واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۱۳۷۰۰
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۵

کاهش میانگین سن ازدواج در کشور

استاد دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن تاکید بر کاهش میانگین سن ازدواج در کشور گفت: یکی از مشکلات اصلی جمعیت در کشور آنهایی هستند که ازدواج نکرده اند و باید کاری کنیم که این ازدواج ها سربگیرد.
به گزارش تدبیر24 به نقل از ایرنا، «حسین ملک افضلی» روز چهارشنبه در ششمین کنگره مرکز تحقیقات بهداشت باروری و ناباروری، به میانگین سن ازدواج در زنان در سال 55 اشاره کرد که به گفته وی عدد آن 7 / 19 سال بود اما این میانگین در سال 90 به 4 / 23 سال رسید.

به گفته وی، همچنین 6 / 78 درصد زنان 20 تا 24 ساله در سال 55 ازدواج کردند اما در سال 90 این میزان به 1 / 47 درصد رسید.

ملک افضلی تاکید کرد: میانگین سن ازدواج و درصد ازدواج کاهش یافته بنابراین ازدواج از مشکلات اساسی و اصلی کشور است.

وی افزود: بر اساس آمار ثبت احوال، 80 درصد زایمان های انجام شده در کشور در گروه های سنی 20 تا 35 سال اتفاق افتاده و این موضوع نشان دهنده این است که مردم اطلاع دارند که در چه گروه سنی بهتر است بچه دار شوند که اتفاقا نکته مثبتی محسوب می شود.

استاد دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: از سوی دیگر همین گروه سنی، 4 / 1 بچه به دنیا می آورند که باز هم حاصل آن، تولد سالانه یک میلیون و 400 هزار نوزاد است.

ملک افضلی در عین حال به جمعیت صفر تا 19 سالی اشاره کرد و گفت: اگر این جمعیت تا چند سال دیگر به سن 20 تا 35 سال برسند، چون تعداد آنها کمتر از جمعیت حال حاضر 20 تا 35 ساله کشور است با مشکل کاهش باروری مواجه خواهیم بود.

وی افزود: اگر جمعیت 20 تا 35 سال آینده که اکنون در سنین صفر تا 19 سال هستند در آینده ازدواج نکنند، تولد نوزادان کمتر هم خواهد شد.

این استاد آمار حیاتی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: مطابق سرشماری سال 90، 70 درصد از 12 میلیون زن 20 تا 35 سال کشور که شمار آنها به هشت میلیون و 400 هزار نفر می رسد، ازدواج کرده اند و 80 درصد موالید سال 91 هم یک میلیون و 140 هزار نفر است که به همین گروه 70 درصدی تعلق دارد.

ملک افضلی افزود : با در نظر گرفتن 10 سال دوره باروری برای گروه یاد شده (20 تا 35 سال) تعداد فرزندان به دنیا آمده برای یک زن همسردار در این گروه معادل 4 / 1 بچه است.

وی گفت: اگر 10 درصد دیگر به افراد ازدواج کرده 20 تا 35 سال اضافه شود، یک میلیون و 600 هزار زوج جدید خواهیم داشت که از حاصل ازدواج آنها، طی 10 سال، دو میلیون و 240 هزار تولد به تولدهای کشور اضافه خواهد شد.

ملک افضلی افزود: اگر چنین اتفاقی بیافتد باروری کل از 7 / 1 به نزدیک دو می رسد که کمک زیادی به افزایش جمعیت کشور می کند.



** نگران باروری کل در کشور هستیم

وی گفت: اگر باروری کل در سال های گذشته به هفت می رسید، اکنون به 7 / 1 رسیده است و امروز به شدت نگران باروری کل در کشور هستیم که اگر این روند 7 / 1 ادامه بیابد در سال 2046، حداکثر جمعیت کشور به 99 میلیون نفر می رسد که 17 درصد این جمعیت را سالمندان و فقط شش درصد آنها را کودکان تشکیل خواهند داد.



** 91 درصد مادران حداقل شش بار در دوران بارداری تحت مراقبت قرار گرفته اند

ملک افضلی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح شاخص توسعه سلامت زنان ایران بر پایه بررس شاخص های جمعیت و سلامت در سال 89 پرداخت.

وی گفت : براساس این مطالعه، 91 درصد مادران شهری و 85 درصد مادران روستایی در دوران بارداری خود، حداقل شش بار توسط فرد دوره دیده مراقبت شده اند.

ملک افضلی افزود: همچنین 97 درصد مادران شهری و 93 درصد مادران روستایی زایمان خود را در مراکز دولتی و خصوصی انجام داده اند. اما زایمان طبیعی 49 درصد مادران شهری و 64 درصد روستایی به صورت طبیعی بوده که نگران کننده است.

استاد دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: 73 درصد مادران شهری و 75 درصد مادران روستایی حداقل یک بار مراقبت پس از زایمان داشته اند.

ملک افضلی به آمار دیگری نیز اشاره و از نتایج آن ابراز تعجب کرد که چرا فقط 32 درصد مادران شهری و 33 درصد مادران روستایی در مقابل کزاز از طریق واکسن محافظت شده اند.

وی گفت: این در حالیست که در زمانی که مسوولیت داشتم این میزان به صد در صد می رسید.

ملک افضلی افزود : همچنین 80 درصد مادران شهری و 79 درصد مادران روستایی از مکمل آهن، اسید فولیک استفاده کرده اند اما درمورد روش های پیشگیری از حاملگی 55 درصد زنان 15 تا 49 سال شهری از روش های مدرن و 25 درصد آنها نیز از روش های سنتی استفاده کرده اند.

وی گفت: این میزان در روستاها به 61 درصد روش مدرن و 14 درصد روش سنتی پیشگیری از حاملگی می رسد.

ششمین کنگره مرکز تحقیقات بهداشت باروری و ناباروری که امروز(چهارشنبه) در تالار امام علی(ع) دانشگاه شهید بهشتی آغاز به کار کرد، روز جمعه 20 دی ماه پایان می یابد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: