واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 21
کد خبر: ۱۳۸۶۲
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۶
نویسنده ترکیه ای:

اردوغان قصد تقسیم قدرت ندارد

روشن چاکر نویسنده و روزنامه نگار ترکیه ای، رخدادهای اخیر این کشور را جنگ قدرت بین دولت آنکارا و جماعت نور دانست و گفت : نخست وزیر ترکیه قصد تقسیم قدرت را ندارد.
به گزارش تدبیر24 به نقل از ایرنا، چاکر در مطلبی با اشاره به رخدادهای اخیر در ترکیه در پی عملیات ارتشا و فساد که منجر به دستگیری برخی از منتسبان به دولت آنکارا شد ، نوشت: اگر دو سال پیش سخن از رویارویی بین جماعت گولن و دولت حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه به زبان می آمد همزمان دو طرف با شدیدترین واکنش ها آن را تکذیب می کردند در حالی که امروز دو طرف در مقابل یکدیگر صف آرایی کرده اند.

وی می نویسد : این مقابله تمام عیار با استفاده از اصول مختلف جنگ روانی به پیش می رود تا جایی که دیگر کسی در ترکیه نیست که به کاربرد کلمه ˈرویاروییˈ دولت آنکارا و جماعت گولن معترض شود و حتی می توان گفت که این کلمه برای توصیف تمامی ابعاد این مساله کافی نیست.

این نویسنده ترکیه ای با اشاره به حمایت های جماعت نور به رهبری ˈ فتح الله گولن ˈ از حزب حاکم عدالت و توسعه می نویسد: هم اکنون شماری از افراد این مقابله را ˈدعوایی برادرانهˈ می پندارند و نمی توانند برای آن معنایی دیگر متصور کنند.

این افراد به خوبی از این امر آگاه هستند که موفقیت حزب حاکم عدالت و توسعه در پی ممانعت از دخالت نظامیان توسط جماعت نور صورت گرفته است ولی آنان اکنون از درک این موضوع عاجز هستند که چرا نخست وزیر ترکیه نمی خواهد و یا نمی تواند مانع از پایان دادن به رخدادهای اخیر شود.

وی با اشاره به موارد اختلاف حزب حاکم ترکیه و جماعت نور نوشت :در پی مخالفت جماعت گولن با بسته اصلاحات دمکراسی دولت آنکارا ، نخست وزیر ترکیه در عکس العملی موضوع تعطیلی آموزشکده های خصوصی در این کشور را مطرح کرد.

موضوع تعطیلی آموزشکده های خصوصی به این خاطر بود که دولت آنکارا قصد داشت مانع از دستیابی جماعت گولن به منابع مالی و توسعه این جماعت شود و این جماعت نیز تمام تلاش خود را برای ممانعت از این امر انجام می دهد.

این روزنامه نگار ترکیه ای به پرونده فساد و ارتشا در ترکیه اشاره کرد و نوشت : جماعت گولن این بار دست بر روی ضعیف ترین و حساس ترین موضوع ، یعنی فساد و ارتشا در دولت آنکارا گذاشت و این دولت نیز جماعت نور را به ایجاد دولت موازی متهم کرد.

دولت آنکارا در پی این امر نسبت به پاکسازی نیروهای پلیس و قوه قضاییه که در اختیار جماعت گولن هستند ، اقدام کرد.

وی در ادامه می نویسد : رخدادهای اخیر در ترکیه ، جنگ قدرت بین دولت آنکارا و جماعت گولن است .

نخست وزیر ترکیه قصد تقسیم کردن قدرت در این کشور را ندارد و در پی آن است که جماعت گولن را از حوزه سیاسی خارج کرده و فعالیت آن را محدود به حوزه های اجتماعی ، فرهنگی و دینی کند و از سوی دیگر این جماعت نیز در پی آن است که در پایه های حکومتی ترکیه نقش پررنگ تری داشته باشد. 
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: