واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۱۳۷۲۶
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۲ - ۰۴:۰۰

تدوین سند آمایش سرزمین

وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری اظهار امیدواری کرد که با بهره گیری از دیدگاهها و نظرات نمایندگان مجامع استان ها و همفکری و همکاری آنان، سند آمایش سرزمین وزارت علوم هرچه سریعتر در خدمت توسعه آموزش عالی کشور قرار گیرد.
به گزارش تدبیر24 به نقل از ایرنا، اولین نشست مشترک وزیر و معاونان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با نمایندگان استان های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی به منظور توسعه آموزش عالی براساس آمایش سرزمین درمحل وزارت علوم برگزار شد.

بنابراعلام روابط عمومی وزارت علوم،در ابتدای جلسه معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان پس از ارائه توضیحاتی درباره ساختار این سازمان گفت: سیاست کلی این سازمان دراین دوره، افزایش کمیت، شفافیت بیشتر در کارها، عدالت در توسعه و توزیع امکانات، قانون گرایی و دفاع از حیثیت آموزش عالی به طور خاص است.

مجتبی صدیقی با یادآوری اینکه در دوره قبل، سه هزار نفر بدون آزمون وارد دوره دکتری شده اند اعلام کرد: وزارت علوم به تعهدات قبلی خود پایبند است ولی در حال حاضر داوطبان بورس داخل و بورس خارج باید از طریق رقابت در آزمون وارد این دوره ها بشوند و تبدیل بورس خارج به داخل هم غیر ممکن است.

وی همچنین توسعه فرصتهای مطالعاتی را جزو سیاستهای اصلی سازمان امور دانشجویان در این دوره دانست.

سپس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور طی گزارشی، وضعیت ورودی های سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی را خوب ارزیابی کرد.

ابراهیم خدایی گفت: از مجموع 31 استان کشور، خراسان جنوبی در دوره های روزانه کنکور سراسری، دارای رتبه 2 کشوری، خراسان رضوی دارای رتبه 14 کشوری و خراسان شمالی دارای رتبه 7 کشوری و در کنکور کارشناسی ارشد، رتبه خراسان جنوبی 2 ، خراسان رضوی 4 و خراسان شمالی 30 است.

در ادامه این نشست وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم نیز گزارشی از چگونگی توزیع مراکز رشد و پژوهش و میزان تولید علم در این سه استان ارائه و تاکید کرد که سیاست وزارت علوم، توسعه فناوری و مراکز رشد است و این امر باید براساس آمایش سرزمین صورت گیرد و سیاست کلان وزارت علوم، آمایش پژوهش و فناوری در کشور است.

محمد حسین امید معاون اداری، مالی وزارت علوم نیز در این نشست بر توزیع عادلانه اعتبارات تاکید کرد و سیاست وزارت علوم را توزیع اعتبارات ستاد برحسب شاخصها و ساماندهی نیروی انسانی دانست.

حسین سالار آملی قائم مقام وزیر علوم و رئیس مرکز همکاری های علمی بین المللی در گزارش خود، نبود دانشگاههای ایران در فهرست 500 دانشگاه اول دنیا را ناشی از کمبود و نبود ارتباطات علمی بین المللی دانست و گفت: سیاست ما بازتعریف و سازماندهی روابط علمی بین المللی و محور آینده، توسعه دیپلماسی علم و فناوری است.

در ادامه این نشست معاون آموزشی وزارت علوم، گزارشی تفصیلی از وضعیت آموزش عالی در هر سه استان را ارائه و تاکید کرد که اهم سیاستهای اجرایی وزارت توجه به محوریت و اجرای آمایش در آموزش عالی و برنامه ریزی و توسعه آموزش عالی مبتنی بر آن است.

جعفر میلی منفرد همچنین توجه به رویکرد گسترش و تقویت دوره های تحصیلات تکمیلی، ارتقای کیفیت و تغییر رویکرد آموزش عالی از عرضه گرایی به ماموریت گرایی و توجه به رویکرد تمرکز زدایی را از دیگر سیاست های اجرایی برشمرد.

وی متناسب سازی پذیرش دانشجو در راستای نیازهای کشور، توسعه ماموریت گرایی تخصصی، حرفه ای و کاربردی در آموزش عالی و بهره گیری از ظرفیت استان ها و مناطق مختلف کشور در توسعه آموزش عالی را مهمترین راهکارهای در نظر گرفته شده برای توسعه آموزش عالی کشور دانست.

همچنین نمایندگان مردم در استانهای خراسان رضوی، شمالی و جنوبی پس از استماع سیاستهای کلان و وضعیت موجود آموزش عالی در استان خود، مسائل و مشکلات آموزش عالی منطقه و نظرات و پیشنهادات خود را مطرح و برای حل آنها براساس پتانسیل های کمی و کیفی استان ابراز امیدواری کردند.

پیشنهادهای نمایندگان استانهای خراسان رضوی، شمالی و جنوبی حول محورهایی همچون تناسب میان رشته های کاردانی و کارشناسی، دادن مجوز رشته دامپزشکی در شهرهایی که دامداری در آنها پررونق است، ایجاد شعبه استانهای بزرگ در شهرستانهای استان، ایجاد هیات امنای مشترک برای سه استان، استفاده بهینه از پژوهشکده زعفران، توسعه دانشگاههای دولتی برای رسیدن به شاخص های کشوری و تبدیل مجتمع های آموزش عالی با ایجاد دانشکده های جدید به دانشگاه مطرح کردند.

توجه ویژه به خراسان شمالی و توزیع دانشگاهها درشهرستانها، تبدیل دانشگاههای موجود به قطب کشاورزی، ایجاد رقابت سالم در شهرهای استان، افزایش فضای امید و نشاط و اعتماد به نفس در دانشجویان و استفاده بهینه از ظرفیت های صنعتی و کشاورزی استان نیز از دیگر خواسته های نمایندگان خراسان های شمالی، جنوبی و رضوی بود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جمع بندی دیدگاه ها و نظرات این نشست، ضمن تشکر از حضور نمایندگان ملت در وزارت علوم گفت: در آنچه مطلوب حوزه آموزش عالی است، به هیچ وجه نباید از ایده آل ها کوتاه بیاییم و در راه بلندی که در پیش داریم، باید حتی یک گام به جلو را هم غنیمت بشماریم و برای رسیدن به این هدف تلاش کنیم که بهترین تصمیم ها گرفته شود.

رضا فرجی دانا تاکید کرد: در اجرای سیاست های آموزش عالی باید ضمن لحاظ مزیت های منطقه ای، شاخصهای علمی و متقن در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه نداشتن یک الگوی جامع در آموزش عالی کشور راه پیشرفت ما را ناهموار کرده است گفت: در حال مطالعه جدی هستیم که دانشگاههای برخوردار را منشأ توسعه آموزش عالی سازیم. 
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: