسائل زیبایی‌شناختی چون بهبود وضعیت پوستی، توجه به رشد موی سر و مسائلی این گونه است که نمی‌توان نسبت به این دلیل گرایش آن‌ها به اینترنت که روز به روز نیز در حال افزایش می‌باشد، بی‌تفاوت بود.

در واقع می‌توان گفت جستجویی که زنان در حوزه سلامت در فضای اینترنت انجام می‌دهند، تا حد زیادی نشان از کاربرد مفید و مثبت اینترنت برای آنهاست، البته اگر در حد افراط از آن بهره گرفته شود نه تنها مثبت نبوده بلکه مخرب نیز هست زیرا برخی دختران جوان با مراجعه به سایت‌های جراحی‌های زیبایی، متاسفانه دچار انحراف شده و دچار مشکلات شخصیتی می‌شوند زیرا با پیشرفت علم خصوصا در حوزه‌های زیبایی‌شناختی، این افراد دائما با مراجعه به سایت‌های مختلف در جستجوی بازسازی چهره خود هستند و هنوز به باور درستی از ظاهرخود نرسیده‌اند، لذا تبلیغات کاذب برخی سایت‌ها، آن‌ها را برای تغییر روزافزون جسم خود ترغیب می‌کند.

در مجموع ورود زنان و دختران جوان به فضای مجازی اگر به بهانهٔ جستجو در زمینه مسائل بهداشتی و سلامت باشد، هم بهداشت فردی آن‌ها را ارتقاء می‌بخشد و هم به آگاهی‌هایشان نسبت به سلامت خانواده می‌افزاید.

منبع:زنان پرس


بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: