واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۱۳۷۳۹
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۰

معضل ریزگردها در عراق

وزیر محیط زیست عراق در پاسخ به سوالی در خصوص همکاری سایر کشور های منطقه مانند عربستان و اردن برای مهار مشکلات زیست محیطی، بویژه پدیده ریزگردها، گفت که این کشورها تاکنون همکاری نداشته اند.
به گزارش تدبیر24 سرگون لازار صلیوه در گفت وگویی با خبرنگار ایرنا در بغداد، به نشست هایی از جمله اجلاس نایروبی که اخیرا به همت سازمان ملل در منطقه برگزار شده، اشاره کرد و گفت انتظار این است که کشورهای منطقه در این خصوص تعامل و همکاری داشته باشند.

وی افزود، ما انتظار داریم در نشست های آتی از این کشورها همکاری های بیشتری را شاهد باشیم.

براساس برآوردهای کارشناسی، مساله ریزگردها، به دلیل پیوستگی های جوی ، نیازمند همکاری جمعی در منطقه است و تلاش های یکجانبه تاثیری نخواهد گذاشت. شاید به همین دلیل است که برخی کشورهای منطقه ، از سرمایه گذاری در این امر اجتناب می کنند.

بنابه اظهار منابع رسمی، فعلا 95 درصد از ریزگردهایی که 20 استان ایران را درگیر می کند، منشا خارجی دارد و معمولا هربار که هوای به شدت آلوده به گرد و غبار و ریزگردها را در بغداد، نجف، کربلا و بصره در عراق می بینیم ، می توانیم پیش بینی کنیم، در کمتر از 24 ساعت به شهرهای ایران خواهد رسید.

البته مناطق مرزی مانند خوزستان، ایلام ، کرمانشاه و حتی سنندج تا تبریز، سریعتر از سایر نقاط درگیر این پدیده می شوند.

جریان آب و هوایی در سراسر منطقه ، از غرب به شرق است و معمولا ریزگردها از صحاری الانبار در عراق که با بیابان های عربستان از یک سو و سوریه از دیگر سو هم مرز است، به سمت مناطق شرقی حرکت می کنند.

سرگون لازار صلیوه، با بیان اینکه بزودی دربغداد میزبان خانم معصومه ابتکار خواهیم بود، گفت که در جهت یادداشت تفاهم های قبلی گام هایی برداشته ایم، ولی در سفر خانم ابتکار به مسایلی که تاکنون اجرایی نشده و یا معلق مانده رسیدگی کرده و برای تسهیل در اجرایی شدن آنها تلاش خواهیم کرد.

معصومه ابتکار قرار است تا پایان ماه ژانویه جاری به عراق سفر کند.

صیلوه درباره مساله ریزگردها و توافقات قبلی در این خصوص با جمهوری اسلامی ایران گفت، ما سعی کرده ایم که توافقات را به مرحله اجرایی برسانیم و گام هایی نیز برداشته ایم .

وزیر محیط زیست عراق ، از یک برنامه نیمه تمام در این خصوص سخن گفت و افزود: یکی از مواردی که هنوز موفق به انجام آن نشده ایم، بحث آزمایش خاک و زمین شناسی بوده که می بایست در استان کربلا انجام می شد.

این یک طرح مطالعاتی است که به گفته صلیوه، نیازمند همکاری کشورهای منطقه است.

عراق کشوری است که برغم وجود دو رود بزرگ دجله و فرات که از شمال تا جنوب این کشور جریان دارد، یک سرزمین خشک و بیابانی تلقی می شود، بطوری که بزرگترین استان این کشور یعنی الانبار که یک سومین مساحت عراق را در اختیار دارد، حدود 70 درصد آن بیابانی و عاری از پوشش گیاهی است.

وزیر محیط زیست عراق، به وجود کمیته ای ملی تحت نظر نخست وزیر ، با حضور معاون نخست وزیر و جمعی از وزرای ذیربط ، اشاره کرد که وظیفه آن کویرزدایی و جلوگیری از پیشروی صحاری در این کشور است.

به گفته وی، این کمیته که هدفش مبارزه با پدیده ریزگردهاست، دو بخش مطالعاتی و اجرایی دارد و پروژه های بزرگی از موصل در شمال تا بصره در جنوب عراق اجرا کرده است.

از وزیر محیط زیست عراق درباره وجود برآوردی از میزان خسارات زیست محیطی ناشی از اشغال، جنگ و خشونت های داخلی سوال کردیم که وی گفت در این خصوص هیچ برآوردی که بتوانیم این خسارات را از نظر کمی ارزیابی کنیم، نداریم.

لازار صلیوه افزود: این مساله نیازمند کادر مجرب و یک تشکیلات هوشمند است که فعلا در محیط زیست نداریم ، اما در حال تلاش و برنامه ریزی در این خصوص هستیم.

جنگ و خشونت در عراقطی سال های اخیر عوارض منفی بر محیط زیست این کشور گذاشته است. بطوری که کارشناسان بین المللی، زمین و منابع آب در بصره در جنوب و بغداد در مرکز این کشور را به عنوان مناطق آسیب دیده معرفی کرده اند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: